2024-06-28 14:44
publikacja
2024-06-28 14:44
Agencja S&P Global Ratings ocenia wiarygodność kredytową Polskiego Funduszu Rozwoju na równi z ratingiem Polski, czyli “A-” w walucie obcej, z perspektywą stabilną – podała agencja w komunikacie.
“Polski Fundusz Rozwoju (PFR) prawdopodobnie pozostanie ważnym narzędziem politycznym, ponieważ nowo wybrany polski rząd definiuje swoją strategię. Oczekujemy, że PFR pozostanie kluczową instytucją dla nowego polskiego rządu, urzędującego od grudnia 2023 roku. Rozumiemy jednak, że rząd definiuje cele strategiczne, które zamierza osiągnąć za pośrednictwem swoich podmiotów powiązanych z rządem, w tym PFR. Chociaż może to spowodować korekty w obszarach zainteresowania PFR, uważamy, że PFR zachowa kluczową rolę jako jedna z głównych publicznych instytucji rozwojowych w Polsce” – podała S&P.
Agencja przypomina, że grupa PFR odegrała kluczową rolę w ułatwianiu reakcji rządu na pandemię COVID-19 i zapewniła również prefinansowanie projektów KPO i nadal zarządza dotacjami przyznanymi Polsce.
“Te specjalne zadania pokazują znaczenie PFR jako łatwo dostępnego i elastycznego narzędzia reagowania kryzysowego, które pozostanie ważne dla decydentów politycznych niezależnie od większości politycznych w spolaryzowanym krajobrazie politycznym Polski. Ponadto podstawowa działalność PFR polegająca na pobudzaniu inwestycji prywatnych pozostanie ważna dla rozwoju gospodarczego kraju” – napisano.
W związku z tym agencja oczekuje, że nowa strategia dla PFR, gdy rząd sfinalizuje swój program, prawdopodobnie zapewni szeroką ciągłość instytucjonalną.
“S&P Global Ratings uznaje jakość kredytową grupy PFR i spółki dominującej PFR S.A. za równą jakości kredytowej państwa. Wszystkie obligacje PFR są gwarantowane przez polski rząd, a działalność instytucji jest ściśle nadzorowana przez rząd. PFR posiada również bogatą historię dokapitalizowania grupy przez państwo. W połączeniu z ważną rolą grupy w polityce publicznej, czynniki te pozwalają nam wierzyć, że istnieje niemal pewne prawdopodobieństwo, że państwo zapewni PFR terminowe i wystarczające wsparcie w przypadku wystąpienia warunków skrajnych” – dodano.
Negatywne działania pod względem ratingu PFR byłyby możliwe – nawet jeśli rating kraju pozostałby niezmieniony – jeśli agencja doszłaby do wniosku, że rola polityczna PFR dla polskiego rządu lub jego powiązania z nim osłabły.
“Mogłoby to wynikać z erozji mandatu grupy w zakresie polityki publicznej, potencjalnie odzwierciedlonej przez znaczne zmniejszenie się jej bilansu z ograniczonymi perspektywami na znaczące działania na zlecenie rządu. Gdyby PFR zwiększył swoje zaangażowanie (za pośrednictwem swojej spółki zależnej PFR TFI) w zarządzanie funduszami inwestorów prywatnych (na przykład prywatnymi oszczędnościami emerytalnymi) – funkcja, która mogłaby zostać podjęta przez podmioty sektora prywatnego – mogłoby to również oznaczać, że rola polityczna grupy uległa osłabieniu” – podaje S&P.
“Moglibyśmy również rozważyć negatywną ocenę ratingową, gdyby emisje obligacji nie były objęte gwarancją państwową, co wskazywałoby na słabsze powiązanie PFR z polskim rządem. Moglibyśmy również podjąć negatywne działania wobec grupy, gdybyśmy podjęli takie działania wobec państwa polskiego” – dodano.
Podwyżka ratingu, przy innych warunkach niezmienionych, byłaby możliwa w przypadku podniesienia ratingu Polski. (PAP Biznes)
tus/ ana/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS