Piotr Kuczia jest absolwentem Politechniki Śląskiej. Obecnie dzieli czas między Polskę i Osnabrück w Dolnej Saksonii, gdzie założył pracownię architektoniczną.
O jego projektach wszyscy mówią, że są w pełni ekologiczne. – To pojęcie bardzo dzisiaj niestety nadużywane, używane tylko do celów marketingowych – mówił architekt w rozmowie z „Wyborczą”. – Moim zdaniem domem ekologicznym można nazwać taki, przy budowie którego zużyto jako najmniej zasobów i który jest przyjazny dla mieszkańców. Dom, który jak najmniej ingeruje w środowisko, zużywa tak mało energii, jak tylko można – dodaje.
Ścieżki rowerowe z solarnymi zadaszeniami
Piotr Kuczia zaproponował i opracował z zespołami z Warszawy i Gdańska koncepcję pokrycia tras rowerowych estetycznymi i generującymi energię elektryczną modułami fotowoltaicznymi. Pomysł ten wzbudził zainteresowanie na całym świecie.
Solarne zadaszenie nad ścieżką rowerową zapewnia cień i chroni przed deszczem i wiatrem, bezpiecznie oddziela także ścieżki od ruchu samochodowego. Konstrukcja nie tylko chroni, jest także prawdziwą liniową elektrownią fotowoltaiczną. Pozyskiwana energia elektryczna może być wykorzystywana np. do ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż trasy lub do oświetlenia. Jej nadmiar oddawany jest do sieci energetycznej.
Jeden kilometr solarnego zadaszenia może dostarczyć około 2000 MWh energii elektrycznej i zasilić kilkaset gospodarstw domowych lub zapewnić energię elektryczną dla ponad 1000 samochodów elektrycznych przejeżdżających 11 000 kilometrów rocznie.
Konstrukcja łatwa do ustawienia
Konstrukcję da się szybko i tanio ustawić w dowolnej lokalizacji przy użyciu kilku powtarzalnych elementów stalowych i jednego rodzaju prostokątnego modułu fotowoltaicznego. – Mimo redukcji liczby potrzebnych elementów do minimum, zadaszenia może tworzyć atrakcyjne, wręcz rzeźbiarskie struktury krajobrazowe. Rozpięta od wewnątrz membrana z tkaniny budowlanej zapewnia dodatkową ochronę i delikatnie rozprasza światło – informuje architekt.
Konstrukcja opracowana została parametrycznie przez warszawskiego eksperta Krzysztofa Nazara i może być dostosowana do każdej powszechnie stosowanej szerokości drogi rowerowej, a także podążać wzdłuż krzywej trasy. Również liczba rzędów paneli, odległość między modułami, jak również ich nachylenie mogą być dowolnie dostosowane do lokalnych warunków.
Projekt powstał na zamówienie szwajcarsko-niemieckiej firmy ENVELON i przeznaczony był początkowo dla lokalizacji w Szwajcarii i Dubaju, ale rozwiązanie można zastosować niemalże w każdej strefie klimatycznej. Niedawno projekt zdobył srebro w prestiżowym międzynarodowym konkursie A’DESIGN AWARD & COMPETITION.
Edukacja ekologiczna
Architekt proponuje wykorzystanie przyciągających wzrok konstrukcji także do celów edukacji na temat wykorzystania energii słońca. Opisał swoją koncepcję w wydanej w Niemczech książce „Educating Buildings”. Kuczia był także inicjatorem światowego konkursu o podobnej tematyce – „DESIGN EDUCATES AWARDS”. Organizuje go od trzech lat polska fundacja LAKA.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS