Decyzja dotycząca pozyskania trzech maszyn, produkowanych przez amerykańską filię koncernu Airbus Helicopters została ogłoszona podczas targów Heli Expo 2020 w Anaheim w Kalifornii. Dwie maszyny mają zostać dostarczone późnym latem 2020 roku, a trzecia na początku 2021 roku.
„NASA wybrała H135, gdyż Airbus spełnił wszystkie wymagania odnoszące się do zadań, jakie śmigłowce wykonują dla agencji, w tym przewozu specjalistów i służb porządkowych, gaszenia pożarów, szkolenia strzeleckiego i lotów nad dużymi akwenami” – podkreślił Dave Ramsey, szef operacji lotniczych NASA w Kennedy Space Centre na przylądku Canaveral. “Konstrukcja H135 została zmodernizowana – maszyny sprawdzą się w specyficznym środowisku Florydy, służąc do ochrony zasobów NASA i personelu przez wiele lat” – podkreślił.
H135 jest lekkim śmigłowcem dwusilnikowym, wykorzystywanym przez wiele służb mundurowych i sił zbrojnych na świcie, jak również popularną maszyną HEMS. W tej roli służy m. in. w Polsce, jako podstawowa maszyna Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Atutem maszyny jest – zaprojektowany przez pilotów specjalnie z myślą o śmigłowcach i opracowany w Airbusie – pakiet awioniki Helionix. Przy masie 2,9 tony H135 może zabrać pilota i do 7 pasażerów, osiąga prędkość przelotową 254 km/h oraz zasięg 635 km. Napęd stanowią dwa sterowane cyfrowo silniki Turbomeca Arrius 2B2 o mocy 660 KM każdy, przekazujące moc na czterołopłatowy wirnik nośny i otunelowany fenestron (śmigło ogonowe).
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS