A A+ A++

Ciepła pogoda sprzyja przeprowadzeniu porządków wokół swoich miejsc zamieszkania. Takie porządki nie kończą się tylko na drzwiach mieszkania, to także trawnik, ogródek i chodnik przylegający do naszej posesji.

Kwestie naszych obowiązków reguluje Ustawa  z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz Uchwała Nr XXXIX/57/17 Rady Miejskiej Grudziądza z dnia 28 czerwca 2017 r. Zgodnie z przepisami prawa właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku między innymi poprzez:

1) wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów;

2) zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych;

3) pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych.

W przypadku stwierdzenia niewykonania wyżej wymienionych obowiązków może zostać wszczęte postępowanie administracyjne.

Warto pamiętać, że obowiązkiem właściciela nieruchomości jest również usunięcie zanieczyszczeń zwierzęcych przez nie spowodowanych w miejscach publicznych, poprzez wyrzucenie ich do pojemników przeznaczonych do zbierania odchodów zwierzęcych, kanalizacji sanitarnej lub do pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych.

Co z autem?

Chcąc odświeżyć swoje auto pamiętajmy, że dopuszcza się mycie pojazdów samochodowych poza myjniami pod warunkiem:

1)  odprowadzania powstałych ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego;

2)  dokonywania mycia na utwardzonych częściach nieruchomości oraz bez użycia detergentów, szamponów i innych środków chemicznych,

3)  mycia wyłącznie nadwozi samochodowych.

Regulamin dopuszcza naprawę pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi pod warunkiem wykonywania naprawy w miejscach do tego celu wyznaczonych oraz zbierania powstających odpadów w sposób umożliwiający pozbycie się ich zgodnie z przepisami.

Podczas prac porządkowych w swoich ogródkach czy działkach pamiętajmy, że nie wolno spalać liści, gałęzi, skoszonej trawy, chwastów czy kory. Odpady te powinny być zagospodarowane zgodnie z przepisami w ww. regulaminie. W praktyce oznacza to, że należy je kompostować bądź składować w brązowych pojemnikach przeznaczonych na bioodpady.

Przypominamy, że za niewywiązywanie się z tych obowiązków grozi mandat karny w wysokości do 500 złotych.

Pamiętajmy też, że pojazd bezużyteczny powinien zostać wyrejestrowany i poddany recyklingowi, a nie pozostawiony np. na parkingu gdzie blokuje miejsce parkingowe i szpeci okolicę. Zgodnie z prawem Straż Miejska może usunąć pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany. Pojazd jest wówczas usuwany z drogi na koszt właściciela lub posiadacza (art. 50 a PRD).

Apelujemy więc do mieszkańców aby sprawnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami, ale także z pozytywnym nastawieniem przyłączyli się do wiosennych porządków.  

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKtóre urzędy pracują w Wielki Piątek?
Następny artykułIzraelska turystyka wychodzi z covidu. Wyjazdy rosną szybciej niż przyjazdy