Wyrok jest na razie nieprawomocny, zapadł zaledwie dwa dni temu – 19 listopada 2019 r. (sygn. akt. I Sa/GD 1445/19). Dla przedsiębiorców jednak to zły zwiastun tego, w jakim kierunku może pójść linia orzecznicza dotycząca obowiązujących od niespełna roku regulacji w sprawie kosztów używania aut osobowych. Przepisy te obowiązują od 1 stycznia 2019 r. i zakładają, że jeżeli samochód jest wykorzystywany do celów mieszanych, czyli zarówno służbowych, jak i prywatnych, to od przychodu nie można potrącić całości wydatków związanych z używaniem , a tylko 75 proc. Wynika to z art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o . Analogicznie jest w o (art. 23 ust. 1 pkt 46a ustawy o PIT).
Podatnicy ujmują więc w kosztach uzyskania przychodu tylko trzy czwarte kwoty, którą zapłacili za naprawy powypadkowe. Fiskus bowiem jeszcze w poprzednim stanie prawnym twierdził (w kontekście limitu kilometrówki przy wynajmowaniu samochodów), że koszty napraw powypadkowych to wydatki związane z używaniem samochodów (tak np. stwierdził dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 22 maja 2017 r., sygn. 3063-ILPB2.4510.43.2017.3.KS).
Przed 2019 r. nie było 75-proc. ograniczania dotyczącego kosztów używania samochodów osobowych, więc przedsiębiorcy mogli potrącać całość wydatków związanych z eksploatacją firmowego auta, niezależnie od tego, czy było ono używane tylko do celów biznesowych, czy do mieszanych. Wyjątek dotyczył samochodów niewprowadzonych do firmowej ewidencji środków trwałych – tu obowiązywała kilometrówka.
zobacz także:
Całość czy jedna czwarta?
Od 2019 r. zasady rozliczania kosztów używania aut osobowych zmieniły się.
Niezmienna pozostała tylko reguła, że nie są kosztem podatkowym wydatki na powypadkowy remont samochodu, jeżeli samochód nie był objęty ubezpieczeniem dobrowolnym (art. 16 ust. 1 pkt 50 ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy o PIT). Przedsiębiorcy dbają więc o to, by obejmować firmowe auta ubezpieczeniem autocasco (AC).
Powstał jednak problem, co w sytuacji, gdy otrzyma od ubezpieczyciela odszkodowanie autocasco (AC) związane z naprawami powypadkowymi aut użytkowanych do celów mieszanych. Organy podatkowe twierdzą, że w takiej sytuacji przychodem podatnika jest cała otrzymana kwota odszkodowania, a nie limit 75 proc., jaki obow … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS