6 na 10 dzieci w Polsce ma stan higieny jamy ustnej wymagający poprawy, dodatkowo 61 proc. jest diagnozowanych z aktywną próchnicą. I choć zdecydowana większość najmłodszych myje zęby dwa razy dziennie (71%), to jednak nieodpowiednia dieta psuje efekt. Aż 90% przebadanych przyznaje się do spożywania słodyczy, a 77% do picia napojów słodzonych i gazowanych. Takie są najważniejsze wyniki ankiet przeprowadzonych wśród ponad 700 dzieci w ramach wspólnej akcji Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego, enel-med i Septodont „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie”.
Akcja Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie”, której sponsorem jest Septodont, a partnerem medycznym realizującym przeglądy stomatologiczne i leczenie zębów dzieci enel-med stomatologia, przyciągnęła 1 201 dzieci z całej Polski. Przebadanych zostało 726 najmłodszych Polaków w wieku od 3 do 12 lat, a 108 przeszło kompleksowe leczenie. Razem 1 080 zębów zostało wyleczonych z próchnicy, co dało średni koszt 1 851 zł na jednego uczestnika.
– „Podsumowanie akcji mogę streścić w dwóch wnioskach. Pierwszy jest pozytywny i odnosi się do frekwencji uczestników. Liczba najmłodszych, którzy zostali zgłoszeni, przerosła nasze oczekiwania i pokazała, że kampanie edukacyjne w zakresie stomatologii dziecięcej są bardzo potrzebne. Drugi wniosek nie jest już tak optymistyczny. Stan zdrowia jamy ustnej dzieci w Polsce jest zatrważający, zwłaszcza biorąc pod uwagę możliwości współczesnej medycyny. W kampanii udzielono pomocy stomatologicznej dzieciom z największymi potrzebami leczniczymi. Niejednokrotnie były to zabiegi wykonywane w trybie pilnym, gdyż dzieci doświadczały bólów ze strony zębów. Uniemożliwiało to ich prawidłowe funkcjonowanie, a stany zapalne okołozębowe były realnym zagrożeniem dla ich zdrowia ogólnego. W Polsce nie mamy utrudnionej dostępności do dentysty, a mimo to dzieci przychodzą za późno na pierwszy przegląd stomatologiczny. Najczęściej wtedy, kiedy jest już problem. Dlatego apeluję do rodziców, aby nie odkładali spotkania dziecka ze stomatologiem do czasu pojawienia się bólu. Lepiej zapobiegać, niż leczyć” – mówi lek. Joanna Drózd-Trześniewska, dentysta Centrum Stomatologii enel-med.
Słodkie dzieci
W ramach akcji „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie” przed każdym badaniem dentystycznym były przeprowadzane ankiety dotyczące informacji o nawykach żywieniowych oraz utrzymaniu higieny jamy ustnej u dzieci. Na pierwszy rzut oka, badanie wykazało, że najmłodsi dbają o szkliwo. 71 proc. dzieci myje zęby dwa razy dziennie, a 28 proc. raz dziennie. Dodatkowo, 84 proc. najmłodszych Polaków między 3. a 6. rokiem życia stosuje pastę z fluorem, w grupie wiekowej 6 – 12 lat jeszcze więcej, bo 93 proc. Jednak wśród przebadanych 6 na 10 dzieci miała niewystarczającą higienę jamy ustnej.
– „Wiem, że te statystyki nie wydają się być takie złe, ale w rzeczywistości średnio co czwarte dziecko myje zęby tylko raz dziennie, mimo że zgodnie z zaleceniami, obligatoryjne jest mechanicznie oczyszczanie zębów dwa razy dziennie. Kolejną kwestią jest pasta z fluorem. W naszym kraju i szerokości geograficznej każde dziecko powinno stosować pastę z fluorem. Więc ciągle mamy do podciągnięcia kilkanaście procent najmłodszych, u których rodzic nie stosuje fluoru. Dodatkowo szczotkowanie zębów musi odbywać się pod kontrolą rodzica. A nawet do 10. roku życia to właśnie rodzic powinien poprawiać po dziecku czyszczenie zębów, aby było ono efektywne” – mówi lek. Joanna Drózd-Trześniewska, dentysta Centrum Stomatologii enel-med.
Poza dbaniem o higienę jamy ustnej, drugą bardzo ważną przyczyną takiego wyniku może być zła dieta. Aż 90 proc. dzieci spożywa słodycze, a 77 proc. najmłodszych Polaków w wieku od 3 do 12 lat gasi pragnienie napojami słodzonymi i gazowanymi.
Stomatolodzy na ratunek
Wśród dzieci, które odbyły bezpłatne przeglądy stomatologiczne, 9 proc. wymagała leczenia w trybie pilnym. U 20. proc. wskaźnik próchnicy był bardzo wysoki, czyli ponad 6 zębów do leczenia zachowawczego.
61 proc. dzieci miało aktywną próchnicę, a 42 proc. dostało zalecenie lakowania zębów. Nastawienie dzieci do wizyty stomatologicznej było różne. 78 proc. współpracowało w gabinecie, jednak 22 proc. nie potrafiło, dlatego 45 zabiegów odbyło się w pełnej narkozie.
To dopiero początek
Kampania „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie”, której nadrzędnym celem jest szerzenie wiedzy i edukacji na temat regularnych badań jamy ustnej, a w drugiej kolejności leczenie najtrudniejszych przypadków, będzie miała swoją kontynuację. Grant na leczenie od Septodont w wysokości 200 tys. zł wystarczył tylko na część problemów zgłaszających się dzieci. Autorzy akcji już pracują nad drugą edycją, aby kontynuować działania. Obecnie trwają poszukiwania partnerów i funduszy, aby wyleczyć jeszcze więcej zębów. Więcej informacji jest dostępnych na stronie https://www.usmiechdladziecka.pl/.
* * *
Grupa ENEL-MED, założona w 1993 roku, jest dziś największą polską firmą medyczną, która oferuje pełną obsługę medyczną na terenie całej Polski. Grupę tworzą takie marki jak centrum medyczne enel-med, enel-med stomatologia, enel-sport, enel senior, Estell, klinika Dental Nobile. Zakres usług obejmuje, obok bieżącej opieki medycznej, stomatologię, medycynę i stomatologię estetyczną, medycynę sportową, ortopedię i rehabilitację, opiekę nad seniorami, diagnostykę oraz zabiegi operacyjne w szpitalu. enel-med oferuje indywidualne pakiety medyczne, pakiety medyczne dla działalności jednoosobowych, MŚP i korporacji oraz jednorazowe wizyty u specjalistów i badania.
Pacjentami Grupy opiekuje się ponad 1900 lekarzy z 63 specjalizacji w 1600 placówkach partnerskich na terenie całego kraju, 34 oddziałach własnych enel-med, 21 klinikach stomatologicznych enel-med stomatologia, 1 klinice stomatologicznej Dental Nobile, 5 przychodniach przyzakładowych, 3 klinikach estetycznych ESTELL, 3 klinikach ortopedii, rehabilitacji i medycyny sportowej enel-sport, ośrodku opiekuńczo-rehabilitacyjnym enel-senior oraz szpitalu enel-med. Ze wsparcia wysoko wykwalifikowanego personelu medycznego oraz sprzętu diagnostycznego najnowszej generacji korzysta ponad 5 tys. firm i 700 tys. pacjentów.
Centrum Medyczne ENEL-MED. S.A. od 2011 roku jest notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Więcej informacji o Grupie ENEL-MED jest dostępnych na www.enel.pl.
Źródło informacji: ENEL-MED. S.A.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS