A A+ A++

07.05.2021r. 20:10

MZK Bielsko-Biała nawiązał współpracę z PKN Orlen – zarząd bielskiej spółki podpisał list intencyjny w tej sprawie. Chodzi transport publiczny oparty o napędy zasilane wodorem. – To czysto biznesowa relacja – zaznacza Hubert Maślanka, prezes MZK Bielsko-Biała.

Zarząd MZK Bielsko-Biała podpisał list intencyjny w sprawie organizacji współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy zasilane wodorem koncernem paliwowo-energetycznym PKN Orlen, który jest największym w Polsce producentem wodoru.

– Analizujemy, czy pojazdy zeroemisyjne, które w najbliższych latach pojawią się w naszej flocie, powinny być zasilane bateriami czy ogniwami wodorowymi – wyjaśnia Hubert Maślanka, prezes zarządu MZK. Przyznaje, że o ile pierwszy wariant jest już dobrze znany i wykorzystywany w komunikacji miejskiej, o tyle wodór to wciąż nowe zagadnienie.

Maślanka zwraca uwagę, że do niedawna szacowano, że zastosowanie go w transporcie publicznym to kwestia najbliższych dwudziestu lat. Obecnie rozwój tego sektora znacząco przyspieszył, dlatego MZK Bielsko-Biała zdecydowało się zaangażować się we współpracę z PKN Orlen, by razem działać na rzecz wykorzystania technologii wodorowej.

Podpisany przez obie strony list intencyjny zakłada wymianę informacji i ich wspólne pozyskiwanie w ramach projektów realizowanych niezależnie od siebie przez obie spółki. List wyraża chęć współpracy w fazie przygotowawczej planowanych inwestycji m.in. w kwestii eksploatacji pojazdów zasilanych wodorem, budowy infrastruktury czy logistyki dostaw paliwa wodorowego. Dotyczy również wspólnych działań promocyjnych.

– To czysto biznesowa relacja. Wzajemna pomoc ma przynieść korzyści obu stronom, ale też w żaden sposób nas nie ogranicza – podkreśla Maślanka.

Obie spółki – MZK Bielsko-Biała oraz PKN Orlen – przymierzają się do projektu, który ma na celu wykorzystanie alternatywnych paliw zeroemisyjnych. PKN Orlen inwestuje w budowę dwóch hubów wodorowych – hub południowy ma powstać w małopolskiej Trzebini.

Do potencjalnych inwestycji poważnie przygotowuje się także spółka z Bielska-Białej – rozważa częściową produkcję wodoru dla własnych potrzeb na terenie zajezdni. Swoje plany dotyczące zeroemisyjności bielski przewoźnik chce oprzeć na partnerstwie. Jak informują przedstawiciele MZK w najbliższym czasie zostanie nawiązana współpraca z Krajową Agencją Poszanowania Energii S.A., która wdraża program wsparcia dla samorządów zainteresowanych wykorzystaniem wodoru w komunikacji miejskiej.

Źródło: dziennikzachodni.pl

CIRE poleca

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułLimit osób w autobusach, tramwajach i pociągach od 15 maja 2021 r.
Następny artykułPorażka Górnika, zwycięstwa głównych zainteresowanych. Szalona walka o awans do ekstraklasy