A A+ A++

W tunelu w centrum Katowic powstać ma odcinkowy pomiar prędkości. Tak władze miasta planują zdyscyplinować kierowców, którzy przekraczają prędkość w tunelu pod rondem gen. Ziętka. Wypadki i kolizje w tym miejscu skutkują paraliżem komunikacyjnym miasta, czemu władze Katowic starają się przeciwdziałać. Poki co, droga do zamonotwania OPP w tunelu wydaje się odległa, ale taki system zacznie wkrótce działać na trasie Nikodema i Józefa Renców.

Katowice chcą pójść drogą stolicy i – podobnie jak w tunelu na S2 w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy – uruchomić w swoim tunelu odcinkowy pomiar prędkości. Ma to być lekarstwo na liczne stłuczki i wypadki, do jakich dochodzi w tunelu pod rondem gen. Ziętka, których efektem są z reguły gigantyczne korki. 

Odcinkowy pomiar prędkości również w Katowicach. Chodzi o tunel pod rondem gen Ziętka

Władze Katowice od lat starają się ograniczać zapędy zmotoryzowanych. Miasto jest polskim pionierem we wprowadzaniu stref tempo 30. Pierwszy taki obszar wyznaczono na terenie Katowic już w 2015 roku. Władze miasta z dumą podkreślają, że w ubiegłym roku na terenie Katowic doszło jedynie do 141 wypadków drogowych – to najniższa zanotowana liczba takich zdarzeń od momentu rozpoczęcia analiz statystyk dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie miasta. Znaczna poprawa wynika też m.in. z poważnej modernizacji przejść dla pieszych. Na doświetlenie przeszło 120 takich obiektów miasto wydało ponad 5 mln zł. Nie zmienia to jednak faktu, że każda kolizja czy wypadek w tunelu pod słynnym rondem gen. Ziętka skutkuje paraliżem komunikacyjnym miasta, a tego typu wydarzenia nie są – niestety – rzadkością. 

Kolejny wypadek pod rondem gen Ziętka w Katowicach. Czas postawić odcinkowy pomiar prędkości

Ostatnie takie zdarzenie, którego skutki mogły mieć gigantyczne następstwa, wydarzyło się 4 stycznia bieżącego roku. Jak informowała katowicka Policja, około godziny 9:30 kierowca Toyoty uderzył w poruszającą się w tunelu Skodę, a ta wjechała pod tył ciężarówki. W efekcie samochód ciężarowy uderzył w ścianę tunelu i uszkodził kilka z jej betonowych płyt. Miasto stanęło w korkach, które utworzyły się m.in. na Drogowej Trasie Średnicowej i DK 79. Na szczęście uszkodzenia samej konstrukcji tunelu nie były poważne (trzy wymagające wymiany betonowe płyty).

Jak czytamy w Dzienniku Zachodnim, miasto stara się o wprowadzenie w tunelu na Drogowej Trasie Średnicowej odcinkowego pomiaru prędkości, czyli chce sięgnąć po rozwiązanie, które świetnie sprawdziło się w tunelu na Południowej Obwodnicy Warszawy (S2). Niestety, nie jest to wcale proste.

70 km/h w tunelu w Katowicach to za dużo? Kierowcy nie skupiają się na prowadzeniu

Obecnie na całej długości tunelu obowiązuje ograniczenie do 70 km/h, która wydaje się być optymalnym kompromisem pomiędzy bezpieczeństwem ruchu, a przepustowością obiektu. Przedstawiciele miasta nie kryją, że oddany do użytku w grudniu 2006 roku dwunawowy tunel o długości około 650 metrów, mimo sześciu pasów ruchu (po trzy w każdym kierunku), miewa problemy z obsłużeniem natężenia ruchu, który od czasu jego uruchomienia systematycznie rośnie. Rozwiązaniem, jakie pozwoliłoby odciążyć przeprawę jest przebudowa węzła drogowego – Aleja Rozdzieńskiego i Murckowska, ale taki scenariusz jest jeszcze bardzo odległy. 

Odcinkowy pomiar prędkości w Katowicach. Noga z gazu na Braci Renców

Na ten moment montaż odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu pod rondem gen. Ziętka również wydaje się odległą perspektywą. Niewykluczone, że sytuacje w tym zakresie poprawi inny odcinkowy pomiar prędkości, który w najbliższych dniach uruchomiony zostanie na katowickiej ulicy Braci Renców. To jedna z 39 nowych lokalizacji odcinkowych pomiarów prędkości, które uruchomione zostaną w bieżącym roku.

Jak jeszcze w grudniu informowała Interię Monika Niżniak z GITD:

Oznacza to, że każdy z 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości na mapie Polski, przynajmniej teoretycznie, może zostać uruchomiony w zasadzie “z godziny na godzinę”, gdy tylko urządzenia fizycznie przyłączone zostaną do sieci energetycznej.

Nowe odcinkowe pomiary prędkości w Polsce

województwo Miejscowość opis lokalizacji kat. drogi nr drogi
MAZOWIECKIE Otrębusy Kanie-Otrębusy W 719
MAZOWIECKIE Białobrzegi obwodnica m. Białobrzegi K S7
MAZOWIECKIE Drwalew – Chynów Obwodnica m. Drwalew i Chynów K 50
MAZOWIECKIE Mszczonów obwodnica miasta K 50
MAZOWIECKIE Wyszków Obwodnica Wyszkowa S 8
KUJAWSKO-POMORSKIE/ ŁÓDZKIE Siemionki Siemionki/MOP Strzelce   K A1
ŁÓDZKIE Pabianice Dobroń-Pabianice Płn. K S14
ŁÓDZKIE Łódź ul. Chocianowicka – Łaskowice P 1120E
ŁÓDZKIE Bychlew Bychlew  – Jadwinin W 485
ŁÓDZKIE Biała Pierwsza Biała Pierwsza 42 – Biała Rządowa 49 K 74
ŁÓDZKIE Mokra Prawa Mokra Prawa 2 – Mokra Prawa 189A K 70
PODKARPACKIE Rzeszów -Nosówka ul. Dębicka   P 1391
PODKARPACKIE Dukla Trakt Węgierski K 19
PODKARPACKIE Nowa Dęba Ks. Henryka Łagockiego 113 – Korczaka 16 K 9
PODKARPACKIE Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka W 835
PODKARPACKIE Lutcza Lutcza 491 – Lutcza 782 K 19
PODKARPACKIE Podgrodzie Podgrodzie 89 – Podgrodzie 142 K 94
DOLNOŚLĄSKIE Kostomłoty – Kąty Wrocławskie Odcinek autostrady A4 K A4
DOLNOŚLĄSKIE Wrocław Al. Jana III Sobieskieg … czytaj dalej
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWejście w życie KSeF będzie oznaczać koniec not korygujących
Następny artykułWilki z Czarnobyla zbudowały odporność na raka. To nadzieja dla ludzi?