10 czerwca 2020 roku Minister Obrony Narodowej wydal decyzję w sprawie optymalizacji procesu rekrutacji do czynnej służby wojskowej. Wprowadzono rozwiązania, które obowiązują od 24 sierpnia i mają na celu przede wszystkim skrócenie procesu związanego z rekrutacją od służby wojskowej. Na podstawie tej decyzji w sierpniu wydany został rozkaz Szefa Sztabu Generalnego WP w sprawie przedsięwzięć organizacyjnych zapewniających realizację służby przygotowawczej w 2020 roku. Na mocy rozkazu zmieniono terminy oraz czas szkolenia w służbie przygotowawczej dla szeregowych. Pierwotnie planowano do końca br. organizację trzeciego turnusu i dwa terminy powołania na trzymiesięczne szkolenia (od 14 września do 18 grudnia oraz od 29 września do 18 grudnia). Rozkazem Szefa Sztabu Generalnego wprowadzono inne rozwiązanie – sześć terminów powołań i skrócenie służby przygotowawczej do 27 dni. Szkolenia zaplanowano co dwa tygodnie w terminach 14 września – 10 października, 28 września – 24 października, 12 października – 7 listopada, 26 października – 21 listopada, 9 listopada – 5 grudnia i 23 listopada – 19 grudnia.
Interpelacja poselska
Ten nowy tryb organizacji szkoleń był powodem złożenia interpelacji poselskiej przez Pawła Szramkę, wiceprzewodniczących sejmowej komisji obrony narodowej z Kukiz-15. Poseł w ramach Interpelacji nr 13018 z 18 października skierował do Ministra Obrony Narodowej następujące pytania:
Czym resort uzasadnia wprowadzenie rozwiązania polegającego na skróceniu szkolenia do 27 dni?
W jaki sposób program szkolenia, który był do tej pory realizowany w ciągu kilku miesięcy, ma być zrealizowany w ciągu 27 dni?
Odpowiedź resortu
Odpowiedź Ministerstwa przedstawił 23 listopada sekretarz stanu Wojciech Skurkiewicz, który wskazał, że w zakresie skrócenia czasu szkolenia w służbie przygotowawczej do 27 dni w sierpniu na podstawie innego rozkazu Szefa Sztabu Generalnego wprowadzono nowy „Program szkolenia podstawowego Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej”.
Według resortu wdrożenie nowego modelu, z jednoczesną optymalizacją czasu jego realizacji z siedmiu do czterech tygodni (skrócenie o 43 proc.) w przypadku służby przygotowawczej pozwoli na realizację większej liczby turnusów szkoleniowych. Ich liczba zostanie zwiększona z trzech do dwunastu, czego efektem będzie większa „przepustowość” szkolenia ochotników do czynnej służby wojskowej oraz skrócenie czasu oczekiwania na powołanie o ok. 50 do 60 proc. (tj. 100 – 140 dni).
Reklama
Minister Skurkiewicz podkreśla, że obowiązujący do dnia 31 sierpnia „Program szkolenia podstawowego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” przewidywał na potrzeby służby przygotowawczej realizację szkolenia podstawowego w ciągu 47 dni – w wymiarze 230 godzin lekcyjnych. Zaś nowy „Program szkolenia podstawowego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” przewiduje realizację szkolenia przygotowawczego w trakcie 27 dni – w wymiarze 240 godzin lekcyjnych, w tym 44 godziny w ramach szkolenia na odległość.
Jednocześnie resort obrony narodowej jest pewny, że nowe rozwiązanie jest optymalne i nie zakłóci realizacji zakładanych celów szkoleniowych.
Mająca miejsce reorganizacja procesu szkolenia (skutkująca jego intensywnością) i modyfikacja treści programowych nie zakłóci osiągnięcia przez szkolonych zakładanych standardów, którymi są: opanowanie podstaw bojowego zachowania się i indywidualnego działania w zależności od sposobu oddziaływania przeciwnika, przygotowanie do realizacji zadań ogniowych z wykorzystaniem etatowej broni strzeleckiej, opanowanie podstawowych umiejętności i wiedzy z zakresu szkolenia bojowego, umożliwiających realizację zadań podczas działań bojowych.
Podsumowanie
O tym, czy tryb i sposób wprowadzenia zmian w systemie i programie szkolenia jest optymalny przekonamy się jednak po realizacji pełnego cyklu szkoleniowego. Warto przy tej okazji pamiętać, że odbywający szkolenie podstawowe w ramach służby przygotowawczej stanowią zasadniczą bazę rekrutacji do pozostałych rodzajów czynnej służby wojskowej oraz zwiększają zasób wyszkolonych rezerw osobowych Sił Zbrojnych RP. Zatem wysoki poziom szkolenia jest w tym przypadku kluczowy. Jedno jest pewne: dotychczasowy system był niewydolny i wymagał drastycznych zmian. Jednak dążąc do realizacji ambitnych celów poza liczbą rekrutów nie należy zapominać o zapewnieniu odpowiedniej koordynacji i poziomu szkolenia. Dlatego temat ten powinien być istotny dla opinii publicznej i stanowić obszar szczególnego zainteresowania ze strony sejmowej i senackiej komisji obrony narodowej.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS