Teleporada online to rozwiązanie uruchomione przez Ministerstwo Zdrowia, które pozwala pacjentom na łatwy i szybki kontakt z pracownikiem medycznym za pomocą wideorozmowy, chatu lub telekonferencji, bez konieczności wychodzenia z domu. Przeznaczone jest przede wszystkim dla osób, które podejrzewają, że mogły zakazić się koronawirusem SARS-CoV-2 lub są na kwarantannie, a ich stan zdrowia wyraźnie się pogorszył.
– To bardzo wygodne rozwiązanie dla każdego, kto potrzebuje konsultacji medycznej, bo zaobserwował u siebie niepokojące objawy albo miał kontakt z kimś zakażonym i źle się czuje. Umożliwia ono odbycie konsultacji lekarskiej i otrzymanie zaleceń, takich jak podczas tradycyjnej wizyty, a jednak bez wychodzenia z domu i bez konieczności bezpośredniego kontaktu z pracownikiem medycznym. To szczególnie ważne dla osób starszych albo z grupy podwyższonego ryzyka – podkreśla Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia.
Dzięki teleporadzie pacjent zyskuje dostęp do porady medycznej niezależnie od miejsca, w którym jest, a także pory dnia, ponieważ personel medyczny jest dostępny przez 24 godziny na dobę, także w niedzielę i święta. Podczas konsultacji, o ile zajdzie taka potrzeba, pacjent otrzyma e-receptę i e-zwolnienie, a w uzasadnionych przypadkach zalecenie wizyty w placówce medycznej lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.
Jak skorzystać z teleporady?
Formularz teleporady dostępny jest na stronie pacjent.gov.pl/teleporada. Należy go wypełnić, podając imię, nazwisko, wiek, PESEL, adres, mail, telefon i zaczekać na kontakt z pracownikiem medycznym. Na podany adres e-mail otrzymamy wiadomość z instrukcją, jak połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką za pomocą komputera, laptopa lub przez telefon. Komputer lub laptop musi mieć głośniki, kamerę i mikrofon. Jeżeli nie mamy dostępu do odpowiedniego sprzętu, możemy skorzystać z telefonu.
Gdy termin teleporady będzie się zbliżał, pacjent otrzyma SMS z taką informacją, a następnie e-mail z linkiem, w który należy kliknąć, by połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką.
Od momentu wysłania przez pacjenta formularza do udzielenia teleporady może minąć od kilkunastu minut do kilku godzin, w zależności od liczby dyżurującej kadry medycznej i czekających pacjentów. Niestety, jeśli przepadnie termin teleporady (tzn. nie skorzystamy z wysłanego linka w czasie, gdy będzie na nas czekał lekarz lub pielęgniarka), wracamy na koniec kolejki.
Aplikacje, które mogą pomóc
– Teleporada w formie wideo, chatu lub telefonu to kolejne rozwiązanie, które oddaliśmy pacjentom, aby ułatwić im dostęp do opieki medycznej w czasie epidemii w dowolnym czasie i miejscu. Poza teleporadą w serwisie pacjent.gov.pl dostępne są również chatbot, który odpowiada na pytania dotyczące koronawirusa oraz wirtualne narzędzie oceniające prawdopodobieństwo zakażenia się wirusem. Wszystkie te aplikacje są proste w obsłudze i każdy pacjent bez względu na wiek może z nich korzystać – mówi Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia.
Wszelkie pytania dotyczące platformy teleporad można zgłaszać na adres e-mail: [email protected].
Rozwiązania technologiczne Ministerstwa Zdrowia, wspierające obywateli w stanie epidemii w Polsce dostępne na serwisie pacjent.gov.pl:
System „Sprawdź, czy masz objawy COVID-19”
- Krótki wywiad elektroniczny zbudowany w oparciu o narzędzie COVID-19 Risk Assessment i dostosowany do potrzeb Ministerstwa Zdrowia, który wspiera proces oceny stanu pacjenta (użytkownika) i prawdopodobieństwo zakażenia koronawirusem;
- Przygotowany w ścisłej współpracy ze specjalistami z zakresu medycyny, w oparciu o wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz o zalecenia amerykańskiego Centrum ds. Kontroli i Zapobiegania Chorób (CDC) i konsultowany przez krajowych lekarzy;
- Użytkownik opisuje swoje objawy, a system zadaje pytania diagnostyczne i ocenia prawdopodobieństwo wystąpienia zakażenia koronawirusem oraz występowania innych chorób;
- Analiza odpowiedzi podpowiada użytkownikowi, jak reagować, gdy pojawią się objawy chorobowe, czy należy już zgłosić się do właściwego punktu medycznego, czy tylko stosować do ogólnych zasad sanitarnych;
- Rekomendacje dot. dalszych zachowań pacjenta (użytkownika) przy poszczególnych poziomach ryzyka opracowane zostały w porozumieniu z Głównym Inspektoratem Sanitarnym (GIS);
- Działa na najpopularniejszych przeglądarkach: Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge, Internet Explorer, Safari, można z niego korzystać także na urządzeniach mobilnych.
Wirtualny asystent (chatbot), który odpowiada na pytania związane z koronawirusem
- Oparty o technologię IBM Watson Assistant czyli algorytm, który korzysta z technik machine learning, sieci neuronowych oraz baz referencyjnych, działa w chmurze publicznej;
- Umożliwia uzyskanie online szybkiej odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, w szczególności dotyczące zakażenia, objawów, kwarantanny, leczenia, zasad przemieszczania się, postępowania w razie zachorowania lub podejrzenia choroby, pracy czy wprowadzonych w związku z epidemią aktów prawnych;
- Zasilany nowymi informacjami autoryzowanymi przez rządowe instytucje: Ministerstwo Zdrowia (MZ), Główny Inspektorat Sanitarny (GIS) i Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ);
- Jeśli nie znajdzie właściwej odpowiedzi, przekierowuje do kontaktu z odpowiednimi instytucjami, np. Telefoniczną Informacją Pacjenta (TIP), obsługiwaną przez NFZ, właściwej sekcji serwisu pacjent.gov.pl, czy serwisu rządowego gov.pl/koronawirus albo innych aplikacji dostępnych na pacjent.gov.pl – Teleporady lub systemu „Sprawdź, czy masz objawy COVID-19” lub przełącza na chat z konsultantem;
- Działa na najpopularniejszych przeglądarkach: Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge, Internet Explorer, Safari, można z niego korzystać także na urządzeniach mobilnych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS