A A+ A++

Skoda w Polsce od lat jest numerem jeden, jeśli chodzi o zakup nowego samochodu. W efekcie na każdym kroku parkuje Octavia, Fabia lub Superb, a ostatnio można spotkać także coraz więcej SUV-ów, jak Kodiaq, Karoq czy Kamiq. Kierowcy cenią auta tej marki za to, że zawsze oferują więcej niż konkurencja – więcej komfortu, więcej praktyczności, więcej pomysłowych rozwiązań. A to wszystko opakowane w modnie stylizowaną karoserię i podane w przystępnej cenie. Teraz do tej talii zalet firma dołożyła technologię hybrydową z najwyższej półki. Stąd pierwszy raz w 125-letniej historii marki jednym z najważniejszych elementów strategii Skody na najbliższe lata stała się elektryfikacja napędów. Listę premier zaplanowano do końca 2022 roku. Pojawi się przynajmniej 10 modeli z logo iV, pod którym dostaniemy hybrydy typu plug-in oraz auta w 100 proc. elektryczne. A oto, na co już teraz mogą liczyć kierowcy…

Skoda Superb iV

Za kierownicą Skody Superb iV nie można narzekać na osiągi. Elektryczne “doładowanie” czuć szczególnie podczas ruszania i wyprzedzania. To hybryda plug-in, którą jeździ się po prostu przyjemnie – wygodne wnętrze ze wzorową ergonomią, komfortowe zawieszenie i kulturalny napęd tworzą wyjątkowo relaksujące połączenie / Skoda

Przewaga hybrydy plug-in

Najciekawszą i najbardziej wydajną jest ładowana z gniazdka hybryda plug-in (PHEV). W porównaniu do konwencjonalnej hybrydy bez wtyczki (HEV) przewyższa ją zaawansowaniem technicznym oraz potencjałem napędu. Stosowany przez Skodę układ tworzy znacznie większa bateria i mocniejszy silnik elektryczny, dzięki czemu samochód może długo i przy wyższych prędkościach korzystać wyłącznie z prądu zachowując się jak auto w pełni elektryczne (w trybie EV silnik spalinowy odpoczywa). To ważna zaleta, która nabiera szczególnego znaczenia, jeśli weźmiemy pod uwagę, że Polacy w najróżniejszych ankietach deklarują dzienne przebiegi za kierownicą na poziomie 51 km. Z kolei Główny Urząd Statystyczny podaje, że średni dzienny przebieg samochodów w Polsce to 37 km. Wynik ten dodatkowo zawyżany jest przez długie podróże – wakacje, długie weekendy, etc. Mediana przebiegów według GUS wynosi 27 km dziennie. To pokazuje różnicę między percepcją a stanem faktycznym. Innymi słowy – jeździmy mniej, niż nam się wydaje. W deklarację średniego przebiegu na poziomie ponad 50 km idealnie wpisuje się nowoczesne rozwiązanie jakim jest hybryda typu plug-in.

Skoda Superb iV

Skoda Superb iV

Skoda nie bawi się w półśrodki. Na rynek aut hybrydowych weszła z rozmachem – do wyboru jest limuzyna lub kombi z układem hybrydowym plug-in, czyli takim, który pozwala pokonywać znaczne dystanse w trybie czysto elektrycznym, korzystając z prądu magazynowanego w akumulatorach ładowanych z sieci / Skoda

– Podobnie, jak w przypadku pojazdów całkowicie elektrycznych, PHEV-y mogą być ładowane zarówno w warunkach domowych z gniazdka lub wallboxa, jak i ze stacji ogólnodostępnych. Co więcej, niektóre modele pozwalają na szybkie uzupełnianie energii prądem stałym (DC). Uniwersalność hybryd typu plug-in jest bardzo duża – w razie braku dostępu do infrastruktury ładowania pozwalają na jazdę wyłącznie na silniku spalinowym – powiedział dziennik.pl Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Jego zdaniem kierowcy PHEV mogą maksymalizować korzyści wynikające z wyposażenia pojazdu w gniazdo plug-in odpowiednio planując trasę np. wybierając miejsca docelowe, w pobliżu których znajduje się nieodpłatna infrastruktura ładowania.

– Przykładowo, gdy jadą do kina, oddalonego od miejsca zamieszkania o 20 km, w czasie seansu mogą doładować samochód na stacji ogólnodostępnej. Po upływie dwóch godzin energia w akumulatorze trakcyjnym pojazdu jest już uzupełniona w 100 proc. Podczas powrotu do domu nie zachodzi potrzeba włączania silnika spalinowego – zauważył szef PSPA.

Skoda Superb iV

Skoda Superb iV

Chcesz mieć jeden samochód, ale zależy ci na bezemisyjnej jeździe po mieście i bezstresowej podróży do miasta oddalonego o kilkaset kilometrów? Hybryda plug-in jak np. Skoda Superb iV jest bardzo rozsądnym rozwiązaniem / Skoda

Konwencjonalne hybrydy nie pozwalają na doładowanie baterii z zewnętrznego źródła energii. W przypadku Skody pierwszą hybrydą typu plug-in jest Superb iV. Pod karoserią pracuje duet turbobenzynowego 1.4 TSI/156 KM z mocną jednostką elektryczną (85 kW), która w zależności od potrzeb, wspomaga silnik spalinowy albo umożliwia jazdę w trybie bezemisyjnym do prędkości nawet 140 km/h (!). Dzięki temu nawet podróż autostradą może odbywać się bezszelestnie i bez zużywania paliwa (elektryczna część układu zapewni do 62 km zasięgu wg WLTP). W sumie kierowca dostaje pod nogę 218 KM i 400 Nm, a za ich przeniesienie na koła odpowiada seryjna 6-biegowa, dwusprzęgłowa przekładania DSG. Prąd dostarcza i przyjmuje z rekuperacji – umieszczony przed tylną osią litowo-jonowy akumulator o pojemności 37 Ah, który może magazynować 13 kWh energii. Ładowanie z naściennego wallboxa o mocy 3,6 kWh trwa tylko 3,5 godziny.

Skoda Superb iV

Skoda Superb iV

Hybryda plug-in sprawdzi się wtedy, kiedy regularnie będziemy korzystali z możliwości ładowania akumulatorów z gniazdka / Skoda

Układ napędowy pracuje automatycznie lub na żądanie kierowcy. Przewidziano trzy tryby jazdy: hybrydowy, elektryczny (E-mode) i sportowy. Ten ostatni dostarcza najwięcej frajdy. Po wciśnięciu przycisku Superb iV wykorzystuje 218 KM maksymalnej mocy systemowej i 400 Nm momentu obrotowego. Zarówno limuzyna i kombi zachowują się jakby dostały skrzydeł, co potwierdzają osiągi – przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,7 s (7,8 w kombi) i 224 km/h prędkości maksymalnej. Hybrydowy Superb potrafi też być długodystansowcem – przy wykorzystaniu prądu i benzyny z 50-litrowego zbiornika powinien pokonać 850 km. Średnie spalanie benzyny w trybie mieszanym może wynieść jedynie 1,4-1,9 l na 100 km, a energii elektrycznej 16,4-18,1 kWh. Rewelacyjna wydajność jak na tak duże auto.

Skoda Superb iV

Skoda Superb iV

Skoda Superb iV / Skoda

Skoda Superb iV w praktyce?

A jak te wartości przekładają się na życie codzienne użytkowanie samochodu? Elektryczny zasięg na poziomie ponad 60 km oznacza, że użytkownik Skody Sup … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOstatnia szansa na rejestrację i 9 tys. zł
Następny artykułNielegalne uprawy MARIHUANY zlikwidowane. Jedna z nich w Lubzinie!