Jak wyjaśniło „Rzeczpospolitej” Ministerstwo Finansów, projekt osobnej ustawy wprowadzającej CEWA przewiduje, że system zacznie działać 1 lutego 2024 r., jednak przewidziano w nim 18-miesięczny okres przejściowy na stosowanie zarówno papierowej, jak i elektronicznej ewidencji wyrobów akcyzowych. W tym czasie podmioty obowiązane do prowadzenia ewidencji akcyzowych będą samodzielnie podejmować decyzję o stosowaniu CEWA – informuje MF. Jednak projekt tej ustawy jeszcze nie został przyjęty przez rząd.
Jak wskazuje Wojciech Krok, doradca podatkowy w kancelarii Parulski i Wspólnicy, rozłożenie w czasie dwóch dużych przedsięwzięć elektronizacji rozliczeń podatkowych jest rozsądnym rozwiązaniem.
– Z drugiej jednak strony system CEWA może ułatwiać rozliczenia podatnikom, którzy tylko w niewielkim stopniu są obciążeni obowiązkami akcyzowymi, na przykład ewidencjonują zwolnione z akcyzy smary zużywane w przedsiębiorstwie – twierdzi ekspert.
Choć na razie system CEWA nie będzie obowiązkowy, to eksperci zwracają uwagę na pożytki z jego stosowania również dla państwa.
Wojciech Bronicki, doradca podatkowy w kancelarii BBGTAX, przypomina, że będzie to narzędzie zbierania w jednym miejscu ewiden … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS