A A+ A++

Na pierwszy rzut oka dane silnika Skyactiv-X Mazdy nie zwiastują większej rewolucji. Motor ma 2 litry pojemności, 4 cylindry i bezpośredni wtrysk paliwa. Do tego rozwija 180 koni mechanicznych i oferuje moment obrotowy o wartości 224 Nm (cóż za dokładność!), a jego praca jest wspomagana przez kompresor. I gdyby na tym zakończyć opowieść o japońskiej jednostce, interesujący dla potencjalnych nabywców Mazdy pozostałby tylko jeden fakt – niskie zapotrzebowanie na paliwo. Według deklaracji producenta motor Skyactiv-X zamontowany w modelu 3 spala średnio tylko 5,5 litra benzyny.

Silnik Skyactiv-X Mazda – bo zapłon iskrowy nie ma dobrej efektywności…

Czym jednak powodowana jest oszczędność? I w tym punkcie zaczyna się historia, którą da się podsumować tylko w jeden sposób – chodzi o zaawansowanie technologiczne. Japończycy poświęcili sposobowi pracy silnika Skyactiv-X wiele roboczogodzin. W efekcie stworzyli jednostkę benzynową, która pracuje trochę jak… diesel! Nie chodzi jednak o dźwięk pracy, a raczej sposób spalania mieszanki paliwowej. Konkrety? Mieszankę paliwową dostarczaną do cylindra w pierwszej kolejności zapala iskra ze świecy zapłonowej – jak w klasycznym benzyniaku.

Standardowy sposób pracy benzyniaka ma pewną ułomność. Niestety nie spala całej mieszaniny paliwowo-powietrznej. Dopalenie zubożałej pozostałości zostało zatem przypisane technologii samoczynnej. Drugi proces spalania zaczyna się w momencie, w którym w silniku po spalaniu iskrowym zaczyna zwiększać się ciśnienie w cylindrze. Wtedy wytwarzają się warunki pozwalające na wytworzenie zapłonu samoczynnego – do których zaliczyć można oczywiście wysokie ciśnienie, ale też i wysoką temperaturę.

Zobacz również: Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Silnik Skyactiv-X Mazda – kiedy działa zapłon samoczynny SPCCI?

Kiedy jednostka przełącza się na dieslowski typ zapłonu? Zdaniem Japończyków dzieje się tak wtedy, gdy pojawią się odpowiednie warunki eksploatacyjne. A do tych zaliczyć można takie czynniki jak temperaturę powietrza i silnika. O przejściu w tryb samoczynnego spalania informuje specjalna kontrolka. Ważnym elementem procesu jest tzw. moduł dostarczania powietrza. W rzeczywistości to jednak kompresor napędzany paskiem, który jest uruchamiany za pomocą sprzęgła elektromagnetycznego i który delikatnie dodmuchuje powietrze do cylindra.

Technologia SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition) – system samoczynnego zapłonu sprężonej mieszanki sterowany świecą. Mazda mówi o “łączeniu oszczędności paliwa typowej dla silnika diesla z mocą i właściwościami jezdnymi zapewnianymi przez silnik benzynowy.”

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułŚwiadczenia dla niepełnosprawnych i ich opiekunów w 2020 r.
Następny artykułNie wiadomo, co zrobić ze zużytymi turbinami wiatrowymi [KOMENTARZ]