Zespół Mercedesa tradycyjnie po wyścigu dokonał szerokiej analizy swojej strategii, potwierdzając po raz kolejny słuszność swojej decyzji o ściągnięciu Lewisa Hamiltona do boksu na 8 okrążeń przed metą. Andrew Shovlin zdradził jednak, że na tym etapie była to już minimalizacja strat, gdyż najlepszą decyzją byłoby ściągnięcie Hamiltona wtedy kiedy po nowe przejściówki zjeżdżali jego najbliżsi rywale.
Brytyjczyk po wymianie silnika spalinowego i wygraniu sesji kwalifikacyjnej do GP Turcji do wyścigu startował z 11. pola. Na metę dojechał na piątej pozycji mimo iż jeszcze osiem okrążeń przed metą wspiął się na trzecie miejsce, unikając zjazdu do boksu po nowym komplet opon przejściowych tak jak jego główni rywale uczynili mniej więcej na 20 okrążeń przed metą.
Jedynym kierowcą w stawce, któremu udało się pokonać dystans GP Turcji bez zjazdu do boksów był Esteban Ocon, który w końcówce wyścigu zmagał się z potężną degradacją ogumienia, tracąc na ostatnich 5 okrążeniach do Lance’a Strolla 18 sekund. Francuz tylko szczęśliwe sięgnął po punkt za 10 miejsce.
Andrew Shovlin z Mercedesa przyznał, że obliczenia strategów w trakcie wyścigu sugerowały, że Hamilton mógłby ukończyć wyścig bez zjazdu do boksów na czwartym miejscu. Obliczenia nie zawierały jednak kluczowych na tym etapie wyścigu danych o degradacji opon, a bazowały na założeniu, że te będą spisywały się dokładnie tak samo jak w momencie podejmowania decyzji o pit stopie. Takie założenie, patrząc po tym jak szybko osiągi tracił Esteban Ocon, było z góry skazane na porażkę.
“Jeżeli osiągi opon ustabilizowałby się na poziomie z chwili jego zjazdu i pozostały takie do końca wyścigu, sądzimy, że on straciłby pozycję na rzecz Sergio Pereza, ale pozostałby przed Charlesem Leclerkiem, który finiszował na P4” wyjaśniał Shovlin w programie This Week Will Buxton on Motorsport TV.
“Taki scenariusz zakładał jednak brak dalszej degradacji opon, a jasne jest, że ona cały czas postępowała.”
“Obliczenia, których nie mogliśmy wykonać przed zakończeniem wyścigu, bazują na degradacji zaobserwowanej u Estebana Ocona. On jako jedyny pokonał dystans na jednym zestawie przejściówek.”
“Jeżeli nałożymy taką degradację na Lewisa, widać byłoby, że zacząłby tracić wiele pozycji, prawie wypadając ze strefy punktowej.”
“Bazując na degradacji opon, on mógłby ukończyć wyścig walcząc w końcówce o pozycje z Carlosem Sainzem.”
“Takich obliczeń nie można wykonać w locie na żywo, gdyż polegają one na informacjach z przyszłości.”
Hamilton został ściągnięty do boksu na 8 okrążeń przed metą, aby upewnić się, że zdoła on powrócić na tor na piątym miejscu przed Pierrem Gaslym, który zdaniem Mercedesa również stanowił zagrożenie na wypadek pozostania dłużej na torze.
Shovlin wyjaśniał, że najlepszy scenariusz w końcówce wyścigu i tak sugerował utratę podium, a zespół musiał już wtedy skupić się na ograniczaniu strat.
“To taki klasyczny przykład hazardzisty, który wie, że nie ma optymalnej strategii, ale zastanawia się nad tym jak najlepiej wykorzystać pozostałą część wyścigu” mówił inżynier.
“Wszystko wskazywało na to, że zatrzymanie się po kolejny zestaw opon, nawet jeżeli oznaczałoby to konieczność przejścia przez fazę ich grainingu, był najlepszą i najbezpieczniejszą strategią.”
Zespół Mercedesa początkowo próbował ściągnąć Hamiltona do boksu, gdy zobaczył, że na aleję zjeżdża Sergio Perez, ale 7-krotny mistrz świata zasugerował możliwość pozostania na torze. Shovlin zdradził, że cała ekipa jednomyślnie “zgodziła się podjąć pewne ryzyko”, ufając Hamiltonowi w tak trudnych warunkach.
“Kierowca zawsze ma najlepszą pozycję, aby wiedzieć jak zachowują się opony i jaki jest stan przyczepności toru” mówił. “Potrafią to wyczuć na podstawie wielu lat doświadczenia i wiedzą jak długo mogą pozostać na torze i właśnie dlatego wsłuchujemy się w to co mówi Lewis podczas takich okresów.”
“W takich wyścigach zrobienie wszystkiego poprawnie jest jednak bardzo trudne. Niektóre z naszych decyzji dotyczyły tego czy będziemy w stanie powrócić do wygranej, czy do podium.”
“Podjęliśmy pewne, skalkulowane ryzyko w ostatniej fazie wyścigu.”
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS