Czekamy na współpracę z Ministerstwem Rozwoju i Technologii, by wyjaśnić wątpliwości – poinformowała PAP platforma E-commerce Shein w odpowiedzi na stwierdzenie resortu, że jej działania mogą stanowić naruszenie przepisów UE i krajowych w zakresie m.in. ochrony konsumentów.
We wtorek Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) poinformowało o napływających do resortu sygnałach o nieprawidłowościach przy świadczeniu usług przez platformy e-commerce Temu oraz Shein. “Resort zwrócił się do wspomnianych platform o udzielenie wyjaśnień” – dodano.
“W Shein dążymy do zapewnienia naszym klientom w Polsce bezpiecznych i przyjemnych zakupów, jednocześnie działając zgodnie z prawem krajowym oraz unijnym. Priorytetem jest dla nas przejrzystość i odpowiedzialność w działaniu, dlatego poczyniliśmy już istotne postępy w rozwiązaniu wielu kwestii wskazanych przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii” – zapewniła platforma Shein w komentarzu przekazanym PAP. “W ciągu ostatnich miesięcy informowaliśmy ministerstwo o naszej gotowości do dialogu i z niecierpliwością czekamy na tę współpracę w celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości” – podkreśliła.
Shein to globalny sklep internetowy z siedzibą w Singapurze z modą i produktami lifestyle’owymi, oferujący odzież i produkty marki Shein od globalnej sieci dostawców.
MRiT zwróciło uwagę, że z danych Gemius Mediapanel wynika, że w styczniu 2024 r. aplikacja Shein oraz portal Shein uzyskały ponad 6 mln realnych użytkowników.
Ministerstwo podkreśliło, że praktyki stosowane przez m.in. platformę Shein mogą stanowić “wielopoziomowe naruszenie krajowych i unijnych przepisów w zakresie m.in. ochrony konsumentów”.
Według MRiT platforma Shein nie przestrzega przepisów Dyrektywy Omnibus – przy informowaniu o obniżeniu ceny, nie ma też prezentacji ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Według resortu Shein stosuje też “wprowadzające w błąd” oceny produktów. “Brak informacji, czy opinie o produktach widoczne w serwisie pochodzą od konsumentów, którzy w rzeczywistości kupili dany produkt oraz w jaki sposób dokonywana jest ewentualna weryfikacja opinii” – dodano. Ministerstwo zauważyło też, że nie wiadomo również jak opinie są liczone.
Wśród zarzucanych nieprawidłowości wskazano też na “greenwashing” – brak rzetelnych informacji na poparcie twierdzeń odnoszących się do aspektów ekologicznych. MRiT wskazał też na “niejasne zasady” i niemożność wykorzystania kuponów.
“Przykładowo konsument nie ma informacji, dla których produktów może kuponu użyć” – wskazano. Stwierdzono również, że Shein nie informuje, czy sprzedający jest przedsiębiorcą, o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedającym oraz brak numeru telefonu i adresu email do sprzedającego. (PAP)
autor: Anna Bytniewska
ab/ mmu/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS