A A+ A++

Sezon ochronny tarła dorsza może opóźnić Nord Stream 2 o parę miesięcy

05.02.2020r. 10:44


Przed kontynuacją budowy Nord Stream 2 zbierają się kolejne ciemne chmury. Poza amerykańskimi sankcjami, następnym problemem może okazać się warunek środowiskowy zawarty w decyzji Duńskiej Agencji Energii odnośnie zgody na budowę Nord Stream 2 w okolicy duńskiego Bornholmu – czytamy w BiznesAlert.pl.


Jednym z ograniczeń środowiskowych zawartych w zgodzie jest wstrzymanie budowy w tzw. Basenie Bornholmskim w okresie lipca i sierpnia. Ta dwumiesięczna przerwa wynika z sezonu ochronnego tarła dorsza. Żadne prace konstrukcyjne nie mogą mieć miejsca na wyznaczonym obszarze w danym terminie. Jest to o tyle istotne, że już opóźniony projekt może nie zdążyć z rozpoczęciem prac do lipca, a jeżeli zacznie, będzie musiał po raz kolejny je zarzucić na kolejne dwa miesiące.

Podobne ograniczenie dotyczy również budowy polsko-duńskiego projektu Baltic Pipe. W zgodzie środowiskowej przyznanej temu projektowi, pojawiło się ograniczenie czasowe, konstrukcyjne w miesiącach lipiec i sierpień w basenie Arkony, którego powodem również jest sezon na tarło dorsza. W przypadku tego projektu, ryzyko dwumiesięcznej przerwy nie jest problemem, ponieważ realizacja prac może zostać dostosowana tak, aby w tym czasie wykonywać działania na innym obszarze.

Obecnie, Nord Stream 2 AG prowadzi rozmowy z DAE na temat zmian zapisów wydanej zgody, w której wymagane jest wykorzystanie statków z pozycjonowaniem dynamicznym (DP). Z powodu wycofania się z budowy firmy Allseas, i braku posiadania floty statków z pozycjonowaniem dynamicznym przez Rosję, które mógłby zostać szybko zmobilizowane do budowy, Gazprom chciałby zmienić zapis zgody dotyczący tego warunku i otworzyć możliwość do wykorzystania statków, w których do stabilizacji pracy na morzu służą kotwice. Ograniczenie w obszarze Bornholmu wynika z licznych niewybuchów zalegających na dnie w okolicy wyspy Bornholm.

Należy nadmienić, że wydanie takiej zgody nie jest wykluczone. Nord Stream 1, budowany pomiędzy 2010 a 2012 rokiem został w większości zbudowany, w tym na obszarze duńskim, przy wykorzystaniu statku kotwiczonego, barki Castoro Sei włoskiej spółki Saipem – czytamy w BiznesAlert.pl.

DAE , BiznesAlert
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMarko: Mamy wobec Albona większe oczekiwania
Następny artykułPolski prelegent na konferencji GOVSATCOM