Okres wakacyjny w pełni. Mieszkańcy korzystają ze słonecznej pogody, odwiedzają kąpieliska i spędzają czas wolny na świeżym powietrzu. Katowiccy policjanci dokładają wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczeństwo w rejonach rekreacyjnych miasta.
Patrole rowerowe katowickich policjantów
Już od czerwca, w katowickich parkach, w centrum miasta, na Osiedlu Tysiąclecia, przy zbiornikach wodnych, w lasach czy na ścieżkach rowerowych, mieszkańcy Katowic mogą spotkać mundurowych, którzy pełnią służbę patrolową na rowerach. Dzięki takiemu środkowi transportu policjanci łatwo przemieszczają się w strefach, gdzie wyłączony jest ruch pojazdów mechanicznych. Policjanci na rowerach są bliżej mieszkańców i mogą zobaczyć jeszcze więcej. Mobilność takiego patrolu pozwala na sprawne poruszanie się po trudniej dostępnych terenach.
Jak wygląda mundurowy na patrolu rowerowym?
Policjanci z grupy rowerowej są nieco inaczej umundurowani niż ci, których możemy spotkać na co dzień na ulicach Katowic. Policjant pełniący służbę na rowerze ma białą koszulkę z napisem „Policja”. Podobnie jak w umundurowaniu ćwiczebnym lub służbowym, na ramionach mają pagony ze stopniami służbowymi. Kolejną różnicą w umundurowaniu policjantów mogą być krótkie spodenki. W celach bezpieczeństwa, policjanci zamiast czapki służbowej z daszkiem czy furażerki, wyposażeni są w kaski rowerowe. W pozostałym zakresie są tak samo wyposażeni i uzbrojeni, jak policjanci w patrolach pieszych czy zmotoryzowanych.
Podstawowe zasady przed jazdą na rowerze
Policjanci z katowickiej grupy rowerowej przypominają, że jak zadbać o bezpieczeństwo w czasie podróży jednośladem. Zanim wyruszysz w drogę, sprawdź, czy masz sprawne hamulce, oświetlenie oraz dzwonek, to podstawa wymagana przepisami prawa. Warto również przed wyjazdem sprawdzić — czy masz czysty i nasmarowany łańcuch i właściwie dobrane ciśnienie w oponach. Przegląd roweru można zrobić samemu, żeby mieć jednak pewność, że jazda po zimowej przerwie będzie bezpieczna, najlepiej wybrać się do profesjonalnego warsztatu rowerowego. W czasie jazdy korzystaj z kasku, mimo że nie jest obowiązkowy, znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo urazu podczas kolizji lub upadku z roweru. Bądź widoczny nie tylko w nocy. Jaskrawe elementy ubioru, takie jak czapka, chustka, kolorowy kask, koszulka, kurtka, kamizelka powodują, że łatwiej dostrzec Cię na jezdni.
Pamiętaj, najwięcej wypadków z udziałem rowerzystów zdarza się w dzień, kiedy jest ładna pogoda.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, rower powinien być wyposażony w:
- z przodu – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
- z tyłu – co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;
- co najmniej jeden skutecznie działający hamulec;
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
Osoby w wieku między 10 a 18 rokiem życia, aby jeździć na rowerze po drodze publicznej, muszą mieć do tego uprawnienia — czyli kartę rowerową. Nastolatkowie mogą także jeździć na rowerze, korzystając z prawa jazdy kategorii AM, B1 lub T.
O tym warto pamiętać. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z:
- drogi dla rowerów (również drogi dla rowerów i pieszych) lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić;
- pobocza drogi (jeżeli nie ma drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych);
- jezdni – możliwie blisko prawej krawędzi – (jeżeli nie ma drogi dla rowerów, drogi dla rowerów i pieszych, pasa ruchu dla rowerów, pobocza lub jeżeli pobocze nie nadaje się do jazdy albo ruch roweru utrudniałby ruch pieszych);
- chodnika lub drogi dla pieszych – korzystanie dozwolone warunkowo, tylko w następujących przypadkach:
- kierujący rowerem opiekuje się osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem (dziecko w wieku do 10 lat kierujące rowerem pod opieką osoby dorosłej korzysta z chodnika na takich samych zasadach jak pieszy);
- dozwolona prędkość pojazdów na jezdni jest większa niż 50 km/h, a szerokość chodnika przy jezdni wynosi co najmniej 2 m i brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;
- warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).
- kierujący rowerem, korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu. Korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu;
- dziecko w wieku do lat 7 może być przewożone na rowerze, pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę;
- kierujący rowerem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. Sygnalizowanie może być realizowane przez użycie kierunkowskazu (jeżeli rower jest wyposażony w kierunkowskazy) lub przez wyciągnięcie ręki w stronę zamierzonej zmiany kierunku jazdy, lub pasa ruchu;
- kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower powoli jadące pojazdy z ich prawej strony;
- rowerzysta może przekroczyć przejście dla pieszych tylko jako pieszy prowadzący rower;
- kierującemu rowerem zabrania się jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach;
- kierującemu rowerem zabrania się korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.
- jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru dopuszcza się wyjątkowo, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego;
- jadąc w zorganizowanej kolumnie rowerzystów, należy pamiętać, że maksymalna liczba rowerów jadących w kolumnie nie może przekroczyć 15. Odstęp między kolumnami nie może być mniejszy niż 200 metrów.
Wideo
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS