A A+ A++

Faktury, dokumentujące jedynie usługi serwisowe naprawy pojazdów, nie są objęte obowiązkiem umieszczania w ich treści adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”.

Od 1 listopada 2019 r. obowiązują przepisy ustawy o VAT, które zobligowały część przedsiębiorców (wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT) do stosowania obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności przy płatnościach powyżej 15 tys. zł.

Jedną z grup objętych tym obowiązkiem są przedsiębiorcy handlujący częściami samochodowymi. W związku z tym pojawiło się pytanie, czy obowiązkowy split payment dotknął również serwisy samochodowe, które świadczą usługę naprawy pojazdów z wykorzystaniem części samochodowych.

Kogo dotyczy podzielona płatność

Przypomnijmy, że obowiązek bezwzględnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności wprowadzony przepisami obowiązującymi od 1 listopada 2019 r. dotyczy wyłącznie konkretnych towarów i usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności ma zastosowanie przy regulowaniu należności z faktury, w której wartość sprzedaży brutto przekracza 15 tys. zł. Lub równowartość tej kwoty.

CZYTAJ TAKŻE: Branże wrażliwe z obowiązkowym split payment

Zatem w sytuacji, gdy przedmiotem sprzedaży jest wyłącznie usługa serwisowa (naprawa pojazdu), to takie usługi nie zostały wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. A więc nie będą objęte obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności.

Co ma być na fakturze

Warto także pamiętać, że skoro przedmiotem sprzedaży jest wyłącznie usługa to tylko ona powinna być wskazana na fakturze jako przedmiot sprzedaży. Natomiast ewentualne materiały czy wartość robocizny (tj. wartość poszczególnych składowych danej usługi) może być umieszczona poza elementami obowiązkowymi faktury, jako elementy dodatkowe. Na przykład w części informacyjnej faktury lub w osobnym dokumencie, np. w kosztorysie.

CZYTAJ TAKŻE: Nie płać składek ZUS mechanizmem split payment

Faktura jest dokumentem sformalizowanym mającym odzwierciedlać faktyczne zaistniałe zdarzenie gospodarcze. I faktura nie może wprowadzać w błąd. Tym samym na fakturze dokumentującej świadczenie usług nie powinny figurować jako przedmiot sprzedaży towary zużyte przy jej świadczeniu, jeśli nie były one przedmiotem odrębnej sprzedaży tylko elementem świadczenia kompleksowe … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPucharowe III miejsca naszych
Następny artykułKazachstan: Samolot wystartował i uderzył w budynek. Są ofiary