A A+ A++

Udostępnij!

Sejmik Województwa Opolskiego podjął apel o modernizację linii kolejowych strategicznych dla rozwoju województwa opolskiego. W tym tych dotyczących Nysy – informuje w Arkadiusz Kuglarz, dyrektor gabinetu marszałka.

Dawniej kiedy wszystko należało do PKP część spraw była prostsza. Dziś osobne spółki odpowiadają za tory, tabor, perony czy sprzątanie. Nawet w Nysie właścicielem dworca jest Gmina Nysa – z kolei peronami zarządza jedna ze spółek kolejowych.

Biorąc pod uwagę stale pogarszający się stan infrastruktury na liniach niezelektryfikowanych w województwie opolskim, radni podkreślają konieczność pilnej modernizacji następujących linii kolejowych:
1/ linia kolejowa nr 287 Opole Zachodnie – Nysa – została zmodernizowana w ramach środków unijnych, przekazanych przez samorząd województwa, jednak niezbędna jest jej elektryfikacja. Odcinek jest kluczowy dla komunikacji Opolszczyzny, gdyż łączy dwa ważne ośrodki i cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem podróżnych;
2/ linie nr 61, 144, 287 na odcinkach Lubliniec – Fosowskie – Opole Główne – Nysa – w celu zwiększenia jej przepustowości niezbędna jest budowa drugiego toru na tych odcinkach;
3/ linia nr 288 Nysa – Brzeg – linia posiada sfinansowaną ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020 dokumentację projektową oraz uzyskane zezwolenia na budowę, ważne przez okres 3 lat;
4/ linia kolejowa nr 137 (magistrala podsudecka) – studium wykonalności dla pełnej modernizacji i elektryfikacji odcinka Kędzierzyn-Koźle – Kamieniec Ząbkowicki tej linii zostało opracowane w 2020 r.;
5/ linia kolejowa nr 144 Tarnowskie Góry – Opole Główne, a zwłaszcza na odcinku Tarnowskie Góry – Zawadzkie, o co od lat zabiegają mieszkańcy w regionie. Odbudowa linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie, w tym stacji Pyrzowice Lotnisko, w połączeniu z rewitalizacją linii nr 144 na odcinku Zawadzkie – Tarnowskie Góry dałaby możliwość zorganizowania, wspólnie przez Województwa Opolskie i Śląskie, bezpośrednich połączeń z Opola do Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Samorządy województw opolskiego i śląskiego zadeklarowały wznowienie obsługi połączeń pasażerskich na tej linii, pod warunkiem jej modernizacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.;
6/ linia nr 301 i 293 na odcinku Opole – Kluczbork – linia ta również posiada sfinansowaną ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020 dokumentację projektową oraz uzyskane pozwolenia na budowę, ważne przez okres 3 lat.
Linie wskazane w punktach 1 i 2 komunikują tę część Polski ze stolicą oraz planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym i opisywane są w dokumentach dotyczących CPK jako tzw. „szprycha nr 8”.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułДвоє рівнян на замовлення російських спецслужб підпалили залізницю та авто
Następny artykułPolicja odnalazła 86-latkę