Obecnie linie kolejowe w regionie obsługują dwie firmy: Arriva i Polregio. Pod koniec 2020 r. samorząd województwa twardo negocjował z nimi stawki za przewożenie pasażerów. Ostatecznie kontrakty zawarto, ale nie obyło się bez wzajemnych pretensji.
– Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego przygotowuje się do nowego przetargu, który wyłoni operatorów regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich na 10 lat. Ponieważ takie są oczekiwania mieszkańców, chcemy w tym nowym rozdaniu przywrócić połączenia kolejowe sprzed obecnych ograniczeń. Liczymy, że przystępujące do przetargu podmioty przedstawią rozsądne, satysfakcjonujące wszystkie strony oferty – wyjaśniał przed poniedziałkowym posiedzeniem sejmiku marszałek Piotr Całbecki. – Gdyby się tak jednak nie stało, przygotowujemy rozwiązanie alternatywne, którym jest możliwość powierzenia świadczenia kolejowych przewozów pasażerskich w Kujawsko-Pomorskiej spółce, której samorząd województwa kujawsko-pomorskiego będzie właścicielem.
Do aktywów nowej spółki należałyby m.in. jeżdżące obecnie w barwach przewoźników Polregio i Arrivy zespoły trakcyjne, szynobusy i doczepy należące do samorządu województwa, które stanowią połowę używanego w Kujawsko-Pomorskiem taboru kolejowego. W ubiegłotygodniowych wypowiedziach marszałek Całbecki podkreślał, że nawet gdyby samorząd województwa został postawiony przed koniecznością utworzenia swojej spółki, pracownicy firm obsługujących obecnie pasażerskie przewozy kolejowe w Kujawsko-Pomorskiem, Polregio i Arrivy, nie muszą się martwić o swój byt, bo Kujawsko-Pomorskie Samorządowe Przewozy Pasażerskie zagwarantują im możliwość zatrudnienia.
Na sesji sejmiku radni nie kryli zaskoczenia tym, że marszałek chce powołać własną spółkę, która ma integrować transport kolejowy z autobusowym. Wojciech Jaranowski z PiS pytał wręcz, czy nie jest to straszak na obecnych przewoźników przed zaplanowanym na kwiecień przetargiem na obsługę regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w naszym województwie, by obie złożyły niższe oferty. Jaranowski dopytywał się też, jaki będzie los innej spółki samorządu Kujawsko-Pomorski Transport Samochodowy (obsługuje połączenia autobusowe) – czy nie zostanie wchłonięta przez tę nową?
Stanisław Pawlak z Lewicy stwierdził, że o nowej spółce usłyszał trzy dni przed sesją sejmiku. Też pytał, co dalej ze spółką autobusową, bo nie ma słowa o jej losie w przygotowanych dokumentach. Poparł jednak utworzenie nowej spółki. – Daliśmy nasz tabor w obce ręce, a dzisiaj obie spółki dyktują nam swoje warunki – mówił radny Pawlak. – Musimy to przerwać.
Marek Hildebrandt z PiS pytał, po co samorządowi nowa spółka? – Trzeba rozszerzyć zakres działalności tej starej o transport kolejowy – radził.
Jego kolega klubowy Michał Krzemkowski uznał, że powołanie spółki kolejowej to idea spóźniona o parę lat, bo 10-15 lat temu tworzyły je inne województwa. Stwierdził, że kolej w regionie będzie działała lepiej, jeśli w budżecie województwa znajdzie się na nią więcej pieniędzy. Pytał też o analizę finansową nowego podmiotu.
Marszałek Całbecki odpowiedział, że przeznaczenie dodatkowych 50 mln zł na transport kolejowy oznacza, że zabraknie tych pieniędzy na inne cele. Powiedział, że dla przeprowadzenia analizy finansowej działalności nowej spółki powołał specjalny zespół, który spotkał się po raz pierwszy w piątek. W połowie lipca ma się okazać, czy jej tworzenie ma w ogóle sens – wtedy będą już znane oferty w przetargu na operatorów regionalnych. Marszałek mówił, że od powołania spółki do rozpoczęcia przez nią świadczenia usług kolejowych wiedzie długa droga, bo przewoźnik musi uzyskać stosowne pozwolenia.
Całbecki powiedział, że samorząd jest właścicielem 10 składów elektrycznych i 13 spalinowych. Do codziennej obsługi połączeń w regionie w obecnym kształcie potrzeba ok. 30 pociągów. Natomiast, jeśli oferta zostanie poszerzona, wtedy konieczne jest 40 składów.
– Długo myśleliśmy nad powołaniem nowej spółki, były różne wahania – powiedział Całbecki. – Ten być może nagły wzrost naszej aktywności w tej sprawie może dać dobre efekty. Jeśli nie szukamy nowych rozwiązań, zawsze będziemy tkwić w tym samym miejscu.
Ostatecznie radni 16 głosami za, przy siedmiu przeciwnych, przyjęli uchwałę o woli utworzenia spółki celowej Kujawsko-Pomorskie Samorządowe Przewozy Pasażerskie.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS