Tydzień temu prezydent Dariusz Bożek zamieścił na Tiktoku materiał ze ścianki wspinaczkowej. Z filmu dowiedzieliśmy się, że to najbardziej oblegane miejsce do uprawiania sportu w Tarnobrzegu, a w czasie ferii, czy wakacji jest tam zawsze tłum ludzi. A jak to wygląda finansowo?
Filmik prezydenta poniżej:
@dariusz_bozek Przyjdźcie na ściankę wspinaczkową! #Tarnobrzeg #MOSiR #ścianka #wspinaczka #bezpieczeństwo #młodzi #dorosli #dlawszystkich #zabawa ♬ original sound – 🎀Speed Audios🎀
Ile dopłacamy do ścianki wspinaczkowej?
Dzięki interpelacji radnego Bogusława Potańskiego wiemy jak wygląda sytuacja finansowa po dwóch latach od budowy tej dość opóźnionej i niedoszacowanej inwestycji. Chociaż pewnie co najmniej jedna radna nie nazwałaby tego przedsięwzięcia inwestycją.
Koszt budowy ścianki wspinaczkowej w Tarnobrzegu wyniósł łącznie 2.882.837,45 mln zł, w tym 2.146.093,78 zł zaczerpnęliśmy z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (łącznie otrzymaliśmy wówczas 7 mln zł). Nie były to środki znaczone, czy pozyskane na konkretną inwestycję. Wydaliśmy je na ściankę, to nie wydaliśmy na coś innego. Ze środków własnych wydaliśmy zatem na ściankę 736.743,67 zł. Projekt, który wygrał głosowanie w ramach budżetu obywatelskiego na rok 2016 był wyceniany początkowo na około 600.000 złotych. Projekt poparło 368 osób. Budowa trwała łącznie 6 lat.
Koszty utrzymania ścianki wspinaczkowej
Zatrudnienia pracowników i instruktorów obsługujących ściankę wspinaczkową kosztowało nas:
– w roku 2022 – 82.949,57 zł,
– w roku 2023 – 115.481,32 zł (koszty pomniejszone o refundację z PUP – pracownik zatrudniony przez okres 6 miesięcy w ramach robót publicznych);
Pozostałe koszty związane z utrzymaniem obiektu, w tym zakup lin, uprzęży, serwis sprzętu asekuracyjnego:
– w roku 2022 – 23.164,70 zł
– w roku 2023 – 15.280,57 zł
Łączne koszty:
– w roku 2022 – 106.114,27 zł
– w roku 2023 – 130.761,89 zł
Wysokość przychodów jakie uzyskało Miasto Tarnobrzeg z tytułu funkcjonowania ścianki wspinaczkowej:
– w roku 2022 r. – 104.055,00 zł,
– w roku 2023 r. – 126.133,00 zł.
Nie wiemy ile wynosi mediów (woda, prąd, ogrzewanie). W odpowiedzi na interpelację prezydent Dariusz Bożek informuje, że nie można ich szczegółowo określić, bo media podłączono do istniejących instalacji, bez dodatkowego opomiarowania. Kosztów nie można szczegółowo określić, ale pewnie można orientacyjnie oszacować. Zakładam, że przy tej wielkości obiekcie wynoszą kilkadziesiąt tysięcy złotych rocznie. Ktoś ma dokładniejsze szacunki? W sumie łatwo byłoby to zbadać, porównując koszty MOSiRu przed podłączeniem ścianki i po jej podłączeniu. Do kosztów nie wliczono utrzymania czystości i obsługi kasy, które realizowane są w ramach wcześniejszych etatów MOSiRu.
Jak to się bilansuje?
Po podsumowaniu kosztów i przychodów wydawałby się, że nasze roczne straty na ściance są symboliczne i prawie wychodzimy na zero. W roku 2022 byliśmy do tyłu 2.059 zł, a w roku 2023 równo 4.629 zł. Sytuacja wygląda jednak dużo gorzej, jeśli po stronie kosztów dodamy szacowane koszty mediów. Po ich uwzględnieniu zamiast kilku tysięcy złotych, straty mogą sięgać kilkudziesięciu tysięcy złotych każdego roku. Na zwrot poniesionych kosztów nie widać żadnych perspektyw.
Pamiętam, że głosowałem na ściankę w BO, tak jak głosowałem na wieże dla jerzyków. Wydaje się, że to był całkiem dobry pomysł na wykorzystanie kwoty z budżetu obywatelskiego. Kolejne decyzje sprawiły, że po wielu opóźnieniach i wielokrotnym przekroczeniu planowanego, budżetu mamy ściankę, która naprawdę robi świetne wrażenie. Ale byłbym z niej (i głosowania) naprawdę dumny, gdyby co najmniej na siebie zarabiała, a do tego wciąż daleko.
Nie przekonuje mnie okazywane zadowolenie z obecnej sytuacji.
Kto ma lepszy pomysł na ściankę?
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS