Zdarzenie z udziałem reprezentantów Ferrari i Red Bulla miało największe znaczenie dla końcowych wyników rundy w Baku. Obaj pretendenci do podium odpadli bowiem z rywalizacji, a ich kraksa poskutkowała neutralizacją trwającą do końca wyścigu.
Jeśli chodzi o ocenę tego zdarzenia, sędziowie uznali, że żaden z nich nie ponosił przeważającej odpowiedzialności. Zauważono, że Sainz znajdował się blisko linii wyścigowej, jakiej trzymał się na poprzednich okrążeniach, a od wyjścia z zakrętu nr 2 do momentu kontaktu przesunął się o jedną szerokość samochodu. W przypadku Pereza była to połowa tej wartości.
Madrytczyk oczywiście wykorzystał fakt znajdowania się z przodu i nieznacznie przesunął się w lewo. W tym samym czasie Perez również objął dość zwyczajną linię jazdy, ale – według arbitrów – mógł zrobić więcej, by uniknąć wypadku mając lepszą widoczność. Stąd postanowienie o braku dalszych działań w tej sprawie.
Sparks fly on the streets of Baku! 💥😱
This moment between Sainz and Perez effectively ended the race, and cost both the chance of a podium!#F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/iR6UTynvpv
— Formula 1 (@F1) September 15, 2024
Wirtualna neutralizacja po tej sytuacji doprowadziła do czterech innych śledztw. Max Verstappen, Nico Hulkenberg oraz kierowcy Alpine dopuścili się manewrów wyprzedzenia po przekroczeniu linii mety, gdy na torze pozostawał komunikat VSC. To również – być może po zgłoszeniu przez radio dokonanym przez Lando Norrisa – zainteresowało stewardów.
Lando Norris immediately telling his engineer that Max overtook people under the VSC post-race 💀pic.twitter.com/reAPCAUtm5
— RBR Daily (@RBR_Daily) September 15, 2024
Chociaż zawodnicy mieli świadomość całego zdarzenia, przypomniano im o bezwzględnym zakazie wyprzedzenia w czasie neutralizacji. Wszystkim czterem wręczono po formalnym ostrzeżeniu (niewiążącym się z większymi konsekwencjami).
Podkreślono natomiast, że kolejne takie naruszenia mogą skutkować surowszymi sankcjami. Wzięto pod uwagę fakt, iż wcześniej w tym sezonie (prawdopodobnie po GP Australii) doszło do takich niedozwolonych wyprzedzeń i wówczas nie zostało to odnotowane.
Za przedwczesne świętowanie zwycięstwa Oscara Piastriego grzywnę w wysokości 5000 euro będzie musiał zapłacić McLaren. Jest to skutek przemieszczania się załogi zespołu w stronę podium, mimo że w innych ekipach wykonywano jeszcze pit-stopy.
Tabelę z punktami karnymi i reprymendami kierowców można znaleźć TUTAJ.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS