A A+ A++

W Lubinie znów organizowane są pokazy handlowe pod pretekstem badań wzroku lub słuchu. Prowadzi je firma Medical Factory z siedzibą w Wysogotowie pod Poznaniem. Powiatowy rzecznik konsumentów zaleca zachowanie dużej ostrożności.

– Osoby uczestniczące w pokazach zwróciły się do biura rzecznika konsumentów, ponieważ mają problemy związane z odzyskaniem wpłaconych na pokazach pieniędzy – przyznaje Łukasz Dajewski, reprezentujący interesy konsumentów w powiecie lubińskim. – Przypominam, że 26 maja zeszłego roku został wprowadzony zakaz sprzedaży wyrobów medycznych poza lokalem przedsiębiorstwa, czyli na przykład na pokazach.

Powiatowy rzecznik konsumentów w Lubinie przypomina, żeby zwracać dużą uwagę na treść ofert handlowych i marketingowych. Ich forma i treść może celowo wprowadzać w błąd.

– Trzeba uważać na pułapki w zaproszeniach i nie dać się zwieść, że chodzi o bezpłatne badania czy promocję nowej sieci sklepów. Pamiętajmy, że te prezenty w rzeczywistości przeważnie nie są za darmo – podkreśla Łukasz Dajewski.

Jeśli jednak już ktoś trafi na pokaz handlowy i zdecyduje się na nim coś kupić, trzeba bardzo dobrze przemyśleć całą transakcję.

– Masz prawo do rzetelnej informacji na temat oferowanych produktów. Dopytaj o ich właściwości, porównaj ceny. Nie daj sobie wmówić, że musisz kupić daną rzecz natychmiast, bo potem nie będziesz miał okazji – radzi rzecznik. – Uważaj przy płatności na raty. Dokładnie przeczytaj umowę i załączniki do niej, włącznie z tym, co jest napisane „małym drukiem”. Sprawdź, czy nie ma ukrytych dodatkowych kosztów. Domagaj się dokumentów. Sprzedawca musi ci dać jeden egzemplarz umowy, wszelkie załączniki do niej i regulaminy promocji – wylicza.

Zawierając umowę na pokazie handlowym klient ma 14 dni na odstąpienie od umowy – liczy się to od momentu otrzymania towaru. Jeśli sprzedawca o tym nie poinformował, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. Po wysłaniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy, klient musi w ciągu 14 dni na własny koszt odesłać produkty.

Od 1 stycznia tego roku firmy nie mogą też przyjmować płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Ta zmiana w przepisach spowodowana była wieloma sytuacjami, w których odzyskanie już zapłaconej ceny częstokroć graniczyło z cudem.

– Regulacja ta ma chronić seniorów, żeby nie musieli walczyć o odzyskanie wpłaconych pieniędzy w sytuacji, gdy przemyślą zakup i z niego zrezygnują odstępując od umowy w ustawowym terminie – dodaje Dajewski.

Warto też pamiętać, że obecnie klientów chronią jeszcze inne zasady:

  • obowiązuje zakaz zawierania z konsumentami umów dotyczących usług finansowych na przykład kredytu konsumenckiego podczas pokazu lub wycieczki. Zawarta w takiej sytuacji umowa jest nieważna z mocy prawa i nie wywołuje skutków dla konsumenta.

  • można odstąpić od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Chodzi m.in. o tzw. umowy obejmujące abonamenty medyczne.

  • mamy 30 dni na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w domu konsumenta lub wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKtoś wyrzucił sunię z samochodu. Reszta tej historii udowadnia, że cuda się zdarzają
Następny artykułW subtelnym dialogu z Robertem Janowskim