A A+ A++

“Dzieci maja prawo do nauki na oddziale dziennym psychiatrycznym. (…) Odniosłam się krytycznie do propozycji zmian w projekcie rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień, które skreślają możliwość realizacji nauki w trakcie leczenia dzieci na oddziale dziennym psychiatrycznym” – informuje Monika Horna-Cieślak, Rzeczniczka Praw Dziecka.

Rzeczniczka Praw Dziecka, Monika Horna-Cieślak, w piśmie do Ministerstwa Zdrowia podkreśliła, że nauka na oddziale dziennym psychiatrycznym wspiera proces terapeutyczny dzieci. Krytycznie odniosła się do propozycji zmian w rozporządzeniu dotyczącym świadczeń psychiatrycznych i leczenia uzależnień, które eliminują tę możliwość.

Nowe przepisy proponują, aby dzieci mogły realizować obowiązek szkolny poza oddziałem, np. w szkole lub poprzez edukację domową. Ministerstwo Zdrowia twierdzi, że zmiana ta ma utrzymać dostępność świadczeń na dotychczasowym poziomie. Zdaniem Ministerstwa Zdrowia wprowadzenie takiego rozwiązania umożliwi podmiotom leczniczym, realizującym świadczenia gwarantowane z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień w ramach Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży – II poziom referencyjny, kontynuację realizacji świadczeń oraz utrzymanie ich dostępności na dotychczasowym poziomie.

Zdaniem Rzeczniczki Praw Dziecka takie rozwiązanie jest niedopuszczalne.

 Projektowe zniesienie obowiązku realizacji w miejscu udzielania świadczeń obowiązku szkolnego w czasie roku szkolnego stoi w sprzeczności z założeniem reformy systemu szeroko pojętego wsparcia dla dzieci i młodzieży doświadczających zaburzeń psychicznych oraz z założeniami nowego modelu opieki psychiatrycznej nad małoletnimi, w których wyrażono koncentrację na wewnątrzsektorowej oraz międzysektorowej współpracy – napisała Monika Horna-Cieślak. Podkreśliła, że zmiana nie służy małoletniemu.  Może zaburzać proces terapeutyczny z uwagi na: logistykę związaną z koniecznością realizacji obowiązku szkolnego poza miejscem udzielania świadczeń, brak bliskiej współpracy między zespołem leczniczo-terapeutycznym a kadrą pedagogiczną, brak możliwości treningu małoletniego w powrocie do środowiska – wylicza RPD.

Podobne uwagi wyrazili dr Aleksandra Lewandowska, prof. Małgorzata Janas-Kozik i dr Tomasz Rowiński. Rzeczniczka Praw Dziecka zaapelowała o uwzględnienie tych zastrzeżeń w toku prac legislacyjnych, podkreślając, że zmiany powinny przede wszystkim służyć małoletnim pacjentom.

Uwagi do projektu zmian w rozporządzenia w podobnym duchu wnieśli również m.in.: dr Aleksandra Lewandowska, konsultant krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, prof. dr hab. n. med. Małgorzata Janas-Kozik, pełnomocnik Ministra Zdrowia do spraw reformy psychiatrii dzieci i młodzieży, dr Tomasz Rowiński ze Szkoły Głównej Handlowej ThinkThank#SGH dla ochrony zdrowia.

–Modyfikacja przepisów powinna w pierwszej kolejności służyć beneficjentowi zmiany, w tym przypadku: małoletniemu pacjentowi. Dlatego proszę o uwzględnienie przedstawionych uwag w toku prac legislacyjnych nad rozporządzeniem – podsumowała Monika Horna-Cieślak.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułLotnicza Biała upamiętniona w dęblińskiej Szkole Orląt
Następny artykułPomóżmy spełnić wielkie marzenie pana Sebastiana! Jego talent nie może się zmarnować