A A+ A++

Rzeczniczka Praw Dziecka ponownie apeluje do Ministerstwa Edukacji Narodowej o podjęcie pilnych działań zmierzających do przyznania wsparcia adekwatnego do potrzeb dzieciom z ADHD. Monika Horna-Cieślak wskazuje, że potrzebne są zmiany w prawie, które umożliwią im m.in. korzystanie ze wsparcia nauczyciela współorganizującego kształcenie.

MEN nie zajmuje się dostosowaniami edukacyjnymi dla dzieci z ADHD

W wystosowanym do MEN piśmie Monika Horna-Cieślak pyta, jakie działania zostały podjęte lub są planowane, aby poprawić dostęp do edukacji dzieci z diagnozą ADHD. Rzecznik Praw Dziecka wskazuje, że niezbędne jest wprowadzenie zmiany w prawie, które m.in. umożliwią im korzystanie ze wsparcia nauczyciela współorganizującego kształcenie. Pozostałe postulaty RPD to rozważenie rozwiązań mających na celu poprawę jakości szkoleń dedykowanych nauczycielom oraz ich efektywności oraz zwrócenie uwagi w planowanych zadaniach/projektach na współpracę dwóch najważniejszych środowisk wychowawczych (domu i szkoły), której podstawą jest prawidłowa komunikacja. 

Monika Horna-Cieślak zaczęła działać w sprawie dostępu do edukacji dzieci z diagnozą ADHD po rozmowach z ich rodzicami, którzy niejednokrotnie zgłaszali problemy w tym zakresie do MEN. Ich apele zostawały jednak bez odpowiedzi resortu. RPD obecną sytuację nazywa wykluczeniem edukacyjnym tej grupy pacjentów. 

Działania rodziców od wielu lat skoncentrowane są na tym, by zaburzenia hiperkinetyczne, w tym hiperkinetyczne zaburzenia zachowania znalazły się w katalogu niepełnosprawności uprawniającym do uzyskania w poradni psychologiczno-pedagogicznej orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Wiązałoby się to bezpośrednio z przeznaczeniem na ten cel środków subwencji oświatowej, a co za tym idzie – zagwarantowania specjalistycznych zajęć oraz możliwości skorzystania przez ich dzieci ze wsparcia nauczyciela współorganizującego proces kształcenia – w sytuacji, gdy orzeczona zostanie taka potrzeba – czytamy na stronie Rzeczniczki Praw Dziecka.

“Podejmowane przeze mnie interwencje wyraźnie pokazują, że sytuacja dzieci z ADHD jest trudna. Zdarza się, że nawet w przypadkach, gdy w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oprócz diagnozy ADHD jest również diagnoza spektrum autyzmu, dyrektor nie zatrudnia nauczyciela współorganizującego proces kształcenia. To niedopuszczalne” – mówi Monika Horna-Cieślak.

Warto dodać, że RPD nie pierwszy raz zwraca się w tej sprawie do MEN. Pierwszy list Monika Horna-Cieślak wystosowała 8 sierpnia. 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułJak wygląda obecnie sytuacja w NEC?
Następny artykułMedia: to on zagra w bramce z Portugalią