W I półr. 2024 r. w Polsce oddano do użytku 175 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej, co oznacza wzrost o blisko 30 tys. m kw. w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 r. – wynika z danych Colliers. W budowie znajduje się obecnie 380 tys. m kw., z czego 78 proc. zaplanowane jest do oddania w tym roku.
Nowa podaż w pierwszym półroczu zdominowana była przez parki handlowe – 13 nowych projektów odpowiadało za 160 tys. m kw. nowej powierzchni.
“Dynamiczny rozwój parków handlowych, nowe centra wyprzedażowe oraz rosnące znaczenie konceptów typu food hall potwierdzają, że rynek nieruchomości handlowych w Polsce jest w fazie intensywnej transformacji, dostosowując się do zmieniających się potrzeb konsumentów. Pod względem lokalizacji dużym zainteresowaniem deweloperów cieszą się mniejsze ośrodki, a także przedmieścia największych aglomeracji” – ocenił, cytowany w komunikacie prasowym, Wojciech Wojtowicz, starszy analityk w dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers.
Eksperci ocenili, że w pierwszej połowie 2024 r. popyt na powierzchnie handlowe w Polsce był niezmiennie zdominowany przez sieci handlowe z branży ekonomicznej, dyskonty oraz sklepy off-price. Szczególną aktywność wykazywały także sieci sklepów z elektroniką, które nie tylko otwierały nowe placówki, ale również optymalizowały powierzchnię tych już istniejących.
“Obecnie obserwujemy powrót aktywności najemców gastronomicznych do poziomów sprzed pandemii. Szczególnie widoczne jest to w przypadku sieci fastfoodowych i +dużych+ restauratorów, którzy mają kapitał i apetyt na rozwój. Również zagraniczne podmioty dostrzegają potencjał polskiego rynku, czego potwierdzeniem jest zainteresowanie naszym krajem marek takich, jak Popeyes czy Wendy’s. W polu zainteresowań najemców gastronomicznych niezmiennie pozostają lokale na ulicach handlowych w centrach dużych miast, choć ich miejsce coraz częściej zajmują też przestrzenie w projektach wielofunkcyjnych i food hallach, a także lokalizacje w nowoczesnej zabudowie mieszkaniowej” – ocenił Paweł Paciorek, senior associate, dział Powierzchni Handlowych, Colliers.
Średni współczynnik pustostanów dla centrów handlowych w pierwszej połowie 2024 roku wyniósł średnio 3,6 proc. (PAP Biznes)
doa/ asa/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS