Na stronie Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku pojawiła się informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty. To ważna sprawa, ponieważ po pierwsze, wprowadzenie do obrotu tak dużej liczby autobusów elektrycznych będzie oznaczać prawdziwą rewolucją komunikacyjną w mieście. Po drugie, to najprawdopodobniej pierwszy przetarg w Polsce, gdzie przewoźnicy oferują zakup tak dużego taboru autobusów elektrycznych.
– Mieliśmy bezprecedensową sytuację, że w przetargu konkurowali ze sobą zarówno przewoźnicy, jak i producenci autobusów elektrycznych – podkreślał nie tak dawno w rozmowie z nami Łukasz Kosobucki – dyrektor Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku.
Zobacz także
W ramach przetargu Miasto oczekiwało oferty na obsługę linii 23. ekologicznymi autobusami w latach 2020-2031. Minimalne wymagania zostały określone tak:
– minimum 2 autobusy midi o napędzie elektrycznym
– 5 autobusów klasy midi zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym
– 11 autobusów klasy maxi zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym
– 5 autobusów klasy mega zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym.
Oferty złożyły trzy firmy:
– firma Kłosok z Żor zaoferowała obsługę linii tylko i wyłącznie autobusami elektrycznymi za kwotę 127,071 mln zł brutto
– firma Mobilis z Warszawy zaoferowała obsługę linii tylko i wyłącznie autobusami elektrycznymi 178,379 mln zł brutto
– firma Transgór z Rybnika zaoferowała obsługę linii autobusami elektrycznymi gazowymi na kwotę 136,173 mln zł brutto.
Najkorzystniejsza okazała się oferta firmy z Żor i to właśnie z nią miasto podpisze w najbliższej przyszłości umowę. Jak dowiadujemy się dzisiaj od Łukasza Kosobuckiego, nastąpi to nie szybciej niż 20 września.
Umowa będzie obowiązywać 1 stycznia 2022 roku, przy czym autobusy elektryczne przyjadą do Rybnika dopiero 1 kwietnia.
Dodajmy, że wymagania przetargowe określały nie tylko rodzaj napędu autobusów. Nowe pojazdy muszą mieć też inne elementy wyposażenia, takie jak: alkomat zintegrowany z pojazdem, klimatyzację, łączność bezprzewodową z internetem oraz udogodnienia dla osób niewidomych i słabowidzących. Ponadto autobusy maxi i mega będą miały kabiny z osobnym wejściem dla kierowcy, całkowicie odgrodzone od przestrzeni pasażerskiej.
Przypomnijmy, że przetarg na autobusy elektryczne w Rybniku to pokłosie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 roku. Obliguje ona m.in. miasta pow. 50 tysięcy mieszkańców, do zapewnienia od 2025 roku co najmniej 30-procentowego udział pojazdów elektrycznych w ogólnej liczbie użytkowanych pojazdów.
AKTUALIZACJA (godz. 10.35): około godziny 10.00 na stronie ZTZ pojawiła się informacja o unieważnieniu czynności w przetargu. Łukasz Kosobucki wyjaśnia nam, że nastąpił błąd w procedurze, który wkrótce zostanie naprawiony. Jeden z oferentów zamiast dostarczyć dokumenty elektronicznie, przesłał je w formie papierowej. Zaznacza też, że nic się nie zmieni jeżeli chodzi o wybór najkorzystniejszej oferty.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS