Wczoraj w godzinach wieczornych, zgodnie ze wcześniejszymi deklaracjami, amerykański sekretarz obrony Stanów Zjednoczonych Lloyd J. Austin zapowiedział rozpoczęcie operacji „Prosperity Guardian”. Operacja będzie obywać się pod przywództwem Task Force 153, która jest częścią Combined Maritime Forces (CMF) – partnerstwa składającego się z 39 państw mającego na celu ochronę prawa międzynarodowego w obszarze Zatoki Perskiej, Morza Arabskiego i Morza Czerwonego. W operacji wezmą udział Bahrajn, Francja, Hiszpania, Holandia, Kanada, Norwegia, Seszele, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Włochy.
Wśród państw zaangażowanych zdecydowanie brakuje mocarstw regionalnych. W przypadku Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich jest to decyzja zrozumiała. Państwa te są najbardziej narażone na działania odwetowe Hutich, co w połączeniu z groźbami kierowanymi w ich stronę w ciągu ostatnich tygodni i trwającym procesem pokojowym, który nie został przerwany po wybuchu wojny w Gazie, sprawia, że mają one najwięcej do stracenia.
Illegal attacks on shipping by the Iranian backed Houthis are causing the situation in the Red Sea to rapidly deteriorate.
That’s why HMS Diamond will join a new international task force to protect critical global shipping against those hostile actors who threaten British trade. pic.twitter.com/BG8LCpvnbs
— Rt Hon Grant Shapps MP (@grantshapps) December 19, 2023
Porozumienie między Ruchem Huti i Arabią Saudyjską pozwoliłoby wyjść Saudyjczykom z twarzą z konfliktu w Jemenie. Dla Hutich porozumienie oznaczałoby zmniejszenie presji ekonomicznej i wzmocnienie względem rządu jemeńskiego. Do koalicji wstąpił jednak blisko współpracujący z Saudami Bahrajn, będący również miejscem stacjonowania dowództwa CMF.
Zastanawiający jest brak udziału Egiptu, pomimo że jest on częścią CMF. Możliwym wytłumaczeniem jest po raz kolejny – spokój. Obecnie Egipt znajduje się w trudnej sytuacji gospodarczej potęgowanej dodatkowo przez wojnę w Strefie Gazy. Dochody z Kanału Sueskiego stanowią ważny element egipskiego budżetu, jednak wejście w konflikt z Ruchem Huti mogłoby zagrozić kurortom położonym nad Morzem Czerwonym i zmniejszyć przychody z turystyki. W takim wypadku lepiej pozostawić walkę innym państwom.
Mimo tych problemów Stany Zjednoczone zdołały stworzyć zespół dziesięciu państw z 39 członków CMF. Możliwe, że grupa ta się powiększy, członkiem CMF są również Niemcy, w których toczy się dyskusja na temat zaangażowania marynarki na Morzu Czerwonym.
CVN-69 – the USS Dwight D. Eisenhower – is now less than 20 nautical miles from the Bab-el-Mandeb strait. The carrier has traveled nearly 2,000 nautical miles in less than one week. pic.twitter.com/UJ1l9hP0Ij
— The Intel Crab (@IntelCrab) December 18, 2023
Część państw ma w pobliżu cieśniny Bab al-Mandab swoje okręty, które zdążyły już uczestniczyć w swoistej przygrywce do operacji. W przypadku Amerykanów są to niszczyciele USS Carney (DDG 64), który 14 grudnia strącił aż czternaście bezzałogowych aparatów latających, i USS Mason (DDG 87). Francuzi mają na Morzu Czerwonym fregatę Languedoc, a Brytyjczycy – niszczyciel Diamond (na zdjęciu tytułowym). Na wodach Zatoki Adeńskiej, niedaleko południowego wejścia do cieśniny, znajduje się lotniskowiec USS Dwight D. Eisenhower (CVN 69) z eskortą w postaci jednego krążownika i dwóch niszczycieli.
Reakcja Hutich była przewidywalna. Rzecznik ruchu Muhammad Abd as-Salam potępił amerykańską koalicję i podkreślił słuszność działań Ansar Allah. Kontrolowane przez Huti ministerstwo spraw zagranicznych miało wysłać memoranda do wszystkich państw i niektórych organizacji międzynarodowych (m.in. Międzynarodowej Organizacji Morskiej) zapewniającym o bezpieczeństwie żeglugi dla wszystkich statków z wyjątkiem tych powiązanych z Izraelem lub zmierzającym do jego portów. To niezbyt interesująca i powtarzalna retoryka.
Sytuacja w okolicach cieśniny Bab al-Mandab nadal jest napięta. Wczoraj Ruch Huti przyznał się do zaatakowania dwóch statków. Pierwszym z nich jest zbiornikowiec Swan Atlantic (IMO: 9790464) pod banderą Kajmanów. Jednostka miała zostać zaatakowana dronem, co doprowadziło do pożaru oraz niewielkich uszkodzeń. Załoga nie odniosła obrażeń. Właścicielem zbiornikowca jest firma Inventor Chemical Tankers, która zaprzeczyła powiązaniom z Izraelem. Drugim celem był kontenerowiec Clara (IMO: 9708693) pod banderą panamską. Statek nie poinformował o uszkodzeniach.
Oprócz tego region nadal mierzy się z problemem somalijskich piratów, którzy porwali 14 grudnia masowiec Ruen (IMO: 9754903). Dzień później indyjski niszczyciel Kochi (D64) nawiązał kontakt z załogą, która zamknęła się w „cytadeli”. Piraci po pewnym czasie zdołali wedrzeć się do chronionego pomieszczenia. Część załogi miała zostać ewakuowana z pokładu masowca w celu pomocy medycznej. Los pozostałych marynarzy pozostaje nieznany. Sytuacja jest monitorowana przez okręty działające w regionie. Kolejne przedsiębiorstwa decydują się na omijanie Morza Czerwonego, wczoraj taką decyzję podjął brytyjski koncern BP.
On December 18, at approximately 9:00 (Sanaa time), there were two Houthi militant attacks against commercial shipping in the Southern Red Sea.
The chemical/oil tanker motor vessel SWAN ATLANTIC was attacked by a one-way attack drone and an anti-ship ballistic missile launched… pic.twitter.com/mPK4g8FN0t
— U.S. Central Command (@CENTCOM) December 19, 2023
O skuteczność operacji „Prosperity Guardian” przekonamy się w najbliższym czasie. Ruch Huti najprawdopodobniej chętnie przetestuje w ciągu najbliższych dni zdolności koalicjantów do zapewnienia bezpieczeństwa dla żeglugi w regionie.
LA(Phot) Nick Crusham / MOD
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS