A A+ A++

Urząd Miasta ogłosił przetarg na dostawę trzech autobusów wodorowych, które będą stanowiły flotę zeroemisyjnej komunikacji miejskiej. Jej uruchomienie planowane jest na przyszły rok. Finansowanie projektu pochodzi z budżetu miasta oraz dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na wyprodukowanie, testy drogowe i przekazanie autobusów dostawca będzie miał 12 miesięcy od daty podpisania umowy. Termin składania ofert minie 14 lipca.

Na początku grudnia ubiegłego roku władze miasta podpisały z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę na dofinansowanie oraz niskooprocentowaną pożyczkę na zakup trzech autobusów wodorowych. Jego szacowany koszt to około 11,5 mln zł. Prawie 7 mln zł wyniesie dofinansowanie, natomiast pożyczka 2,32 mln zł. Pieniądze pochodzą z drugiej edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.

– Zakup autobusów i organizacja ekologicznej komunikacji miejskiej są elementami realizowanej przez samorząd, szeroko zakrojonej strategii transformacji energetycznej Świdnika. Ogromnym przedsięwzięciem w jej ramach będzie również instalacja paneli fotowoltaicznych na dachach wszystkich budynków należących do miasta. Celem jest maksymalna samowystarczalność w pozyskiwaniu energii elektrycznej dla obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Wyłoniliśmy już wykonawcę dokumentacji technicznej, a na cały projekt przeznaczyliśmy w budżecie miasta prawie 5 mln zł. Na lata 2023-2024 planowana jest również  realizacja projektu budowy sześciu ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Stacje będą znajdować się w pobliżu placówek oświatowych, administracyjnych, zdrowotnych, miejsc kultury, sportu czy sklepów. Każda ładowarka będzie dwupunktowa. Całkowity, szacowany koszt tej inwestycji to około 1,6 mln zł. Świdnik otrzymał na nią dotację w wysokości niemal 0,6 mln zł. Pozostałą część wydatków stanowił będzie wkład własny – tłumaczy Marcin Dmowski, zastępca burmistrza.

Przedmiotem ogłoszonego właśnie przetargu jest wyprodukowanie i dostarczenie trzech fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów wodorowych o długości 11,5-12,5 m. Pojazdy mają być przystosowane do minimum 15-letniej eksploatacji. Pojemność określono na co najmniej 85 pasażerów, z czego 29 na miejscach siedzących. Pojazd powinien posiadać niską podłogę na całej długości przewidzianej dla pasażerów stojących. Przewidziano wydzieloną przestrzeń na wózek, miejsce pod montaż biletomatu. Pojazdy będą klimatyzowane, wymagane są ogrzewanie wodne wykorzystujące ciepło z układu chłodzenia układu napędowego i pompa ciepła, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, okna przesuwne bądź uchylne, system informacji pasażerskiej z tablicami LCD i LED, system automatycznych zapowiedzi, nagłośnienie, biletomat na karty, monitoring z kamerami wewnętrznymi i zewnętrznymi oraz system liczenia pasażerów.

Układ sterujący pracą silnika ma być wyposażony w funkcję ograniczenia prędkości maksymalnej autobusu do 80 km/godz. z możliwością zmiany. Czas tankowania wodorem określono na 12 minut, a minimalny zasięg określono na 300 km. Wymagane jest ogniwo paliwowe zamontowane na dachu o mocy min. 70 kW netto.

fot. LoveKrakow.pl

Głos Świdnika NesoBus

Last modified: 24 czerwca, 2023

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułВиявили клітини, які самознищуються: що це означає
Następny artykuł“Maluszki” zaparkują na chwilę na gorzowskim bulwarze