Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad będzie realizować kolejne inwestycje drogowe. Obecnie na etapie przygotowania jest 101 zadań o łącznej długości blisko 2060 km z Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) oraz 86 obwodnic z Programu Budowy 100 Obwodnic (PB100) o łącznej długości ok. 747 km. Tomaszów Mazowiecki, który obwodnicy potrzebuje jak żadne inne miasto, został po raz kolejny pominięty. Lokalni politycy nie mają przebicia w Warszawie, nawet u ministra Budy, który jeszcze ni tak dawno temu pobierał uposażenie za zdalne uczestnictwo w radach nadzorczych Tomaszowskiego Centrum Zdrowia. W niebyt odchodzi także wizja budowy tomaszowskiego odcinka trasy S74. Możemy odłożyć ją na półkę z napisem “bajki ze złym zakończeniem”.
Jak wygląda przygotowanie odcinków dróg w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, 100 obwodnic i zadań na sieci na terenie województwa łódzkiego? Sprawdziliśmy.
W ramach przygotowania inwestycji, w województwie łódzkim, intensywne prace prowadzone są nad realizacją rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Obwodnice zyska pięć miejscowości: Błaszki w ciągu DK12, Brzeziny w ciągu DK72, Łowicz w ciągu DK14/70/92, Srock w ciągu DK12/91 i Wieluń w ciągu DK45. Po wykazie tych dróg widać wyraźnie, że w Tomaszowie Mazowieckim szansę ewentualnej realizacji miałby wariant północny, który ostatecznie wskazywał prezydent Marin Witko. Obwodnica stanowiłaby bowiem część drogi krajowej numer 48. Obwodnice w kategorii dróg powiatowych, jak sugerowano pierwotnie w wariancie południowym, za którym optowali radni Platformy Obywatelskiej, nie miały żadnych szans na powodzenie. Droga jaką prezentowano na poniższej prezentacji była dosyć absurdalnym rozwiązaniem.
czytajcie: Jak ugasić pożar benzyną? Obwodnica, która nie będzie obwodnicą
Cztery obwodnice z umowami na projekt
Do obecnej chwili podpisano już umowy na wykonanie dokumentacji projektowej dla czterech obwodnic: Błaszek, Brzezin, Wielunia i Łowicza. Jesteśmy na początkowym etapie przygotowywania tych inwestycji. Opracowywane są Studia korytarzowe i trwają pomiary ruchu. Pracujący na nasze zlecenie projektanci prowadzą również spotkania informacyjne z mieszkańcami terenów, przez które przebiegają możliwe warianty przyszłej trasy. Na spotkaniach przedstawiane są rozwiązania i zbierane opinie społeczeństwa oraz władz samorządowych. Zebrane wnioski zostaną przeanalizowane przez projektantów, a efektem spotkań informacyjnych będzie między innymi stosowny dokument stanowiący podstawę do dalszych, bardziej szczegółowych analiz.
– czytamy w komunikacie GDDKIA
W ramach prac studialnych, które są kolejnym etapem przygotowania inwestycji, zasadność budowy tras zostanie poddana bardziej szczegółowej weryfikacji, m.in. w kontekście analiz ruchu, a także kwestii społecznych i środowiskowych.
Kolejnym etapem będzie także wskazanie optymalnego wariantu przyszłych obwodnic i złożenie do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi wniosków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji. W trakcie tej procedury administracyjnej prowadzone będą konsultacje społeczne, a wydanie decyzji środowiskowych zatwierdzi przebieg kolejnych obwodnic. W przypadkach obwodnic Błaszek, Brzezin, Wielunia i Łowicza realizacja inwestycji przewidywana jest na lata 2027 – 2029.
Rozbudowa trasy między Łodzią i Warszawą
Na autostradzie A2 między Łodzią i Warszawą pojawi się trzeci pas ruchu. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi wydał decyzję umożliwiającą kontynuację prac związanych z przygotowaniem rozbudowy autostrady A2 do trzech pasów w obu kierunkach. Będzie to odcinek nieco ponad 46 km od węzła Łódź Północ do granicy z województwem mazowieckim. Przetarg na wyłonienie wykonawcy w systemie Projektuj i buduj, po wcześniejszym zapewnieniu finansowania na ten cel, planowany jest na jesień tego roku. Zakończenie prac przewidziane jest na przełomie 2025 i 2026 r.
Drogi ekspresowe S12 i S74
To kolejna zła wiadomość dla Tomaszowa Mazowieckiego. GDDKiA jest w trakcie uzyskiwania decyzji środowiskowej na drogi ekspresowe S12 i S74 na terenie województwa łódzkiego. Droga S12 ma łączyć się na południe od Piotrkowa Trybunalskiego z autostradą A1 i biec przez Sulejów i Opoczno w kierunku Radomia.
Droga S74 połączy się z S12 w sąsiedztwie Opoczna i poprowadzi przez woj. świętokrzyskie do woj. podkarpackiego. Decyzja obejmuje obie te drogi. Ich łączna długość na terenie województwa łódzkiego będzie wynosiła ok. 85 km.
Warto w tym miejscu przypomnieć, że przez wiele lat toczyła się batalia o to, by zbudować odcinek S74 w tak zwanym śladzie tomaszowskim. Miałby on biec od Łodzi, omijać Tomaszów w okolicach Zawady i biec dalej w kierunku na Kielce. Piotrkowskie lobby jednak zwyciężyło. A droga mogła przynajmniej częściowo wyprowadzić ruch ciężarówek z miasta.
Przeczytajcie także: S74 coraz dalej, obwodnica potrzebna natychmiast
Jakie inwestycje uruchomione będą w innych województwach – przeczytaj na kolejnej stronie
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS