Ile kosztuje posiadanie psa? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Każdy, właściciel psa, zdaje sobie sprawę, że trzeba przeznaczyć pewną kwotę na karmę, akcesoria oraz wizyty u weterynarza. Rzadko jednak pamiętamy, że istnieje coś takiego jak opłata od posiadania psa. Podczas czwartkowej sesji Rady Miasta Ruda Śląska, radni zdecydują, czy w mieście obowiązywać będzie nowa stawka opłaty od posiadania psa w 2023 roku.
Opłata od psa istnieje od 1991 roku
Opłata od psa istnieje od 1991 roku, czyli od momentu wejścia w życie ustawy o podatkach i daninach. Z jej tytułu osoby posiadające psy muszą w pierwszym kwartale roku uiścić opłatę za swojego ukochanego pupila. Formalnie jest to opłata, choć wiele osób nazywa ją popularnie podatkiem. Niby różnica jest niewielka, ale podatki są de facto obowiązkowe, zaś opłaty gmina może ustalać niemal dowolnie. Niemal – bo ustalona jest górna stawka tejże opłaty oraz część zwolnień z jej płacenia.
Stawka opłaty od posiadania psa jest ustalana indywidualnie dla każdej gminy. Ministerstwo Finansów podaje jednak maksymalną kwotę, jakiej ta opłata nie może przekroczyć. W 2023 roku kwota ta ma wynosić 150,93 zł rocznie za jednego psa. W tym roku było to 132 zł.
Opłata od psa w Rudzie Śląskiej. Ile będzie wynosić w 2023 roku?
Podczas najbliższej sesji Rady Miasta Ruda Śląska, radni pochylą się nad nową stawką opłaty od posiadania psa w 2023 roku. Mieszkańcy Rudy Śląskiej w 2022 roku za jednego psa płacili 72 złote. W przyszłym roku opłata ma wzrosnąć o 6 złotych.
– Przepis art. 18a ust. I ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi delegację ustawową dla rady gminy, umożliwiającą wprowadzenie na terenie gminy opłaty od posiadania psów. Opłatę pobiera się od osób fizycznych posiadających psy, ma ona charakter fakultatywny. Górna stawka tej opłaty na 2023 roku wynosi 150,93 zł. Proponuję ustalić stawkę opłaty od posiadania psów na poziomie 78 zł – czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały, podpisanym przez Michała Pierończyka.
Na co, tak właściwie przekazywane są pieniądze z opłaty?
Środki finansowe z opłaty od posiadania psów, miasto przekazuje m.in. na:
- Wykonanie umowy zawartej z Towarzystwem Opieki nad Zwierzętami “Fauna” w Rudzie Śląskiej na realizację programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta Ruda Śląska.
- Zakup torebek na psie nieczystości, które dostępne są bezpłatnie dla mieszkańców w Urzędzie Miasta oraz administracjach spółdzielni mieszkaniowych.
- Usługę znakowania zwierząt.
- Wykonanie umowy na utrzymanie zwierząt dzikich w “Leśnym Pogotowiu” w Mikołowie, które zostały osierocone, poszkodowane m.in. w wypadkach drogowych i znalezione na terenie miasta Ruda Śląska i zapewnienie tym zwierzętom fachowej opieki medycznej.
Kto jest zwolniony z opłaty od posiadania psa?
Opłaty od posiadania psów nie pobiera się od:
- członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – pod warunkiem wzajemności;
- osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – z tytułu posiadania jednego psa;
- osób niepełnosprawnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – z tytułu posiadania psa asystującego;
- osób w wieku powyżej 65 lat prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe – z tytułu posiadania jednego psa;
- podatników podatku rolnego od gospodarstw rolnych – z tytułu posiadania nie więcej niż dwóch psów.
Dodatkowo zwolnione z opłaty są osoby, które posiadają psy ze schroniska dla zwierząt w Rudzie Śląskiej. Jednak psy nabyte z innych schronisk niż Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami “Fauna” Społeczne Schronisko dla Zwierząt im. Św. Franciszka z Asyżu, nie są zwolnione z opłaty od posiadania psów.
Właściciele psów opłatę uiścić muszą w terminie do 31 marca
Jak czytamy w projekcie uchwały, zapłaty opłaty można dokonać w kasie Urzędu Miasta Ruda Śląska lub na rachunek bankowy Urzędu Miasta Ruda Śląska.
Jednakże pobór opłaty może odbywać się również w drodze inkasa. Inkasentami w zasobach spółdzielni mieszkaniowych są: Rudzka Spółdzielnia Mieszkaniowa, Międzyzakładowa Górnicza Spółdzielnia Mieszkaniowa „Perspektywa” oraz Górnicza Spółdzielnia Mieszkaniowa „Nasz Dom”, a w nieruchomościach zarządzanych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. – Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o.
Co Wy sądzicie o opłacie od psa? Piszcie w komentarzach!
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS