Nadchodzące konsole nowej generacji przynieść mają nie tylko wydajniejsze podzespoły, ale również nowe technologie, które m.in. zredukować mają czas ładowania gier czy doczytywanie tekstur i wyskakujące obiekty (pop-in) przed oczami gracza. Na szczęście na PC wkrótce również będziemy mogli cieszyć się podobnymi rozwiązaniami, o ile zdecydujemy się na nowe karty graficzne NVIDA GeForce RTX. Zieloni zapowiedzieli bowiem pakiet technologii RTX IO, które wykorzystają dyski SSD PCIe 4.0 i pozwolą na błyskawiczne wczytywanie i dekompresje assetów gry przy wsparciu GPU. Rozwiązanie to oparte zostało o nową generację API Microsoftu DirectStorage i pozwoli na nawet „do 100 razy” wyższą wydajność dysku w porównaniu do tradycyjnych HDD. NVIDIA tłumaczy, że RTX IO pozwala na odciążenie pracy wykonywanej standardowo przez CPU i przejęcie jej przez GPU, co skutkować ma poprawą liczby kl./s czy czasów ładowania, torując drogę przed nową generacją gier z otwartym światem.
RTX IO wykorzysta dyski SSD PCIe 4.0 i pozwoli na błyskawiczne wczytywanie i dekompresje assetów gry przy wsparciu GPU.
„Wyskakujące obiekty i przycięcia (stuttering) mogą być zredukowane, a wysokiej jakości tekstury mogą być streamowane w zawrotnych prędkością, więc nawet jeśli gnamy przez świat, wszystko wciąż wygląda świetnie” – tłumaczy producent w zapowiedzi. „Co więcej, wraz z bezstratną kompresją, rozmiary pobieranych i instalowanych gier mogą być znacząco zredukowane, co pozwoli graczom na przechowywanie większej liczby gier na ich SSD, jednocześnie zwiększając wydajność” – czytamy dalej. Ten ostatni fragment wydaje się tu szczególnie znaczący, ponieważ nie jest żadnym sekretem, że high-endowe dyski SSD NVMe posiadają mocno ograniczoną pojemność (lub są bardzo drogie w przeliczeniu na GB danych), więc jeśli NVIDII rzeczywiście uda się zniwelować rozmiar gier, będzie to niezwykle pomocne.
W ostatnim czasie rozmiary instalacyjne gier mocno i bardzo szybko rosną i dla przykładu Call of Duty: Modern Warfare zajmuje obecnie na dysku gracza aż 224 GB, co świetnie ukazuje, że tego typu technologie jak RTX IO mogą okazać się nie tyle bardzo pomocne, co wręcz kluczowe w dłużej pespektywie. RTX IO zostanie udostępnione jak tylko deweloperzy zaczną wypuszczać gry korzystające z tej technologii. Wygląda jednak na to, że przyjdzie nam nieco poczekać, gdyż deweloperska wersja Preview dla DirectStorage pojawić ma się dopiero w przyszłym roku, więc wydaje się, że RTX IO nie zadebiutuje szybciej niż w drugim kwartale 2021 roku, jeśli nie w drugiej połowie tego roku. Warto dodać, że technologia ta zadziała nie tylko na kartach Ampere, ale i Turing, co na pewno ucieszy właścicieli modeli RTX 2000.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS