A A+ A++

fot. Szkoła

2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Został ustanowiony w 2007r. przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z inicjatywy Kataru. Obchody Dnia mają na celu podnoszenie świadomości społecznej na temat autyzmu i są również okazją do globalnego politycznego zaangażowania oraz bardziej efektywnej współpracy międzynarodowej w tej dziedzinie.


Symbolem solidarności z osobami autystycznymi jest kolor niebieski. Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często mają trudności z funkcjonowaniem w codziennym życiu. Drażni ich hałas, cisza czy nawet materiał, z którego wykonano ubrania. Nie radzą sobie z odczytywaniem emocji innych osób, nie mówią lub mówią dużo. Mocno uzewnętrzniają swoje emocje lub głęboko je skrywają. Nie jest to złe postrzeganie świata. Jest inne i zasługuje na zrozumienie.

Z uwagi na to, że Dzień Świadomości Autyzmu przypadł w weekend, wydarzenie obchodziliśmy 03 kwietnia, a Ósemka w tym dniu „zaświeciła się na niebiesko”, bo właśnie ten kolor dominował w naszej szkole.

Nauczyciele i uczniowie wzięli udział w warsztatach, które zorganizował zespół w składzie: Jolanta Hołysz, Marta Okopska, Anna Ostrowicz i Leszek Listowski. W tematykę obchodów wprowadziły dzieci filmy: „Świat oczami dziecka w spektrum autyzmu” i „ Autyzm”, które ukazały codzienne życie osób dotkniętych zaburzeniem.

Uczniowie rozmawiali o trudnościach, umiejętnościach i sposobach radzenia sobie w trudnej sytuacji tych osób. Dowiedzieli się, że dla osób z autyzmem ważna jest przewidywalność i powtarzalność sytuacji oraz to, co dzieje się ze zmysłami, kiedy ktoś ma autyzm i jakie mogą się pojawiać wtedy zachowania.

W czasie warsztatów dzieci dowiedziały się, jak to jest, kiedy nasze zmysły nie działają tak, jak powinny. Uczniowie próbowali wykonywać różne zadania w rękawicach kuchennych, np. kolorować, odkręcać i zakręcać butelkę lub brać przedmioty. Doświadczyli również jak ciężko skupić się na wykonywanym zadaniu, kiedy dookoła nas jest bardzo głośno. Sensoryczne zabawy stymulujące pobudziły nasze zmysły i umożliwiły odbiór bodźców pochodzących z otoczenia. Wykorzystaliśmy zmysły dotyku, wzroku, słuchu i węchu, aby doświadczyć, jaką ważną rolę pełnią, a prawidłowy ich rozwój pełni bardzo ważną rolę w procesie uczenia się i nabywania wielu podstawowych umiejętności. Dzieci dowiedziały się również jakie trudności w rozumieniu zachowania innych ludzi mają osoby z autyzmem, jak jest im trudno zrozumieć, co czują i co mają na myśli inne osoby. Zrozumiały, że wyzwaniem dla nich jest nawiązywanie przyjaźni, dogadywanie się w codziennych sytuacjach oraz to, że osoby w spektrum autyzmu mogą mieć trudności w rozumieniu gestów i odczytywaniu mimiki twarzy. Prowadzący powiedzieli uczniom, że osoba mająca autyzm żyje w swoim świecie, a naszym zadaniem jest wspierać je, szanować ich spojrzenie i funkcjonowanie w świecie.

Na koniec wysłuchaliśmy piosenkę „Mój autyzm – Mój Świat”. Warsztaty miały na celu pokazanie, że osoby dotknięte tym zaburzeniem potrafią czerpać radość z życia, ale potrzebują szczególnego wsparcia i zrozumienia ze strony społeczeństwa w obszarze komunikacji i relacji społecznych, ważne jest edukowanie i przybliżanie społeczeństwu sposobu funkcjonowania osób ze spektrum.

Pamiętajmy, że warto już od najmłodszych lat uświadamiać dzieci o problemach i wyzwaniach ludzi z autyzmem. Zachęcamy do zapalenia się na… niebiesko każdego dnia!

Jolanta Hołysz

Marta Okopska

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKilka metrów od bloku do dziury wpadł silos. Nowe zapadlisko na osiedlu Gaj w Trzebini
Następny artykułWyjazd uczestników ˝Zdolni z Pomorza – powiat chojnicki˝ do ZZO