A A+ A++

Dziś rozpoczyna się w Jarosławiu XXX Festiwal „Pieśń Naszych Korzeni”. Jubileuszowa edycja będzie okazją do słuchania, wykonywania, odtwarzania i współtworzenia muzyki i związanych z nią tradycji, zakorzenionych w przeszłości od średniowiecza po wiek XIX, a jednocześnie ważnych i żywych także obecnie. Nieodłącznym elementem Festiwalu są liturgie – gregoriańskie jutrznie i nieszpory, Msze odprawiane zarówno w nowym jak i tradycyjnym rycie rzymskim, a w tym roku także w obrządku koptyjskim.

Festiwalowym zwyczajem muzykę będzie można usłyszeć i wykonywać w różnych kontekstach: koncertowym, warsztatowym, liturgicznym, tanecznym; będzie też okazja do poznania kontekstu historyczno-kulturowego. Wszystkie te elementy znajdą swoje miejsce w planie dnia: wieczorem koncert, po koncercie klub festiwalowy, rano jutrznia, msza w jednym z rytów zachodnich lub wschodnich, warsztaty, w południe seminarium, po południu warsztaty, nieszpory, a wieczorem koncert rozpoczynający kolejną dobę.

– Dziś rozpoczyna się jubileuszowa, 30. edycja festiwalu „Pieśń Naszych Korzeni”. Jak co roku, podczas festiwalu będzie można posłuchać koncertów, wziąć udział w warsztatach śpiewu, wspólnie pomodlić się podczas liturgii (sprawowanych w różnych rytach, oprócz rzymskiego także m.in. ormiańskim i koptyjskim), podyskutować o historii, kulturze, tradycji i żywym doświadczeniu podczas seminariów, a po koncertach spotkać się, porozmawiać i potańczyć przy muzyce tradycyjnej w klubie festiwalowym. Do tańca zagrają zespoły muzyki tradycyjnej z Polski, Ukrainy i Węgier – mówi KAI Katarzyna Spurgiasz.

Podczas dwóch festiwalowych koncertów usłyszymy fortepian historyczny z kolekcji śp. Macieja Kazińskiego, wieloletniego dyrektora Festiwalu. W sobotę, 20 sierpnia, na tym instrumencie zagra Marcin Masecki. W programie znajdą się Wariacje Goldbergowskie Johanna Sebastiana Bacha. To kanoniczne dla muzyki dawnej dzieło, które od prawykonania po nasze czasy doczekało się licznych, nierzadko skrajnych interpretacji teoretycznych i praktycznych, usłyszymy w wykonaniu pianisty, który – jak sam mówi – zwykł łączyć różne muzyczne gatunki i przekraczać granice między sztuką wysoką a rozrywkową. W poniedziałek, 22 sierpnia, łączenia gatunków też nie zabraknie – tym razem za sprawą muzycznego dialogu pianisty Krzysztofa Książka, grającego utwory Chopina, i zespołu Janusz Prusinowski Kompania, kontynuującego i odtwarzającego tradycje wiejskiego muzykowania, z których Chopin czerpał inspirację m.in. do swoich mazurków.

Pomiędzy tymi koncertami, w niedzielny wieczór, litewski zespół wokalny GŠ Ansamblis oraz Marcel Pérès (organy) przedstawi repertuar mszalny z rękopisu wileńskich bernardynów z ok. 1760 r. Rękopis ten, zatytułowany Clavis Coeli (klucz do nieba), jest cennym świadectwem praktyki muzyczno-liturgicznej na terenach XVIII-wiecznej Litwy.

Niezwykle ciekawe źródła muzyczne były również punktem wyjścia do stworzenia programów wtorkowego i środowego koncertu. 23 sierpnia francuski duet Les Menestriers (Henri Agnel i Pierre Rigopoulos) przedstawi utwory z florenckiego rękopisu czasów trecenta, zawierającego m.in. zapisy instrumentalnych tańców. XIV-wieczna muzyka włoska przeplatana będzie utworami z tradycji bliskowschodnich, które – zdaniem muzyków – mają z nią wiele wspólnego.

24 sierpnia odbędzie się koncert pamięci Roberta Pożarskiego – zmarłego w listopadzie 2021 śpiewaka, badacza tradycji, przyjaciela Festiwalu. Chorałowe oficjum o św. Robercie, zaczerpnięte z rękopisu cystersów z Lubiąża z ok. 1205 r., zaśpiewane zostanie przez kantorów: Sławomira Witkowskiego, Marcina Abijskiego, Marcina Bornusa-Szczycińskiego oraz Andrija Szkrabiuka wraz z zespołami: Scholą Nativitatis, Scholą Mulierum Silesiensis, Scholą Gregorianą Silesiensis i Scholą Cantorum Minorum Chosoviensis.

W czwartkowy wieczór Marcel Pérès razem z uczestnikami warsztatów przedstawi program poświęcony monodii i polifonii czasów szkoły Notre-Dame (XII-XIII w.). Jarosławskie warsztaty wpisują się w prowadzony przez Pérèsa cykl „Notre-Dame za murami” (Notre-Dame hors les murs), poświęcony badaniu i wykonywaniu muzyki z czasów, gdy budowano paryską katedrę, rozwijano tamtejszy uniwersytet, a na gruncie muzycznym – wprowadzono możliwość zapisu długości dźwięków.

W piątek, 26 sierpnia, odbędą się dwa koncerty. Pierwszy z nich obejmie repertuar pieśni pasyjnych z Podkarpacia, zebrany przez Bartosza Gałązkę i wykonany przez grupę śpiewaków związanych ze Stowarzyszeniem „Muzyka Dawna w Jarosławiu” (organizator festiwalu). Większość kompozycji, które będzie można usłyszeć w trakcie tego koncertu, to utwory zaczerpnięte z repertuaru parafii położonych na obszarze dzisiejszego województwa podkarpackiego – z kilkoma wyjątkami, poczynionymi dla ukazania jak najpełniejszego muzycznego obrazu tradycji wielkopostnych z południowej Polski. Koncert przedstawi archaiczne źródła znanych (i tych już niemalże zapomnianych) nabożeństw pasyjnych.

Drugi koncert odbędzie się w nocy (o 23). Mateusz Kowalski zagra na violi da gamba utwory z początków XVII wieku, związane ze szczególną techniką gry i przestrajania instrumentu, nazywaną lyra viol. Muzyka ta – w znacznej większości przywołująca wątek melancholii – zabrzmi na instrumencie zbudowanym dla Macieja Kazińskiego przez Jacka Wesołowskiego, gdańskiego lutnika, zmarłego w 2021 roku. Koncert będzie szczególnym wspomnieniem obu zmarłych artystów.

W sobotni poranek Andrij Szkrabiuk, kantor katedry ormiańskiej we Lwowie, wraz z uczestnikami całotygodniowych warsztatów zaśpiewa podczas jutrzni sprawowanej w obrządku ormiańskim. Poranne nabożeństwo, zwane dosłownie „Godziną Wschodu Słońca”, jest jednym z najciekawszych i najpiękniejszych oficjów ormiańskiego Żamagirku – „Księgi Godzin” (czyli Brewiarza).

Na finałowym koncercie Festiwalu, w sobotę wieczorem, wystąpi zespół Les Basses Réunies pod dyrekcją Bruna Cocseta; na klawesynie zagra Marcin Świątkiewicz. W repertuarze znajdą się przede wszystkim utwory Jeana Barrière’a – francuskiego wiolonczelisty i kompozytora działającego w pierwszej połowie XVIII wieku. Usłyszymy także utwory współczesnych mu włoskich kompozytorów, których miał okazję poznać podczas swojej podróży do Italii. W muzyce tej – jak mówi Bruno Cocset – odnaleźć można wielką różnorodność stylów i emocji, spójne łączenie kontrastów, techniczną wirtuozerię, ale i głębokie poruszenie, gdy wsłuchamy się w to, co dzięki niej odbrzmiewa w nas wewnątrz.

Nieodłącznym elementem Festiwalu są liturgie – gregoriańskie jutrznie i nieszpory, msze odprawiane zarówno w nowym jak i tradycyjnym rycie rzymskim, a w tym roku także (jednorazowo, 23 sierpnia o 6 rano) w obrządku koptyjskim.

Okazją do spotkania z wykonawcami, dyskusji, wspólnych poszukiwań są codzienne seminaria. Przestrzenią mniej formalnych spotkań – a także tańców przy muzyce tradycyjnej – jest klub festiwalowy, otwarty codziennie od niedzieli do soboty (oprócz piątku) po koncertach.

Szczegółowy program wydarzeń festiwalowych można znaleźć na stronie festiwal.jaroslaw.pl oraz profilu Facebookowym.

Materiały prasowe

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPolicjanci chcą pomóc choremu koledze i zapraszają do gry w piłkę
Następny artykułWpis rosyjskiego ambasadora. Ukraińcy żądają wydalenia urzędnika