A A+ A++

Dziś (7 września) w Wyżnem zainagurowana została budowa ponad 11-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 z Babicy do Jawornik. Zakończenie tej inwestycji planowane jest na wrzesień 2026 roku.

Jak informuje rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w pierwszej kolejności na placu budowy zostanie przeprowadzone rozpoznanie saperskie terenu, niezbędna inwentaryzacja i wytyczenie geodezyjne.

Wybudowane zostaną drogi technologiczne i zaplecza wykonawcy oraz składy materiałów. Rozpocznie się wycinka terenów zadrzewionych i zakrzaczonych, usuwanie korzeni i karpin oraz prace archeologiczne. Ruszą też pierwsze roboty ziemne (odhumusowanie terenu) i roboty mostowe (fundamenty pod podpory mostów) – wylicza Joanna Rarus, rzecznik prasowy GDDKiA w Rzeszowie.

Dodaje, że wykonawca (firma Intercor) będzie realizował również prace związane z wyburzeniami budynków oraz z usuwaniem kolizji z sieciami gazowymi, elektrycznymi, teletechnicznymi.

W ramach inwestycji powstanie 11,6 km drogi ekspresowej, o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). Wybudowany zostanie również węzeł Żarnowa – Strzyżów, zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane zostaną obiekty inżynierskie.

Będzie to osiem estakad na wysokich podporach, w tym największa o długości ok. 1,1 km i filarach o wysokości ok. 80 m – dodaje Joanna Rarus.

Zaplanowano również budowę pięciu wiaduktów i czterech przejść dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, po jednym dla zwierząt dużych i małych). Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.

Wartość przedsięwzięcia to ponad 1 mld 250 mln zł.

Joanna Rarus podkreśla, że odcinek drogi ekspresowej S19 Babica-Jawornik przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej.

Charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym na ich dnie ciekiem wodnym. Prowadzenie prac geologicznych było więc bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych – mówi rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie.

Dodaje, że specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem siedmiu obszarów osuwiskowych i sześciu predysponowanych osuwiskowo.

Zgodnie z podpisaną umową, roboty budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, zostaną ukończone w ciągu 26 miesięcy, tj. we wrześniu 2026 roku. – Przy czym, do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych – od 1 grudnia do 31 marca – zaznacza Joanna Rarus.

opr. tom
Zdjęcia: GDDKiA o/Rzeszów

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRuben Hoogenhout na dłużej w Miedzi!
Następny artykułRaty podatku do 15 września