A A+ A++

 

Różnice pomiędzy świecami zapłonowymi i żarowymi

Świece żarowe i zapłonowe mogą być mylone przez osoby nieznające się na temacie. Występują pewne podobieństwa w ich wyglądzie i niektórych aspektach działania, jednak generalnie służą do innych celów. Jaka jest zatem różnica pomiędzy nimi?

Photo by Jan Huber on Unsplash

Świece zapłonowe są niezbędnym elementem, dzięki któremu jesteśmy w stanie uruchomić silnik benzynowy i podtrzymać jego działanie. Są wyposażone w jedną lub więcej elektrod, między którymi dochodzi do wyładowań, przeskoku iskry. Klasycznie zbudowana świeca zapłonowa składa się z metalowej obudowy z przewodnikiem centralnym, który pokryty jest izolatorem ceramicznym i wyposażony w elektrodę lub kilka elektrod. Kiedy do elektrody podłączone jest wysokie napięcie, następuje przeskok iskry i obwód się zamyka.

W trakcie pracy silnika elektrody świec jak i sam izolator ceramiczny, narażone są na obciążenia termiczne, elektryczne, chemiczne, mechaniczne. Na elektrodzie pojawiać się może nagar, może także z biegiem czasu zwiększać się odległość między elektrodą środkową, a elektrodami bocznymi, przez co iskra świecy będzie słabsza, wyładowania będą mniej intensywne. To z kolei będzie wpływało bezpośrednio zarówno na rozruch, jak i pracę silnika.

Przy normalnej pracy na świecy może pojawiać się delikatny nalot w kolorze szarym lub brązowym. Może być też nagar w kolorze czarnym, białym lub czerwonym, który wskazuje np. na nadmiernie bogatą mieszankę paliwowo powietrzną, złą jakość paliwa, niewłaściwy dobór lub nadmiar dodatków do paliwa, błędne dobranie świec do parametrów silnika.

Najczęstszymi objawami uszkodzenia świecy zapłonowej są trudności w uruchomieniu silnika, nierówna praca silnika prowadząca do sytuacji, w której silnik może pracować nie na wszystkich cylindrach, zły skład spalin, niedopalanie paliwa.

Do czego służą świece żarowe w samochodzie?

Ich zadaniem jest dokonanie zapłonu paliwa, wykorzystywane są w silnikach diesla. Podgrzewają mieszankę powietrza, w komorze spalania, do temperatury ponad  800 stopni C. dzięki czemu przy kompresji mieszanki dochodzi do samozapłonu. Dodatkową rolą świec żarowych jest utrzymywanie w sprawności zaworu recyrkulacji spalin i regeneracja filtra sadzy.

Usterki świec żarowych najczęściej wykrywane są w okresie zimowym, przy niskich temperaturach powietrza i paliwa. W tych warunkach uszkodzona świeca żarowa może uniemożliwić uruchomienie silnika, w odróżnieniu od pory letniej, kiedy pomimo uszkodzenia świecy żarowej silnik może zapalić.

Typowymi objawami uszkodzenia świec żarowych są:

  • nierówna praca silnika;
  • trudności z rozruchem silnika;
  • nie pali czujnik świecy żarowej;
  • zmiana koloru spalin.

Można samemu sprawdzić świece żarowe bez konieczności wyjmowania ich z silnika. Możemy tego dokonać przy pomocy specjalnego testera świec, lub zwykłego multimetru. Wystarczy sprawdzić, czy jest przepływ prądu pomiędzy masą w pojeździe, a świecą żarową. Wykręconą świecę żarową możemy podłączyć do plusa akumulatora, obudowę stykając z masą. Jeśli świeca jest sprawna, rozżarzy się, jeśli to nie nastąpi to najprawdopodobniej jest uszkodzona.  Świece żarowe podobnie jak świece zapłonowe narażone są na oddziaływanie dużych temperatur, wibracji, substancji chemicznych.

Wymiana uszkodzonych świec żarowych i zapłonowych

Naprawa uszkodzonych świec żarowych, czy zapłonowych jest niemożliwa. Powinniśmy wymienić jedną, a najlepiej cały komplet świec.

Kiedy mamy podejrzenia co do uszkodzenia świec w swoim pojeździe, możemy chcieć samodzielnie je wymienić. Jest to czynność teoretycznie prosta, przy której jednak może dojść do poważnych i kosztownych komplikacji.

Wymieniając świece zapłonowe jak i żarowe dobrze jest najpierw oczyścić gniazda, w których się znajdują, sprężonym powietrzem, aby wydmuchać wszelkie zanieczyszczenia, jakie mogą dostać się do silnika, po odkręceniu świecy. Świece, które zostały wcześniej wkręcone w nieumiejętny sposób, mogą ulec uszkodzeniu podczas wykręcania. Jeśli do tego dojdzie i część świecy pozostanie wewnątrz gwintowanego otworu w głowicy lub wpadnie do silnika, konieczne okaże się wymontowanie całej głowicy z bloku cylindra. Dlatego warto nie tylko umiejętnie świece wykręcać, ale także należy umiejętnie je wkręcać, przy wykorzystaniu klucza dynamometrycznego.

Jak często należy wymieniać świece zapłonowe i świece żarowe?

Zawsze, kiedy mamy problemy z uruchamianiem silnika, jego nierówną pracą powinniśmy w pierwszej kolejności sprawdzić świece. Jeśli nic złego z silnikiem się nie dzieje, to większość specjalistów zaleca wymianę świec co około 30 tysięcy kilometrów. Świece platynowe lub irydowe mają dłuższy okres pracy sięgający nawet 90 tys. km. Warto przeczytać u konkretnego producenta świec kiedy zaleca ich wymianę.

Częstsze interwały wymiany świec zapłonowych zaleca się posiadaczom samochodów wyposażonych w instalację LPG.

Oczywiście jakość paliwa, czyli benzyny, LPG, czy oleju napędowego będzie miała bardzo duży wpływ na skrócenie okresu eksploatacji świec. Najłatwiej ich stan zdiagnozować po wykręceniu i obejrzeniu. Sam stan świec zapłonowych wykwalifikowanemu mechanikowi powie dużo o aktualnym stanie silnika.

Źródło informacji:

Wszystkie informacje o świecach żarowych zaczerpnięte z autodoc.pl

Wszystkie informacje o świecach zapłonowych zaczerpnięte z motofaktor.pl

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPodróże z historią. Nawiedzone miejsca w Krakowie
Następny artykułDrugoligowe MKS Zagłębie ze zwycięstwem