Osoby realizujące się na stanowiskach managerskich często stają przed trudnym zadaniem zmotywowania swojego zespołu do dalszej pracy. Mają do dyspozycji wiele skutecznych narzędzi, które mogą szybko przynieść satysfakcjonujące efekty. Jednym z nich jest rozmowa ewaluacyjna, znana również jako rozmowa roczna. Sprawdź, na czym dokładnie polega!
Kto powinien podzielić się opinią na temat pracownika?
Do rozmowy ewaluacyjnej należy odpowiednio się przygotować, dokładnie analizując pracę danego pracownika, z którym zamierzasz porozmawiać. Dobrą praktyką jest skonsultowanie się z innymi osobami, które mają z nim kontakt. Mogą to być współpracownicy, podwładni, a niekiedy nawet klienci. Czasami to oni pomogą Ci dostrzec mocne lub słabe strony pracownika.
Interesuje Cię praca IT Warszawa? Poznaj online aktualne oferty!
Jak przeprowadzić skuteczną rozmowę ewaluacyjną z pracownikiem?
Rozmowa ewaluacyjna nie powinna kojarzyć się pracownikom negatywnie, ale też nie powinna się skupiać tylko na samych sukcesach i wychwalaniu. Taka rozmowa to okazja do przeanalizowania, jak dana osoba radzi sobie na stanowisku. Należy zatem wspomnieć o mocnych i słabych stronach pracownika, dokładnie argumentując swoje spostrzeżenia. O ile tak się dzieje, to można też zwrócić uwagę, że dana osoba nie wykorzystuje w pełni posiadanych kompetencji. Podczas rozmowy warto także zapytać pracownika, jak sam ocenia swoją pracę. To świetna okazja, aby dowiedzieć się na przykład czy aktualne zadania nie są dla niego zbyt obciążające oraz jak się czuje w naszej firmie. Należy pamiętać, że skuteczna rozmowa ewaluacyjna zawsze musi być spersonalizowana – w inny sposób należy oceniać sukcesy wieloletnich pracowników, a inaczej osiągnięcia osób początkujących.
Jakie są główne cele rozmowy ewaluacyjnej?
Przebieg rozmowy ewaluacyjnej musi być dostosowany do celów, jakie chcesz osiągnąć. Przede wszystkim warto ją wykorzystać do zwiększenia motywacji pracownika, wspominając o jego dotychczasowych osiągnięciach czy nawiązując do konkretnych perspektywy rozwoju. Rozmowa może być też dobrą okazją do wspólnego przeanalizowania popełnianych przez pracownika błędów, nad którymi należy popracować. Ponadto sprawdzi się także jako okazja do poznania dalszych planów pracownika, co pomoże w ustaleniu jego ścieżki kariery. Rozmowa ewaluacyjna to też ten czas, kiedy można napomknąć o podwyżce lub awansie. Jeśli jest taka potrzeba to również czas na rozmowę dyscyplinującą.
Chcesz pozyskać do swojego zespołu doświadczonych specjalistów? A może zależy Ci na zdobyciu nowej pracy? W obu przypadkach targi pracy Warszawa to event, na którym musisz być!
Jakie elementy powinien zawierać arkusz oceny rocznej pracownika?
Zwieńczeniem wielu rozmów ewaluacyjnych jest arkusz oceny rocznej pracownika. Przede wszystkim powinien on uwzględniać datę przeprowadzenia rozmowy oraz dane pracownika i osoby odpowiedzialnej za dokonanie jego oceny. Kolejnym punktem musi być ocena realizacji zadań powierzonych pracownikowi. Arkusz powinien zawierać dokładną analizę jego mocnych i słabych stron. Należy go zakończyć wnioskami z przeprowadzonej rozmowy ewaluacyjnej i oceny rocznej pracownika. W tym miejscu można uwzględnić decyzję o podwyżce lub awansie na wyższe stanowisko. Wnioski mogą również dotyczyć konieczności przeprowadzenia dodatkowego szkolenia lub kursu, aby zmotywować zatrudnioną osobę do większego zaangażowania. W podsumowaniu oceny rocznej można też wspomnieć o degradacji pracownika.
Podsumowanie
Dobrze przeprowadzona rozmowa ewaluacyjna powinna pomóc w obiektywnej ocenie pracownika, a także wpłynęła na jego sprawniejszą pracę. Warto zadbać o to, aby była jak najbardziej spersonalizowana – w tym celu należy dobrze poznać zatrudnioną osobę i przyglądać się jej pracy.
Zastanawiasz się jak obliczyć koszt wyjazdu służbowego? Skorzystaj z kalkulatora krajowej podróży służbowej dostępnego na Pracuj.pl!
Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: [email protected] lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS