Fuji jest firmą o wyjątkowo długiej rynkowej historii, a nazwa marki nawiązuje do jej korzeni. Wszystko zaczęło się ponad 100 lat temu, oczywiście w Japonii. W międzyczasie Fuji przeszło w ręce amerykańskich właścicieli i dziś może pochwalić bardzo interesującą kolekcją rowerów, które – co regularnie potwierdzają nasze testy – świetnie zachowują się na szosach i szlakach. W kolekcji na 2021 rok najwięcej nowości przygotowano w segmencie rowerów elektrycznych, co – zważywszy, że to właśnie one globalnie sprzedają się najlepiej – absolutnie nas nie dziwi. Pojawiają się dwa ciekawe modele z kierownicą typu baranek – szosowy Fuji SL-E i gravel E-Jari. Poza tym, wychodząc naprzeciw potrzeb klientów, przygotowano wersje elektrycznych rowerów górskich z dodatkowym wyposażeniem. Mowa o e-rowerach z błotnikami, oświetleniem i bagażnikiem, które są gotowe zarówno na codzienne transportowe użytkowanie, jak również rekreacyjne wycieczki w teren. Tak przygotowane zostały dwa e-bike’i – full Blackhill Evo i hardtail Ambient Evo, a do ich nazw dodano dopisek ,,Equipped”.
Wśród rowerów klasycznych masę rekreacyjnych rowerzystów powinien ucieszyć fakt, że najlepiej sprzedający się rower firmy, czyli góral Fuji Nevada, otrzymał nową ramę, która została zaktualizowana pod kątem zmieniających się trendów – ma nową geometrię i powinien jeszcze pewniej i stabilniej prowadzić się w terenie. Nowa jest również aluminiowa rama do graveli Fuji – mówiąc konkretniej modele Jari serii 1. mają nowe ramy, natomiast seria 2. bazuje na ramach znanych już wcześniej. Dla bardziej zaawansowanych riderów, którzy szukają maszyny na ciężkie górskie szlaki odświeżono fulla z pogranicza trailu i enduro – model Rakan, który w nowej odsłonie ma więcej skoku zawieszenia. Zupełnie nowy jest też triathlonowy rower Norcom.
Elektryczna szosówka Fuji SL-E
SL-E to pierwszy elektrycznie wspomagany rowery szosowy w historii Fuji. Oparto go o karbonową ramę, wykonaną z węglowego kompozytu C10. Nowy model to dość powszechna obecnie koncepcja, czyli lekka e-szosówka wspomagana napędem Fazua Evation, który oferuje 55 Nm momentu obrotowego i ma moc ograniczoną do przepisowych 250W. Akumulator ma tu typowe dla systemu Fazua 250 Wh. Cały system został oczywiście schludnie ukryty wewnątrz ramy Fuji, a rower – mimo wspomagania – legitymuje się niską masą. Producent podaje dokładnie 14,28 kg dla rozmiaru M. Przy takiej wadze sterowanie roweru oraz jego zdolności do jazdy w terenie płaskim pozostają na całkiem zadowalającym poziomie, a zapas mocy, który oferuje napęd Fazua to bufor na wyrównanie szans podczas podjazdów pokonywanych w grupie o zróżnicowanym poziomie kondycyjnym. Przy tym wszystkim warto pamiętać też o możliwości demontażu systemu wspomagania i uczynieniu z SL-E klasycznej, lżejszesz szosy. Fuji SL-E wyposażono w mechaniczną grupę napędową Shimano Ultegra z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Model toczy się na oponach o szerokości 30 mm, a poziomem wsparcia napędu Fazua steruje się jednostką FX880 na górnej rurze. Dostępne są 4 rozmiary: 51 cm, 54 cm, 57 cm oraz 60 cm, natomiast cena to 20 249 zł.
Gravel ze wspomaganiem Fuji E-Jari
Klasyczna szutrówka Jari to bardzo udany model, który dostępny jest już kilka lat i przez ten czas wyrobił sobie dobrą renomę na rynku. Nie dziwi więc, że przyszedł czas na zaprezentowanie jego elektrycznej wersji. Idąc tropem obecnych branżowych standardów oraz w ślad za SL-E, tutaj również zastosowano koncepcję lekkiego wspomagania, które podnosi masę roweru do wciąż akceptowalnego poziomu 16,6 kg. Napęd elektryczny to identyczny model, jaki zastosowano w SL-E, czyli Fazua Evation. Rama E-Jari jest aluminiowa i kryje w swoim wnętrzu zintegrowany silnik, baterię oraz sterownik napędu Fazua. Masa roweru wraz z momentem 55 Nm zapowiada ciekawe zachowanie w terenie i spore wsparcie na wymagających odcinkach prowadzących pod górkę. Jak przystało na gravela znajdziemy tu szereg udogodnień wyprawowych. Na użytkowników czekają dwa uchwyty na bidony, a także otwory montażowe pod błotniki i bagażnik. Dzielność w terenie zapewniają uniwersalne opony WTB Riddler o szerokości 44 mm. Napęd to gravelowa grupa Shimano GRX 1×11 (42T x 11-42), oczywiście z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Dostępne są 4 rozmiary: 49 cm, 53 cm, 56 cm i 59 cm. Nowy model kosztuje 16 749 zł.
Elektryczne rowery (nie tylko) górskie Fuji Equipped
W kolekcji 2021 Fuji przygotowało dwa rowery elektryczne w segmencie, który wyjątkowo szybko zyskuje na popularności. Mowa o rowerach e-MTB z dodatkowym wyposażeniem. Takie jednoślady są bardzo uniwersalne ponieważ nadają się zarówno do pojechania na prawdziwą górską wycieczkę, ale jednocześnie pozostają gotowe na codzienne commutingowe wykorzystanie. Szczególnie jeśli ktoś mieszka poza miastem, albo w pagórkowatym terenie. Wyższa masa i opory toczenia nie mają tu przecież znaczenia podczas dojazdów do pracy – i tak silnik wykona za nas większość pracy.
W kolekcji Fuji modele wpisujące się ten trend to Blackhill Evo 29 EQP, czyli full o skoku 130 mm oraz Ambient Evo 29 EQP – hardtail z widelcem o ugięciu 120 mm. Oba mają dopisek EQP (equipped), który oznacza, że zastosowano w nich dodatkowe wyposażenie w postaci mocnego oświetlenia zasilanego z akumulatora silnika, błotników oraz bagażnika tylnego. Oba mają silniki Bosch Performance CX z momentem obrotowym 85 Nm, który zapewnia naprawdę duże wsparcie – jeśli zdecydujemy się na jazdy w terenie ten motor jest świetnie dopasowany charakterystyką do ciężkiej szlakowej jazdy. W obu znajdziemy też ten sam akumulator – Bosch Powertube o pojemności 500 Wh. Oczywiście w obu rowerach cały system napędowy jest w pełni zintegrowany z ramą.
Ceny:
- Fuji Ambient Evo 29 EQP – 16 249 zł
- Fuji Blackhill Evo 29 EQP – 19 799 zł
Nowy aluminiowy gravel Fuji Jari
Jari to jeden z najpopularniejszych obecnie modeli w kolekcji Fuji. Na 2021 rok firma przygotowała do niego nową aluminiową ramę. Zwróćcie uwagę na asymetryczną konstrukcję tylnego trójkąta. Od strony napędu widełki łańcuchowe zostały obniżone w celu powiększenia prześwitu na oponę, przy zachowaniu możliwości stosowania napędów 2x oraz pozostawienia krótkiego chainstayu. Wygląda to ciekawie i jeszcze bardziej podnosi uniwersalność tego modelu. A ta była ogromna – dotychczasowy Jari pewnie prowadził się po singlach, dawał radę przy szybszej jeździe i był gotowy do dłuższych wypraw. Teraz można zastosować w nim jeszcze szersze opony, co naturalnie podnosi jego możliwości w ciężkim terenie. Podobnie jak kolejna nowa cecha, czyli bardziej płaski kąt główki ramy. Nowy Jari jest też przygotowany pod zastosowanie regulowanej sztycy z wewnętrznym prowadzeniem pancerza. Dla chętnych na długie wyprawy znajdą się tu wszelkie potrzebne mocowania – na bagażniki i błotniki oraz sporo bidonów, których zmieścimy na ramie i widelcu aż 5. Do tego rama ma też mocowanie na torebkę na górnej rurze.
Na nowej ramie dostępne są aluminiowe Jari z serii 1, a konkretnie dwa modele. Jari 1.1 na napędzie Shimano GRX 2×11 z dobrym wyposażeniem za 9 699 zł oraz w nieco tańszym zestawieniu komponentów, które ubrano do Jari 1.3 – jest tu Sram Apex 1×11 i mechaniczne hamulce tarczowe (7049 zł). Dostępny jest też sam frameset nowego modelu. Poza tym do linii Jari dołącza model 2.1 Ltd. Podobnie jak cała linii Jari 2, Ltd również korzysta z dotychczasowej ramy, a jego cechą rozpoznawczą jest pełne wyposażenie. Ma błotniki, oświetlenie i bagażnik, dzięki czemu stanowi gotowy rower na większe wyprawy lub sprzęt do codziennych dojazdów do pracy. Jego cena to 6849 zł. Oczywiście w kolekcji nadal dostępne są też karbonowe gravele Jari Carbon. Model 1.1 na GRX-ie 2×11 za 13 649 zł oraz 1.3 na GRX-ie 1×11 i nieco bardziej oszczędnych komponentach za 11 699 zł.
Nowy rekreacyjny rower – MTB Fuji Nevada
Fuji Nevada to typowy rower MTB dla początkujących i rekreacyjnych rowerzystów, którzy chcą pojeździć w terenie. Nowa odsłona modelu ma zupełnie nową ramę, która prezentuje się schludnie i ma czysty wygląd za sprawą wewnętrznego prowadzenia przewodów oraz mocowania tylnego hamulca ukrytego bliżej zacisku koła. Poza wizualnymi kwestiami zaktualizowano też geometrię – ramy Nevada są teraz dłuższe, mają powiększony reach i krótsze mostki, dzięki temu zabiegowi będą się stabilniej i pewniej prowadziły w wymagającym terenie. Pojemność ramy wynosi 2,25” – to maksymalny rozmiar opony, jaką możemy tu zastosować. Jak przystało na podstawowy rower, producent nie zapomniał o użytkowych dodatkach. Rama ma otwory montażowe do błotników i bagażnika oraz nóżki. Nevada – podobnie jak dotychczas – nadal występuje w bardzo wielu wersjach wyposażenia, a dostępne są modele zarówno na kołach 29”, jak również na 27,5”. Szeroka jest też rozmiarówka oraz rozpiętość cenowa – rowery MTB w linii Nevada na kołach 650B i 29″ zaczynają się od 2199 zł a kończą na 4399 zł.
Co jeszcze?
Jak wspominaliśmy już na wstępie, odnowiono również model Rakan. To aluminiowy full z pogranicza all mountain i enduro, który toczy się na kołach 29” i w wersji z powiększonym skokiem zawieszenia ma obecnie 160 mm ugięcia z przodu i 150 mm z tyłu. Do tego rama posiada oczywiście wszelkie nowoczesne rozwiązania, jak choćby ośki w standardzie Boost. Naturalnie, w wersji LT (long travel) na 2021 możliwości terenowe tego modelu wzrosły – większy skok zapewnia też bardziej wypłaszczoną geometrię ramy. Do wyboru są dwie wersje – 1.1 za 17 599 zł lub 1.5 w cenie 12 349 zł.
Nowy jest również rower triathlonowy Fuji Norcom Straight, który ma absolutnie nową konstrukcję ramy ze większymi przekrojami i znacznie szybsza sylwetką. Jak podaje Fuji, nowy Norcom jest nie tylko szybszy, ale również posiada więcej opcji ustawień pozycji oraz cechuje go dużo lepsza absorpcja drgań, niż w poprzedniej generacji. Norcom na 2021 ma oczywiście hamulce tarczowe. W wersji 2.1 nowy Norcom kosztuje 26 399 zł.
Strona producenta: www.fujibikes.eu
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS