A A+ A++

W miniony po­niedziałek ruszyła gruntowna moder­nizacja jednego z najstarszych trak­tów pieszo-rowe­rowych w Świdniku, biegnącego wzdłuż ul. Wojska Pol­skiego. Realizację zadania, na które premier przyznał dotację ze środków Rządowego Fundu­szu Rozwoju Dróg w kwocie 899 277 zł, przewidziano na lata 2023/2024. Całkowita wartość projektu to 1 124 097 zł, środki wła­sne – 224 819 zł.

Od wielu lat miasto rozbu­dowuje sieć miejskich ciągów rowerowych. Dzisiaj ma ją, proporcjonalnie do wielkości miasta, jedną z najbardziej rozwiniętych w kraju. Na koniec 2023 roku jej dłu­gość wynosiła 19,9 km. Wraz ze ścieżkami zbudowanymi przez innych zarządców dróg mamy ich już około 31,9 km.

– Świdnik świetnie nadaje się do organizowania komu­nikacji rowerowej. Mają na to wpływ jego kompaktowa i w zasadzie płaska powierzch­nia oraz zwarta zabudowa. Nie ma przeszkód w posta­ci przepływających przez środek miasta rzek, torów kolejowych czy obecności jezior. W zasadzie można powiedzieć, że szkielet ko­munikacji rowerowej mamy już gotowy i wygląda on naprawdę solidnie. W naj­bliższym czasie zainicjujemy kolejny etap – uzupełnianie braków. Będzie on polegał, między innymi, na połącze­niu miejskiej sieci rowerowej z systemem Lublina. Mamy już koncepcję budowy traktu rowerowo-pieszego wzdłuż al. Jana Pawła II. W dalszej kolejności powstanie trasa równoległa do ulicy Dwor­cowej. Ścieżki rowerowe po­wstały lub mają w niedalekiej przyszłości powstać, ewentu­alnie zostać poddane remon­tom również przy kolejnych ulicach: Sąsiedzkiej łączącej al. Lotników Polskich z ul. Chryzantemową, wzdłuż ulic Chryzantemowej, Wiejskiej, Turystycznej i Skośnej, łącz­niku od tunelu PKP przy targu do ul. Fabrycznej, ul. L. Kaczyńskiego od Armii Krajowej do Działkowca, ul. Dywizjonu 303, Żwirki i Wi­gury. Będą to ważne elementy realizowanej przez miasto transformacji energetycznej przez zastępowanie ruchu opartego na pojazdach spali­nowych ekologicznymi środ­kami transportu – tłumaczy Marcin Dmowski, zastępca burmistrza.

Na pierwszy rzut oka pod­dawany remontowi ciąg pieszo-rowerowy przy ul. Wojska Polskiego nie pre­zentuje złego stanu tech­nicznego, jednak planowany remont podąża za obecnymi trendami budowy tego ro­dzaju szlaków komunikacyj­nych, polegającymi na wy­konywaniu nawierzchni pasa rowerowego z mieszanki bitumicznej zamiast kostki. Stosowanie tej technologii specjaliści od komunikacji rowerowej uzasadniają tak zwanym „wskaźnikiem ma­ślanym”. Jego podstawą jest żartobliwe z pozoru pytanie, ile metrów trzeba przejechać rowerem po kostce brukowej, żeby ubić śmietanę na masło. Wiąże się z tym jeszcze jedna ciekawostka. Otóż część ro­werów i hulajnóg 4 generacji wyposażona jest w GPS oraz żyroskopy, pokazujące poło­żenie obiektu w przestrzeni. Jazda po kostce powoduje, że żyroskop drga. Jeśli drga ży­roskop, to drga również ciało osoby przemieszczającej się rowerem albo hulajnogą, na czym cierpią jej kręgosłup, nadgarstki, łokcie i barki.

Głos Świdnika ul. Wojska Polskiego

Last modified: 8 marca, 2024

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPoznaj kolekcję mebli Modern, która zachwyca designerską powierzchnią Sparkling Brilliance!
Następny artykułKulig Zakopane