Rosyjskie Siły Powietrzne odebrały w 2020 roku ponownie ograniczoną liczbę nowych samolotów. Oznacza to, że nadal mamy do czynienia z redukcjami w dostawach. Jak podają ogólnodostępne źródła, w 2020 roku na ręce WKS przekazano małe partie maszyn myśliwskich Su-35S, oraz bombowców frontowych Su-34 – łącznie 14 płatowców, 10 Flankerów oraz 4 Fullbacki. Tak niski poziom dostaw to nowość – ostatni raz tego typu opóźnienia miały miejsce 10 lat temu. Dodatkowo na ręce WKS oddano 4 egzemplarze zmodernizowanych Fulcrumów – MiG-35S oraz MiG-35UB, a także 4 samoloty szkolne Jak-130.
Odnotować dodatkowo należy, że rosyjski MON otrzymał także pierwszy egzemplarz Su-57 (nazwa kodowa NATO Felon). Nie wiadomo jednak, czy problemy związane z tym programem zostały na tę chwilę rozwiązane. Odbiór miał miejsce w grudniu 2020 roku. Samolot ma wejść na wyposażenie lotniczego ośrodka badawczego w Achtubińsku.
Fot. Jacek Siminski
Suchoj ma łącznie dostarczyć na wyposażenie WKS 76 egzemplarzy seryjnie wyprodukowanych Su-57, a produkcja ma zostać zakończona do 2027 roku. Pierwszy egzemplarz produkcyjny (T-50S1, numer seryjny 51001, numer płatowca 01 “niebieski) odbył dziewiczy lot na początku grudnia 2019 roku. Miał zostać przekazany na ręce MON FR 27 grudnia, jednak 24 grudnia 2019 uległ wypadkowi.
Su-57. Fot. Jacek Siminski
Wypadek doprowadził do uruchomienia dochodzenia na poziomie firmowym, ostatecznie doprowadzając do zmian w zarządzie spółki Suchoj. Drugi prototyp zaczął próby w locie w październiku 2020, otrzymał taki sam numer boczny, I ostatecznie został przekazany na ręce rosyjskiego MON. Zakłady Suchoja mają przekazać WKS 2 egzemplarze Su-57 w 2021 r.
Jeżeli chodzi o samoloty Su-34, 2 sztuki przekazano w lipcu 2020, formalnie kończąc realizację umowy podpisanej w lutym 2012 roku, dotyczącej dostawy 92 egzemplarzy Su-34. Łącznie WKS odebrały 4 takie płatowce w 2020 roku. Dwie dodatkowe maszyny stanowią suplement wyżej wymienionej umowy. Łącznie zatem objęła ona produkcję 94 maszyn Su-34. W ramach wyżej wymienionego kontraktu 2 sztuki przekazano w 2018 roku, 18 sztuk w 2014, kolejne 18 w 2015, 16 w 2016, 16 sztuk w 2017, 12 w 2018, 8 w 2019, natomiast ostatnie 4 maszyny dostarczono w 2020 roku. Wraz z 7 egzemplarzami przedprodukcyjnymi, wyprodukowano 138 egzemplarzy tej maszyny, z czego 2 utracono w wypadkach, a 4 formalnie spisano ze stanu. Su-34 służą w 9 eskadrach frontowych i 4 pułkach lotnictwa bojowego WKS, a także wykorzystywane są do szkoleń w Lipecku oraz Achtubińsku. W sierpniu 2020 roku zamówiono kolejne 24 egzemplarze, z czego pierwsze dwa już wyprodukowano, nie zostały one jednak jeszcze przekazane użytkownikowi.
Fot. Jacek Siminski
W 2020 roku zakłady w Konsomolsku nad Amurem przekazały natomiast ostatnie 10 egzemplarzy Su-35 MON FR, w ramach 5-letniej umowy na produkcję 50 egzemplarzy samolotu, podpisanej w grudniu 2015 roku między ministerstwem a firmą Suchoj. 10 egzemplarzy powstało w 2016 roku, 10 w 2017, 10 w 2018, 10 w 2019, no i ostatnie 10 sztuk wytworzono w roku ubiegłym. Pierwsze 4 otrzymał zespół akrobacyjn Russkije Witiazi (Русские Витязи). Wcześniej grupa ta otrzymała 4 egzemplarze w 2018 roku – łącznie zespół ten posiada aktualnie 8 płatowców o numerach bocznych od 50 do 57. Uprzednio zespół Russian Knights latał na samolotach Su-30SM.
Reklama
Kolejne 3 Su-35S przekazano na ręce rosyjskiego Ministerstwa Obrony w lipcu 2020 roku. Trzy ostatnie maszyny dostarczono w listopadzie. Do tej pory WKS otrzymały 98 egzemplarzy Su-35S. 25 sierpnia 2020 w czasie targów Armia 2020 podpisano umowę na dostawę 30 kolejnych płatowców Su-35. Dostawa pierwszych 5 sztuk spodziewana jest w 2021 roku. Pozostałych 25 egzemplarzy ma zostać dostarczonych między 2022 a 2024.
Fot. Jacek Siminski
4 samoloty MiG-35 jakie WKS otrzymało w 2020 to pierwsze egzemplarze seryjne dostarczone w ramach kontraktu podpisanego w grudniu 2018 roku. Według nieoficjalnych informacji są one wykorzystywane w programie prób państwowych.
W 2020 r. zakłady w Irkucku na ręce WKS przekazały 4 samoloty szkolne Jak-130. Pierwsze 2 sztuki wyprodukowano z kolei rok wcześniej. Wszystkie weszły na wyposażenie bazy lotnictwa szkolnego w Krasnodarze. Od roku 2009 rosyjski MON odebrał łącznie 113 egzemplarzy Jaków 130, z czego 12 wyprodukowano w Niżnym Nowogrodzie, w zakładach Sokol, natomiast pozostałe 101 w zakładach lotniczych w Irkucku.
Fot. Jacek Siminski
W trakcie targów Armia 2020 podpisano też umowę na dostawę 21 sztuk Su-30SM dla MW FR, oraz 25 egzemplarzy Jak-130. W kwestii ekspotu FR dostarzczyła za granicę 40 egzemplarzy WSB: 22 Su-35 plus 10 MiG-29M na ręce Egiptu, 8 egzemplarzy Su-30SM dla Kazachstanu, 6 sztuk Jak-130 otrzymała Mjanma (Birma).
Z problemami w zakresie dostaw WKS borykają się w domenie maszyn niebojowych. Chodzi tu na przykład o kłopoty z transportowymi samolotami Ił-76MD-90A. Pomimo oblatania przez zakłady Awiastar-SP w 2020 roku 3 maszyn tego typu, ani jednej nie przekazano rosyjskiemu Ministerstwu Obrony. W maju 2020 roku renegocjowany był kontrakt na dostawy maszyn Ił-76, ma zostać dostarczonych 13 samolotów, a następnie ma zostać podpisana nowa umowa przewidująca produkcję 14 kolejnych maszyn do 2028 roku.
Ciekawą kwestią jest proces pozyskiwania przez WKS samolotów szkolnych Diamond DA42T, które montowane są od 2017 roku w zakładach lotniczych “Ural” z zestawów dostarczanych przez Diamond Aircraft z Austrii. WKS mają zamiar korzystać z 35 egzemplarzy tych samolotów na potrzeby szkoleniowe. Jest to kwestia, która w oficjalnych doniesieniach nie pojawia się, z uwagi na panującą sytuację polityczną. 20 dodatkowych Diamondów ma zostać dostarczonych w 2021 roku, zgodnie z umową podpisaną z UZGA w czasie targów Armia 2020.
Rosjanie mają nadzieję, że tempo dostaw samolotów bojowych oraz użytkowych dla WKS wzrośnie w roku bieżącym, wracając na wyższy poziom, jaki mogliśmy obserwować w latach ubiegłych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS