Jak
powiedziała w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Magdalena Jaworska
Maćkowiak, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, zakłócanie
sygnału GPS wprawdzie
jest
utrudnieniem dla kontrolerów ruchu lotniczego i załogi w kokpicie
samolotów, ale w takich przypadkach następuje natychmiastowe
przestawienie się na inne systemy, np. GNSS i rejs odbywa się
normalnie.
Hybrydowy
atak
Tyle,
że w przypadku Finnaira i jego lotów do drugiego co do wielkości
miasta w Estonii — Tartu to się nie sprawdza. To lotnisko w
przypadku kontroli zbliżania i lądowania korzysta jedynie z systemu
GPS.
W
ciągu ostatnich dwóch dni Finnair dwukrotnie musiał zawrócić do
Helsinek, ponieważ nie był w stanie wylądować w Tartu. Teraz
Finowie poinformowali, że z tego powodu zawieszają to połączenie
przynajmniej do końca maja.
„Większość
lotnisk używa w takich przypadkach alternatywnych systemów podczas
zbliżania samolotów , ale niektóre — takie właśnie jak Tartu
korzystają wyłącznie z sygnału GPS ” — napisał
w oświadczeniu Jari
Paajanen, dyr.
operacyjny Finnaira.
Zdaniem
Markusa Tsahkna, estońskiego ministra spraw zagranicznych zakłócanie
sygnału GPS , to hybrydowy atak rosyjski i zamierza o tym rozmawiać
tak ż Komisją Europejską, jak i z NATO. — Rosjanie
doskonale zdają sobie sprawę z teg … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS