Materiał powstał we współpracy z firma UNIQA
Jakie trendy można zauważyć w podróżowaniu Polaków?
Do niedawna
podróże były dostępne dla wszystkich, nawet jeśli chodzi o egzotyczne
kierunki. Dziś, w rzeczywistości popandemicznej i w związku z kryzysem
ekonomicznym, wyjazdy turystyczne stają się dobrem luksusowym. Ceny
wycieczek, jak i biletów lotniczych idą do góry. Widać to nawet w
przypadku podróży po Europie – tanie, kosztujące 100-150 zł bilety na
europejskie kierunki to już historia. Polacy wciąż mają jednak potrzebę
podróżowania, nasiloną jeszcze po ograniczeniach pandemicznych. Mocniej
dostrzegają dziś niektóre ryzyka, takie jak opóźnienia czy odwołania
lotów albo problemy zdrowotne za granicą. Częściej decydują się na
wyjazdy zorganizowane. W tej sytuacji ważną rolą biur podróży jest
zwiększanie poczucia bezpieczeństwa turystów. Klient indywidualny,
który samodzielnie zarezerwował wyjazd, jest pozostawiony sam sobie w
sytuacji, gdy lot jest odwołany albo przesunięty czy gdy pojawi się
problem z bagażem. Wsparcie profesjonalnego partnera, jakim jest
organizator turystyki w wypoczynku zorganizowanym, stało się dla
turystów jeszcze ważniejsze.
Nie chcę wyrokować, jak będzie w
przyszłości, ale myślę, że teraz jest czas, żeby biura podróży pokazały
swoją wartość dodaną i podkreśliły, że są profesjonalistami, a ich rola w
ułatwianiu podróżowania jest nie do zastąpienia.
Jak ta zmiana trendu podróżowania Polaków wpływa na rynek ubezpieczeń?
Rośnie
świadomość klientów. Gdy chodzi o ubezpieczenia turystyczne, widzimy
ogromny wzrost popularności ubezpieczenia kosztów rezygnacji, w którym
chodzi o bezpieczeństwo pieniędzy wpłaconych na wyjazd i możliwość
odwołania podróży, czy to z przyczyn zdrowotnych, czy przewidywanych
perturbacji w podróżowaniu.
Klienci bardziej niż przed pandemią
zwracają uwagę na zakres ubezpieczenia, pytają o dodatkowe ryzyka, o
pokrycie kosztów związanych z przymusową kwarantanną w czasie podróży
czy pokrycie kosztów późniejszego powrotu do kraju z powodu kwarantanny.
Czy tylko na zakres ochrony klienci zwracają uwagę czy także na sumę ubezpieczenia?
Ubezpieczyciele
sami naturalnie podnoszą sumy ubezpieczenia, co wynika z rosnących
kosztów usług medycznych. Jeśli ubezpieczyciel wskazuje optymalną sumę
ubezpieczenia, to jest to wariant najczęściej wybierany przez klientów,
ale w dalszym ciągu ogromną rolę przy wyborze sumy ubezpieczenia odgrywa
cena.
W czasie pandemii niektóre biura podróży ucierpiały,
zdarzały się upadłości, kondycja innych może nie być najlepsza. Gdzie
szukać sprawdzonych i bezpiecznych biur?
W Polsce nie
odnotowaliśmy wielu niewypłacalności ze względu na szeroki i sensowny
program wsparcia, zarówno przez subwencje z Polskiego Funduszu Rozwoju,
jak i rozwiązania wprowadzone przez Ministerstwo Sportu i Turystyki.
Mam na myśli Turystyczny Fundusz Zwrotów, z którego turyści mogli
uzyskać zwrot za wyjazdy, które nie doszły do skutku w czasie pandemii.
Natomiast wiele małych firm turystycznych zawiesiło lub zamknęło
działalność.
Co do poszukiwania bezpiecznych biur podróży, to
warto zwrócić uwagę na posiadanie przez firmę odpowiednich zezwoleń,
wymaganych przez ustawę o usługach turystycznych. Informację można
znaleźć na stronie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (Ewidencja |
Wyszukiwanie (ufg.pl).
W dalszym ciągu na rynku istnieje szara
strefa i jeśli pojawią się problemy, to klient, który wykupił wyjazd w
firmie nielicencjonowanej, nie otrzyma wsparcia czy to z gwarancji, czy z
Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego i sam musi sobie radzić z
odzyskaniem pieniędzy wpłaconych na wyjazd. A to czasami okazuje się
niemożliwe.
Powstał Ośrodek Monitorowania Rynku Turystycznego, czy to dobre rozwiązanie? Czy coś zmieni na rynku?
Szara
strefa na rynku usług turystycznych może się powiększać i potrzebna
jest instytucja, która to kontroluje. Stąd decyzja o powstaniu Ośrodka
Monitorowania Rynku Turystycznego, nad którym patronat objęło
Ministerstwo Sportu i Turystyki. Uważam, że każda forma uporządkowanego
działania, współpracy branży turystycznej i Ministerstwa Sportu i
Turystyki, a także współpracy z ubezpieczycielami i Ubezpieczeniowym
Funduszem Gwarancyjnym, jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Ośrodek
Monitorowania Rynku Turystycznego ma chronić uczestników tego rynku,
czyli biura podróży posiadające zezwolenia i ponoszące opłaty z tytułu
prowadzenia działalności oraz podlegające kontroli przez urzędy
marszałkowskie.
Jaka jest rola ubezpieczeń dla branży
turystycznej? Czy ubezpieczyciele mogą być stabilizatorem branży i
uwiarygadniać jej działania?
Zdecydowanie tak. Ubezpieczyciele
tworzą pierwszy filar zabezpieczeń finansowych i wystawiają gwarancje
dla organizatorów turystyki. Kiedyś byliśmy jedynym filarem, ale dobrze,
że powstał drugi filar, czyli Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, gdzie
organizatorzy turystyki wpłacają składki od każdego klienta. Taki system
dwufilarowy w 100 proc. zabezpiecza interesy klientów. W przypadku
problemów z wypłacalnością biura podróży, klient ma pewność, że dwie
najważniejsze kwestie są zabezpieczone: otrzyma zwrot wpłaconych
pieniędzy i nie zostanie pozostawiony sam sobie.
Oprócz tego na
wyjazdach turystycznych klienci posiadają pakiet ubezpieczeniowy, jak
choćby koszty leczenia czy inne ryzyka związane z pobytem za granicą czy
w kraju. Pakiet jest „szyty” na potrzeby danego organizatora turystyki i
pod specyfikę jego wyjazdu. I tak, np. na wyjeździe narciarskim pakiet
obejmuje aktywności sportowe, OC i sprzęt narciarski.
Skoro
jesteśmy przy ubezpieczeniu narciarskim, to … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS