Osobista wizyta w muzeum Harleya-Davidsona w Milwaukee jest teraz podwójnie utrudniona – do oczywistej kwestii odległości i kosztu biletów lotniczych do USA doszły komplikacje związane z pandemią. Legendarny producent motocykli postanowił wyjść naprzeciw potrzebom fanów z całego świata i stworzył serię filmów, w których prezentuje swoje najciekawsze konstrukcje z przeszłości.
Youtubowy cykl Harleya nosi tytuł “Off the Shelf” czyli dosłownie “z półki”. Nie wziął się znikąd – motocykle w muzeum w Milwaukee przechowywane są na pomysłowym systemie ruchomych platform, który umożliwia po szybkie sięgnięcie “na półkę” po wybrany pojazd. Co więcej, widzowie mają wpływ na to, jaki motocykl zostanie pokazany i omówiony w kolejnym odcinku cyklu – swoją sugestię wystarczy wpisać w komentarzu pod filmem.
O zabytkowych, przełomowych i najsłynniejszych maszynach Harleya opowiada szef wystawy Bill Rodencal. Prezentacje te są ciekawe z jeszcze jednego względu – wiele z tych motocykli stoi w archiwum i nie jest pokazywanych w czasie regularnej działalności muzeum Harleya-Davidsona. Do tej pory w serii “Off the Shelf” pojawiły się następujące modele:
1908 Single – jeden z pierwszych modeli Harleya, zbudowany zaledwie 5 lat od założenia firmy.
1994 VR1000 Road Racer – pamiątka z czasów, gdy Harley próbował swoich sił w wyścigach drogowych.
Project Pentster – choć największy sukces odniosły stateczne trajki Harleya na bazie Electry, to forma ma również na koncie odjechany model Penster z parą kół z przodu, pochylający się w zakrętach.
1956 FL “King of the Highway” – “Król Autostrady” był pierwszym w pełni turystycznym modelem Harleya, fabrycznie wyposażonym w niezbędne akcesoria – m.in szybę, bagaznik i parę kufrów.
1927 Model S Dual-Port Peashooter Racer – motocykl wyścigowy zbudowany w czasie, kiedy rywalizacja przenosiła się z niebezpiecznych torów z drewnianych desek na owalne tory piaszczyste.
2006 Screamin’ Eagle Fat Boy – “Grubas” to w stajni Harleya prawdziwa gwiazda filmowa. Najsłynniejszy Fat Boy wziął udział w scenie pościgu w kanale burzowym w hitowym “Terminatorze 2” ze Schwarzeneggerem, a przedstawionym tutaj egzemplarzem jeździł John Travolta w “Gangu dzikich wieprzy”.
1955 American Lightweight Model “B” – nie wszystkie maszyny Harleya były ciężkie. Model B, znany pod nazwą “Hummer” był tak ogołocony ze zbędnych elementów, że nie posiadał nawet przedniego hamulca.
1995 MT500 – motocykl dla wojska, zbudowany przez przejętą przez Harleya brytyjską firmę Armstrong, napędzany singlem Rotaxa.
1981 Project Nova – seria prototypowych maszyn turystycznych i sportowych z czasów prób Harleya z silnikami V4 i nawet V6. Jednostki napędowe i skrzynie biegów zbudowano we współpracy z firmą Porsche, podobnie jak w przypadku późniejszego modelu V-Rod.
1984 FXRT – po zakończeniu prób “Project Nova” pojawił się FXRT, który połączył kilka jej osiągnięć z nowym, mocniejszym i nowocześniejszym V-Twinem Evolution.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS