14 stycznia 2021 r. mieszkaniec Grajewa złożył wniosek o podjęcie uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości działalności hotelarskiej w 2021 r.
Rada Miasta Grajewo, po zapoznaniu się z petycją i stanowiskiem Burmistrza Miasta, przedłożonym Komisji Skarg, Wniosków i Petycji oraz biorąc pod uwagę informacje Burmistrza Miasta przedstawione radnym podczas posiedzenia ww. komisji w dniu 4 lutego 2021 r. i stanowisko komisji wyrażone podczas posiedzenia, podjętą w dniu 24 lutego br. uchwałą, odmówiła uwzględnienia wniosku.
Z uzasadnienia aktu
Zgodnie z art. 15p i art. 15q ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych Rada Miasta w drodze uchwały, może wprowadzać za wybrane miesiące pierwszego półrocza 2021 r., zwolnienia z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz przedłużać terminy płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w wybranych miesiącach pierwszego półrocza 2021 r. Niniejsze regulacje prawne odnoszą się wyłącznie do przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu z powodu skutków jakie wywołał Covid-19.
Po przeprowadzonej analizie, w kontekście złożonego wniosku należy stwierdzić, iż przy wprowadzeniu zwolnienia z podatku od nieruchomości wyłącznie dla przedsiębiorców prowadzących działalność hotelarską Miasto Grajewo utraciłoby dochody własne na znaczącym poziomie w skali roku. Oczywistym jest, że nie jest to jedyna branża, która odczuwa skutki obecnej sytuacji gospodarczej, czyli zwolnienie musiałoby być szersze, a utrata dochodów wyższa.
W obecnej sytuacji finansowej Miasta, zastosowanie takiego zwolnienia jest niewskazane, bezpośrednio wiązałoby się bowiem ze znaczącą korektą budżetu Miasta. Obecny budżet jest niełatwy do realizacji (m.in. z uwagi na spadek dochodów wywołanych panującą pandemią przy jednocześnie zwiększonych wydatkach związanych z przeciwdziałaniem zakażeniu wirusem). Pozytywne rozpatrzenie wniosku mieszkańca będzie stało w sprzeczności z działaniami, które koncentrują się na ograniczaniu wydatków bieżących, przy poszukiwaniu jednocześnie dodatkowych dochodów bieżących, do czego obliguje Miasto art. 242 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
Podstawowym celem funkcjonowania samorządu terytorialnego, w tym Miasta Grajewo, jest zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej. Realizacja tego celu wymaga zapewnienia stałego dopływu środków niezbędnych do finansowania zadań własnych Miasta. Miasto dąży w ten sposób do utrzymania stabilności finansowej, co ma kluczowe znaczenie dla utrzymania prawidłowej realizacji zadań publicznych. Dochody własne, w tym znaczące z tytułu podatku od nieruchomości, decydują o stopniu samodzielności finansowej Miasta, a ich wzrost lub spadek ma bezpośredni wpływ na planowanie i realizację działalności, w tym inwestycyjnej. Jednocześnie należy zauważyć, iż na XXVIII sesji Rady Miasta Grajewo w dniu 27 stycznia 2021 r. rada, mając na uwadze trudną sytuację przedsiębiorców, podjęła uchwałę w sprawie przedłużenia wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu Covid-19, terminów płatności rat podatku od nieruchomości. Działalność gospodarcza prowadzona przez wnioskodawcę mieści się we właściwości ww. uchwały, tym samym może on z niej skorzystać. Niezależnie od ww. uchwały wnioskodawca ma również możliwość wystąpienia o zastosowanie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych na podstawie ustawy – Ordynacja podatkowa (art. 67a). Tym samym RM po dokonaniu wszechstronnej analizy przedmiotowego wniosku, stoi na stanowisku, że odmowne załatwienie wniosku jest zasadne.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS