A A+ A++

Reklamacja po wakacjach może dotyczyć np. usługi turystycznej, opóźnionego lotu czy noclegu. W jakim terminie należy ją wysłać?

Reklamacja po wakacjach? Nie zwlekaj!

Wakacje za nami i wciąż odkładasz wysłanie reklamacji? Nie zwlekaj – reklamuj! Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK podsumowuje wakacyjne skargi i wskazuje, jak i w jakim terminie należy wysłać reklamację!

Wakacyjne skargi w ECK:

  • Od 1 czerwca do 26 września do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wpłynęło 1727 zgłoszeń.
  • 35 proc. tych skarg stanowiły sprawy powiązane z turystyką i podróżami (opóźnione i odwołane loty, problem z bagażem, zakup usług turystycznych, noclegi, wypożyczanie aut).
  • Aż 23 procent dotyczyło wyłącznie odwołanych i opóźnionych lotów.
  • W porównaniu do roku 2020 liczba zgłoszeń jest niższa. Wówczas w tym samym okresie (od 1.06 do 26.09) ECK odnotowało 2511 skarg. Warto jednak zaznaczyć, że w poprzednim roku ponad 40% z nich było powiązanych z koronawirusem. Wśród tegorocznych skarg zaledwie 123 zgłoszenia konsumentów dotyczą problemów wywołanych przez pandemię.

Jaki termin na reklamację?

Terminy na wysłanie reklamacji mogą się różnić w zależności od problemu.

  • Opóźniony odwołany lot: rok (zgodnie z polskim prawem).
  • Uszkodzony bagaż: 7 dni
  • Opóźniony lub zgubiony bagaż – 21 dni od otrzymania bagażu – najlepiej jednak bezzwłocznie
  • Opóźniony/ odwołany przejazd pociągiem – rok od zdarzenia. Jeżeli przewoźnik nie odpowie w ciągu 30 dni – reklamację uznaje się za rozpatrzoną na korzyść pasażera.
  • Opóźniony /odwołany przejazd autokarem – 3 miesiące (zgodnie z polskim prawem)
  • Opóźniony / odwołany rejs statkiem – 2 miesiące (zgodnie z polskim prawem)
  • Reklamacja usługi wynajmu auta – brak terminu najlepiej bezzwłocznie
  • Reklamacja usługi turystycznej – przepisu nie wskazują terminu. Roszczenia przedawniają się po 3 latach.
  • Reklamacja noclegu: przepisy nie wskazują terminu najlepiej bezzwłocznie.

Ważne! Okres przedawnienia może się różnić w zależności od przepisów danego kraju, które mają zastosowanie w konkretnej sytuacji.

Reklamacja po wakacjach – jak przygotować?

Reklamacja powinna być wysłana w formie pisemnej. Dołączamy do niej:

  • Imię i nazwisko konsumenta
  • Dane kontaktowe
  • Opis reklamacji
  • Roszczenie
  • Załączniki w zależności od typu skargi (potwierdzenie rezerwacji, umowę, dokumentację dowodową w formie zdjęć) WAŻNE: nie wysyłaj oryginałów dokumentów, a ich kopie.

Skorzystaj z gotowych szablonów reklamacji ECK: https://konsument.gov.pl/wzory-reklamacji/

Odmowa lub brak odpowiedzi na reklamację

W przypadku odrzucenia reklamacji bądź braku odpowiedzi w czasie 30 dni, warto zwrócić się poradę lub pomoc do organizacji konsumenckiej. W sprawach dotyczących przedsiębiorców z innego kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, pomaga Europejskie Centrum Konsumenckie: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację

VAT w e-commerce od 1 lipca 2021 r.

Tylko teraz

Przejdź do sklepu

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOTWARCIE WYREMONTOWANEJ DROGI ŁUKÓW – RADZYŃ
Następny artykułEpidemia koronawirusa. Spadła oczekiwana długość życia w krajach Zachodu