Reklamacja po wakacjach może dotyczyć np. usługi turystycznej, opóźnionego lotu czy noclegu. W jakim terminie należy ją wysłać?
Reklamacja po wakacjach? Nie zwlekaj!
Wakacje za nami i wciąż odkładasz wysłanie reklamacji? Nie zwlekaj – reklamuj! Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK podsumowuje wakacyjne skargi i wskazuje, jak i w jakim terminie należy wysłać reklamację!
Wakacyjne skargi w ECK:
- Od 1 czerwca do 26 września do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wpłynęło 1727 zgłoszeń.
- 35 proc. tych skarg stanowiły sprawy powiązane z turystyką i podróżami (opóźnione i odwołane loty, problem z bagażem, zakup usług turystycznych, noclegi, wypożyczanie aut).
- Aż 23 procent dotyczyło wyłącznie odwołanych i opóźnionych lotów.
- W porównaniu do roku 2020 liczba zgłoszeń jest niższa. Wówczas w tym samym okresie (od 1.06 do 26.09) ECK odnotowało 2511 skarg. Warto jednak zaznaczyć, że w poprzednim roku ponad 40% z nich było powiązanych z koronawirusem. Wśród tegorocznych skarg zaledwie 123 zgłoszenia konsumentów dotyczą problemów wywołanych przez pandemię.
Jaki termin na reklamację?
Terminy na wysłanie reklamacji mogą się różnić w zależności od problemu.
- Opóźniony odwołany lot: rok (zgodnie z polskim prawem).
- Uszkodzony bagaż: 7 dni
- Opóźniony lub zgubiony bagaż – 21 dni od otrzymania bagażu – najlepiej jednak bezzwłocznie
- Opóźniony/ odwołany przejazd pociągiem – rok od zdarzenia. Jeżeli przewoźnik nie odpowie w ciągu 30 dni – reklamację uznaje się za rozpatrzoną na korzyść pasażera.
- Opóźniony /odwołany przejazd autokarem – 3 miesiące (zgodnie z polskim prawem)
- Opóźniony / odwołany rejs statkiem – 2 miesiące (zgodnie z polskim prawem)
- Reklamacja usługi wynajmu auta – brak terminu najlepiej bezzwłocznie
- Reklamacja usługi turystycznej – przepisu nie wskazują terminu. Roszczenia przedawniają się po 3 latach.
- Reklamacja noclegu: przepisy nie wskazują terminu najlepiej bezzwłocznie.
Ważne! Okres przedawnienia może się różnić w zależności od przepisów danego kraju, które mają zastosowanie w konkretnej sytuacji.
Reklamacja po wakacjach – jak przygotować?
Reklamacja powinna być wysłana w formie pisemnej. Dołączamy do niej:
- Imię i nazwisko konsumenta
- Dane kontaktowe
- Opis reklamacji
- Roszczenie
- Załączniki w zależności od typu skargi (potwierdzenie rezerwacji, umowę, dokumentację dowodową w formie zdjęć) WAŻNE: nie wysyłaj oryginałów dokumentów, a ich kopie.
Skorzystaj z gotowych szablonów reklamacji ECK: https://konsument.gov.pl/wzory-reklamacji/
Odmowa lub brak odpowiedzi na reklamację
W przypadku odrzucenia reklamacji bądź braku odpowiedzi w czasie 30 dni, warto zwrócić się poradę lub pomoc do organizacji konsumenckiej. W sprawach dotyczących przedsiębiorców z innego kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, pomaga Europejskie Centrum Konsumenckie: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/.
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
VAT w e-commerce od 1 lipca 2021 r.
Tylko teraz
Przejdź do sklepu
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS