Choć PKP wielu z nas kojarzy się z archaicznym systemem zarządzania i koszmarną biurokracją, spółka robi naprawdę wiele, by poprawić bezpieczeństwo w miejscach, gdzie infrastruktura kolejowa krzyżuje się z drogową. Głównym projektem jest tutaj akcja “Bezpieczny Przejazd”, za którą PKP została w tym roku nominowana do wyróżnienia w tegorocznej edycji nagród Komisji Europejskiej “Excellence in Road Safety Awards 2021”.
Prowadzona od 2005 r. akcja obejmuje między innymi zajęcia dydaktyczne w szkołach, monitorowanie przejazdów kolejowo-drogowych, pokazy z symulacją wypadku na przejeździe, czy żółte naklejki na krzyżach św. Andrzeja, które umożliwiają kierowcom błyskawiczne zgłoszenie usterki na konkretnym przejeździe.
Niestety działania takie, choć przynoszą wymierne efekty, nie załatwiają wszystkich problemów. A tym głównym są sami kierowcy, którzy nagminnie ignorują czerwone światło na sygnalizatorze i wjeżdżają na przejazdy. Bardzo często zdarza się też omijanie zapór lub utknięcie pojazdu między nimi, co jest szczególnie niebezpieczną sytuacją.
Na 1300 przejazdów PKP ma zamontowane kamery monitoringu, jednak zarejestrowane przez nie materiał przydaje się dopiero kiedy dojdzie do wypadku. Kolejarze planują montaż systemów rejestrujących wjazd na przejazd po zapaleniu się sygnału czerwonego – podobne rozwiązania stosowane są na skrzyżowaniach. Pojazd, który ominie sygnalizator wyświetlający światło czerwone zostanie sfotografowany z przodu i z tyłu.
PKP jest aktualnie na etapie przygotowywania zamówienia. Do końca 2023 roku urządzenia mają być zamontowane w pięciu miejscach. Jakich? Jeszcze nie zdecydowano. Rejestratory włączone będą do systemu CANARD, co oznacza, ze zarządzaniem danymi i windykacją należności zajmować się będzie GITD.
Z danych PKP PLK wynika, że tylko w tym roku na przejazdach kolejowych doszło do 168 wypadków, w których zginęło 41 osób, a 13 zostało ciężko rannych.
Przeczytaj także: jakie mandaty w 2022 roku?
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS