Rejestracja samochodu wymaga dopełnienia wielu formalności. Brak odpowiednich dokumentów czy ich niepoprawne wypełnienie kończy się zazwyczaj koniecznością ponownej wizyty w urzędzie.
Sprawdź, czym musisz pamiętać, chcąc zarejestrować swój pojazd w Namysłowie czy innym mieście w Polsce. Dowiedz się także, czy rejestracja nietypowych pojazdów jest trudniejsza niż w przypadku klasycznej „osobówki”.
Zakup samochodu i co dalej?
Zakup samochodu to marzenie wielu kierowców. Żeby jednak móc uczestniczyć w ruchu drogowym koniecznie jest dopełnienie wielu formalności. Podstawą w tym przypadku jest rejestracja auta w Wydziale Komunikacji (właściwym dla miejsca zamieszkania właściciela). Mieszkańcy Namysłowa, a także innych miejscowości muszą pamiętać, że mają na to określony przez ustawodawcę czas. Zgodnie z przepisami, pojazd powinien być zarejestrowany nie później niż 30 dni od daty jego zakupu.
Udanie się do Wydziału Komunikacji jest konieczne, aby złożyć odpowiednie dokumenty. Podczas wizyty należy mieć ze sobą:
- dokument potwierdzający tożsamość,
- uzupełniony wniosek o rejestrację samochodu,
- dowód własności pojazdu, którym w tym przypadku będzie umowa kupna-sprzedaży lub faktura VAT,
- dowód rejestracyjny samochodu,
- karta pojazdu,
- polisa OC,
- świadectwa homologacji,
- potwierdzenie badań technicznych,
- potwierdzenie wniesionych opłat rejestracyjnych.
Właściciele samochodów używanych powinni również pamiętać o przyniesieniu do urzędu dotychczasowych tablic rejestracyjnych. Warto zaznaczyć, że obecne przepisy nie nakładają na kierowcę obowiązku ich wymiany na nowe.
Koszt rejestracji samochodu w urzędzie wynosi w większości przypadków 180,50 złotych. Wspomniana kwota uwzględnia:
- tablice rejestracyjne za 80 złotych (nie ma obowiązku ich wymiany, dzięki czemu można zaoszczędzić tę kwotę),
- dowód rejestracyjny za 54 złote,
- pozwolenie czasowe za 13.50 złotych
- nalepkę kontrolną na szybkę za 18,50 złotych,
- nalepkę legalizacyjną za 12,50 złotych,
- opłatę ewidencyjną 2 złote.
Rejestrując samochód w Namysłowie, można uiścić opłatę w wydziale lub zlecić przelew bankowy na konto urzędu. Jeżeli samochód ma więcej niż jednego właściciel, wówczas współwłaściciele również powinni być obecni w Wydziale Komunikacji. Możliwe jest jednak wydanie pisemnego pełnomocnictwa, które zwalnia z obowiązkowej obecności podczas składania dokumentów. Pełnomocnictwo dla członków rodziny jest bezpłatne, natomiast dla osób niespokrewnionych wynosi 17 złotych.
Rejestracja nietypowego samochodu – czterokołowiec lekki
Bycie kierowcą pojazdu nie oznacza konieczności ukończenia 18 roku życia. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, już w wieku 14 lat możliwe jest prowadzenie czterokołowca lekkiego z prawem jazdy w kategorii AM. Czym jest czterokołowiec lekki? Zgodnie z zapisem w art. 2 pkt 42c ustawy Prawo o ruchu drogowym, jest to lekki pojazd dopuszczony do poruszania się po polskich drogach. W myśl zapisu, jego masa własna nie powinna przekraczać 350 kg. Sama konstrukcja i silnik nie mogą także umożliwiać jazdy z prędkością większą niż 45 km/h. Modele, które spełniają te dwa warunki, zgodnie z obowiązującymi przepisami kwalifikowane są jako czterokołowce lekkie.
Na rynku dostępnych jest wiele różnych modeli czterokołowców lekkich spełniających wyżej wymienione założenia. Są one popularne szczególnie w mniejszych miastach i miejscowościach jak Namysłów. Także w ich przypadku niezbędna jest rejestracja w Wydziale Komunikacji. Dokumenty, które należy zabrać ze sobą do urzędu to:
- dowód własności,
- świadectwo zgodności z wymogami czterokołowca lekkiego,
- dowód odprawy celnej (jeżeli pojazd został sprowadzony spoza UE),
- potwierdzenie zapłacenia akcyzy (jeżeli pojazd został sprowadzony z innych państw UE),
- potwierdzenie wniesienia opłat rejestracyjnych.
Tablice rejestracyjne – czy można je wybrać samodzielnie?
W ostatnich latach zmieniły się przepisy prawne, w związku z czym tablice rejestracyjne od 31 stycznia 2022 roku przypisane są do konkretnego samochodu. W praktyce oznacza to, że kierowcy, nabywając samochód używany, nie są zmuszeni już do ich wymiany na nowe. Nie oznacza to jednak, że urzędy odmawiają wnioskującym, którzy mają takie życzenie lub chcą wyrobić tablice indywidualne. Szczegółowe informacje na temat specjalnych tablic rejestracyjnych dla właścicieli indywidualnych, a także przedsiębiorstw oraz warunków starania się o nie znajdziesz na stronie internetowej: https://rankomat.pl/samochod/indywidualne-tablice-rejestracyjne.
Właściciele pojazdów, którzy składają wniosek o nadanie indywidualnych tablic rejestracyjnych, muszą pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Przede wszystkim nie może się na nich znajdować wyraz, skrót czy też określenie, które powszechnie uznawane jest za obraźliwe. Formalności załatwia się w urzędzie, konieczne jest jednak potwierdzenie wniesienia opłat. Należy zaznaczyć, że koszt kompletu tablic indywidualnych dla samochodu jest większy niż przy wariancie podstawowym i wynosi aż 1000 złotych. Natomiast jedna, indywidualna tablica rejestracyjna dla motocykla to koszt 500 złotych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS