Nikt z nas nie lubi papierologii, ale bez niej rejestracja i przerejestrowanie motocykla to mission impossible. Zanim pójdziesz do wydziału komunikacji, który jest w twoim powiecie, zacznij od skompletowania potrzebnych dokumentów.
Dopiero planujesz zakup maszyny? Tutaj sprawdzisz historię pojazdu (wady, stan licznika, wypadki).
Kupiłeś nową maszynę? Tutaj dowiesz się jak zarejestrować nowy motocykl z salonu.
Jak zarejestrować motocykl, skuter i motorower? Potrzebne dokumenty:
- Podatek. Niestety – pierwszy krok i od razu skok na główkę do kałuży. Kupiłeś motocykl używany na umowę kupna-sprzedaży? Czeka cię wizyta w Urzędzie Skarbowym gdzie trzeba opłacić podatek w wysokości 2% od wartości motocykla. Musisz wypełnić druk PCC-3. Co najważniejsze – masz na to tylko 14 dni! Nie masz czasu na stanie w kolejkach? Jest na to sposób – wypełnij elektroniczną deklaracje i zapłać online (na stronie pcc-3.pl).
*UWAGA!
Z podatku PCC zwolnione są pojazdy:
1. Kupione za mniej niż 1000 zł,
2. Sprowadzone z UE,
3. Kupione na fakturę VAT.
W przypadku, gdy twój pojazd pochodzi spoza UE zamiast PCC-3 musisz posiadać dowód odprawy celno przewozowej.
Ważne: od 1 maja 2021 r. maksymalna wysokość pojedynczego mandatu skarbowego, jaki może nałożyć urzędnik skarbówki wynosi aż pięciokrotność minimalnego wynagrodzenia, czyli 14 000 zł. Mandat taki można otrzymać właśnie za niedopełnienie obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). - Dowód własności. Kupując nowy sprzęt od importera lub używany w komisie dostaniesz fakturę. Pilnuj jej jak oka w głowie. Bez niej nie zarejestrujesz pojazdu! W przypadku motocykla używanego kupionego od osoby prywatnej wystarczy Ci umowa kupna-sprzedaży. Koniecznie weź ją ze sobą do wydziału komunikacji!
- Badanie techniczne/homologacja. To nic innego jak potwierdzenie, że stan maszyny jest okej i że pojazd jest dopuszczony do ruchu. W przypadku zakupu nowej maszyny dostajesz od sprzedawcy świadectwo homologacji. A jak to wygląda w przypadku motocykla używanego? To zależy czy maszyna którą kupiłeś ma ważne badanie techniczne. Jeśli nie, musisz zrobić przegląd. Taka usługa w stacji kontroli pojazdów kosztuje tylko 62 zł i trwa maks. pół godziny.
- Karta pojazdu i dowód rejestracyjny. Ten podpunkt dotyczy tylko i wyłącznie motocykli używanych. Co ważne bez opłaconego ubezpieczenia OC nie zarejestrujesz maszyny w urzędzie.
- Wniosek o rejestrację. To nic innego jak formularz upoważniający do rejestracji pojazdu. Jest dostępny w każdym wydziale komunikacji. Rubryki wniosku dotyczą danych technicznych pojazdu i twoich danych osobowych. Papierek można wypełnić na miejscu.
- Tablica rejestracyjna. Podpunkt dotyczy tylko używanych maszyn. Odkręć tablicę i zabierz ją za sobą. Nie dostałeś jej od poprzedniego właściciela? Nie martw się – wystarczy, że w urzędzie wypełnisz oświadczenie o zgubionej tablicy. Pamiętaj – tablica rejestracyjna, którą oddajesz urzędnikowi, musi być czysta!
- Dokument tożsamości. Nie zapomnij zabrać go ze sobą do wydziału komunikacji. Bez niego ani rusz. W gwoli przypomnienia – dokument tożsamości to paszport lub dowód osobisty (nie prawo jazdy).
- Na koniec. Skompletowane dokumenty zabierz ze sobą do wydziału komunikacji do którego przynależysz. Nie wiesz gdzie się udać? Adres najprościej poszukać odpowiedzi w sieci. Zanim wystartujesz sprawdź czy na stronie wydziału komunikacji jest opcja rezerwacji terminu. Pomoże ci to zaoszczędzić sporo cennych minut.
Na wizytę w urzędzie zarezerwuj sobie około 1,5 godz.
Na zgłoszenie nabycia nowego motocykla lub samochodu masz 30 dni. Wbrew temu, co można przeczytać w niektórych mediach, nie oznacza to, że musisz w tym terminie zarejestrować swój pojazd, a tylko zgłosić jego nabycie – na przykład przez internet, korzystając z formularza na Profilu Zaufanym. Niedopełnienie tego obowiązku wiąże się z karą w wysokości 1000 zł.
Jeśli kupiłeś pojazd sprowadzony przyda ci się artykuł poświęcony rejestracji motocykli z zagranicy.
Rejestracja motocykla – koszt
Rejestracja nowego motocykla to łączny koszt około 200 zł. Przerejestrowanie motocykla używanego z Polski kupionego od osoby prywatnej to nieco większy koszt (należy doliczyć PCC-3: 2% wartości motocykla np. maszyna za 10 000 zł = 200 zł podatku PCC). Zarejestrowanie używanego sprzęta z UE to wydatek rzędu 360 zł (należy doliczyć przegląd 62 zł + tłumaczenie dokumentów 100 zł).
Tablica | 40 zł |
Dowód rejestracyjny | 54 zł |
Miękki dowód | 13,50 zł |
Karta pojazdu (nie dotyczy używanych) | 75 zł |
Znaki legalizacyjne, czyli naklejki na tablicy | 12,50 zł |
Opłaty ewidencyjne | 2 zł |
Suma | 197 zł |
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS