A A+ A++

Zarówno w  Polsce, jak i na całym świecie z powodu rozprzestrzeniania się koronawirusa znaleźliśmy się w rzeczywistości, którą można zapewne nazwać największym światowym kryzysem. Pandemia to nie tylko obawa o zdrowie i życie naszych bliskich, to także prognozowane, choć jeszcze nie wiadomo jak długie i jak silne, załamanie gospodarcze na świecie, w tym w branży lotniczej i  mocno powiązanej z nią branży turystycznej.

Skala strat z jaką mierzy się branża lotnicza i turystyczna jest ogromna. Według danych ACI Europe z dnia 17 marca wynika, iż w samym tylko pierwszym kwartale z europejskich lotnisk z powodu problemów z koronawirusem  nie skorzysta ponad 100  mln pasażerów. Oznacza to ponad 50% spadek w stosunku do pierwotnych prognoz. To pokazuje, że na skalę, gwałtowność obecnego załamania nikt w Europie i na świecie nie był przygotowany.

W marcu z usług krakowskiego lotniska skorzystało 250 924 pasażerów czyli o 353 000 pasażerów mniej niż w marcu  2019 roku, to 58% spadek w stosunku do marca poprzedniego roku. W stosunku do zaplanowanych prognoz na marzec 2020 r. spadek  o 66%. Łącznie od początku 2020 roku obsłużono 1 534 496 pasażerów, czyli o 98 000 mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Kraków i Małopolska, ale także inne samorządy, które ściśle współpracują z lotniskami już zmagają się z poważnymi stratami wynikającymi z załamania się branży turystycznej. Teraz pytanie brzmi: jak zmienią się trendy w turystyce i jak głębokiej zmianie ulegnie przeobrażenie całej siatki połączeń, czy będą funkcjonować np. popularne przed pandemią „city break”, turystyka religijna, czy w końcu cały segment podróży biznesowych. W związku z zaistniałą sytuacją dzisiaj nie wiemy np. czy linie American Airlines zaczną oferować połączenia #PROSTOzKRAKOWA do Chicago, czy i kiedy PLL LOT uruchomi zapowiadane wcześniej połączeń do Nowego Jorku lub kiedy powróci szansa na rozpoczęcie planowanych operacji Air France z Krakowa  do Paryża. Budżety rodzinne czy także finanse przedsiębiorstw mogą uleć pogorszeniu, a to może spowodować, że branża turystyczna będzie odbudowywać się najpóźniej.

Przed nami wielkie wyzwanie! Wszyscy razem będziemy musieli pracować nad przywróceniem zaufania do podróży lotniczych, by wzmocnić nie tylko wielkich przedsiębiorców i instytucje naszego regionu, ale także tych którzy z turystyki żyją czasami prowadząc biznes rodzinny, właścicieli restauracji, hoteli, przewodników, sprzedawców pamiątek.

Bardzo ważne są szybko podjęte działania władz centralnych i podpisany przez Pana Prezydenta Andrzeja Dudę pakiet antykryzysowy na poziomie krajowym. Działania widzimy także  na szczeblu samorządowym, jak chociażby pakiet Małopolskiej Tarczy Antykryzysowej.

Obecnie terminal pasażerski Kraków Airport jest zamknięty dla pasażerów.  Wszystkie loty odbywają się w uzgodnieniu ze służbami państwowymi, w tym przede wszystkim sanitarnymi. Jesteśmy przygotowani do pomocy w każdej sytuacji czy to w zakresie akcji #LOTdoDOMU prowadzonej przez naszego narodowego przewoźnika, jak i w zakresie pomocy obcokrajowcom, którzy opuszczają nasz kraj dzięki tzw. rescue flight.

Nasze lotnisko  jest współużytkowane przez wojsko, w każdej sytuacji kryzysowej operuje tutaj lotnicze pogotowie ratunkowe co sprawia, że nieustannie wraz z służbami medycznymi i lotniczymi Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym, polskimi żołnierzami z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego, krakowskim oddziałałem Polskiej Agencji Żeglugi Powierzchnej służymy obronności Rzeczpospolitej i potrzebom w zakresie ratowania zdrowia Polaków.

W tych trudnych chwilach Kraków Airport to także „infrastruktura krytyczna”, niezbędna  dla zachowania bezpieczeństwa mieszkańców Małopolski. Właśnie teraz potwierdza się zasadność przyjętych i konsekwentnie realizowanych planów budowy nowej drogi startowej, czyli najważniejszej inwestycji dla naszego lotniska, którą musimy zrealizować przy utrzymaniu operacyjności.

Na koniec chciałbym podziękować wszystkim służbom, które w ostatnim czasie stały na krakowskim lotnisku i w każdym porcie lotniczym, na tak zwanej pierwszej linii frontu.

Dziękuje wszystkim służbom sanitarnymi, medycznym, Straży Granicznej, Wojskom Obrony Terytorialnej, z którymi współpracowaliśmy i współpracujemy nadal. Dziękuje też wszystkim instytucjom rządowym, wojewódzkim i samorządowym, a przede wszystkim instytucjom lotniczym: ULC, PAŻP, liniom lotniczym i agentom handingowych – całej lotniczej rodzinie. Słowo dziękuję kierujemy do spotterów i wszystkich przyjaciół Kraków Airport, wspierających nas w przestrzeni wirtualnej, a także do mediów, za bardzo szybkie komunikowanie koniecznych dla Nas Wszystkich informacji w tym trudnym czasie. Specjalne podziękowania dla pracowników i całej drużyny Kraków Airport.

Kraków Airport, wspólnie ze spółkami zależnymi MPL Services i Kraków Aiport Hotel, wspiera obecnie wolontariuszy pomagających w walce z epidemią. To wsparcie dla strażaków, harcerzy, sióstr zakonnych, a wreszcie wsparcie dla lekarzy, pielęgniarek.

Przez cały kwiecień dostarczane będą posiłki dla Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie oraz Szpitala Specjalistycznego im. Stefana Żeromskiego w Krakowie w ilości 90 obiadów dziennie.

Życzę wszystkich dużo zdrowia i wierzę, iż w niedalekiej przyszłości wspólnie odbudujemy zaufanie do podróży!Teraz Wszyscy zostajemy w domu!

Z poważaniem
Radosław Włoszek
Prezes Zarządu Kraków Airport

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułŚcieżki pieszo – rowerowe wyodrębnione z terenów parkowych
Następny artykułKierowanie pracowników na przymusowy zaległy urlop wypoczynkowy w dobie koronawirusa