Strefa Czystego Transportu (SCT) powinna być wdrażana w oparciu o łagodne i etapowe ograniczenia, co pozwoli mieszkańcom oraz osobom wjeżdżającym do miasta dostosować się do nowych regulacji. To jeden z kluczowych wniosków, jakie wypracowano w ramach konsultacji społecznych, dotyczących wprowadzenia SCT w Krakowie.
Konsultacje społeczne trwały od 17 marca do 13 maja. Uczestnikom konsultacji zostały przedstawione do zaopiniowania wstępne scenariusze dotyczące zasad i sposobu wprowadzenia SCT. Po analizie uwag i postulatów zgłaszanych przez mieszkańców, sformułowano najważniejsze wnioski:
- SCT powinna być wprowadzona w oparciu o łagodne etapowanie ograniczeń, pozwalające mieszkańcom strefy oraz osobom wjeżdżającym do niej na dostosowanie się do nowych regulacji;
- SCT powinna spełniać swoją główną funkcję w zakresie poprawy jakości powietrza, przy jednoczesnym uwzględnieniu niezbędnych wyłączeń, obejmujących indywidualne i uzasadnione potrzeby mieszkańców;
- SCT musi być skutecznie egzekwowana.
Zaproponowane rozwiązania, dotyczące wprowadzenia strefy, będą tak przygotowane, by stały się kompromisem pomiędzy osiągnięciem celów ekologicznych, a oczekiwaniami mieszkańców. Czyli, aby wprowadzanie przyjętych rozwiązań, dotyczących maksymalnego ograniczenia zanieczyszczeń powietrza, pochodzących z sektora transportu nie skutkowało ewentualnymi gwałtownymi zmianami ekonomicznymi.
Jednocześnie, w tym miejscu należy dodać, że mieszkańcy Krakowa oczekują od miasta – jak wskazują badania Barometru Krakowskiego – dalszych, skutecznych działań polepszających jakość życia poprzez poprawę jakości powietrza.
W przygotowanym projekcie uchwały, zostaną zaproponowane łagodniejsze i rozłożone w dłuższym czasie zasady wprowadzenia i funkcjonowania SCT. Takie podejście do działania pozwoli zainteresowanym na spokojne przygotowanie się do proponowanych zmian i osiągnięcie zamierzonego celu.
Mając na uwadze postulaty uczestników konsultacji oraz obecną sytuację ekonomiczną i prognozy dotyczące najbliższej przyszłości, proponujemy takie rozwiązania:
- nowy termin wprowadzenia zasad obowiązywania SCT – 1 czerwca 2024 r. Jednak wprowadzone zasady będą dotyczyły pojazdów zarejestrowanych po 1 stycznia 2023 r.;
- zamiast pierwotnie zakładanych sześciu etapów wdrożenia – trzy etapy, wprowadzane łagodniej;
- I etap będzie dotyczył wyłącznie pojazdów nowo rejestrowanych od roku 2023. Zakładamy, że w przypadku obecnie poruszających się po ulicach Krakowa pojazdów, zasady zaczną obowiązywać od 2026 r.;
- wprowadzone docelowo w 2026 r. ograniczenia to dopuszczony wjazd pojazdów minimum „Euro 4” w przypadku silników benzynowych oraz „Euro 6” w przypadku silników diesla;
- objęcie bezterminowym wyłączeniem pojazdów osób starszych – w wieku 70+;
- zgodnie z zapisami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, pojazdy posiadające odpowiednie oznakowanie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne, będą zwolnione z obostrzeń obowiązujących w SCT;
- bezterminowy wjazd do strefy dla pojazdów historycznych oraz pojazdów specjalnych (m.in. kampery, bankowozy, food trucki czy karawany);
- w ramach efektywnego mechanizmu egzekwowania zasad SCT, wykorzystanie systemu cyfrowej rejestracji wjazdu oraz kontroli. Przed wejściem w życie strefy chcemy przygotować bazę danych o pojazdach dopuszczonych do wjazdu, tak aby korzystały z niej służby porządkowe.
Poprzez zaproponowane rozwiązania chcemy przy akceptacji i zaangażowaniu zainteresowanych doprowadzić do zmian, które w efekcie końcowym pozwolą na osiągnięcie głównego ekologicznego celu.
pokaż metkę
Osoba publikująca:
Anna Duda
Podmiot publikujący:
Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji:
2022-06-13
Data aktualizacji:
2022-06-13
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS