A A+ A++

Strefa Czystego Transportu (SCT) powinna być wdrażana w oparciu o łagodne i etapowe ograniczenia, co pozwoli mieszkańcom oraz osobom wjeżdżającym do miasta dostosować się do nowych regulacji. To jeden z kluczowych wniosków, jakie wypracowano w ramach konsultacji społecznych, dotyczących wprowadzenia SCT w Krakowie.

Fot. Jan Graczyński

Konsultacje społeczne trwały od 17 marca do 13 maja. Uczestnikom konsultacji zostały przedstawione do zaopiniowania wstępne scenariusze dotyczące zasad i sposobu wprowadzenia SCT. Po analizie uwag i postulatów zgłaszanych przez mieszkańców, sformułowano najważniejsze wnioski:

  • SCT powinna być wprowadzona w oparciu o łagodne etapowanie ograniczeń, pozwalające mieszkańcom strefy oraz osobom wjeżdżającym do niej na dostosowanie się do nowych regulacji;
  • SCT powinna spełniać swoją główną funkcję w zakresie poprawy jakości powietrza, przy jednoczesnym uwzględnieniu niezbędnych wyłączeń, obejmujących indywidualne i uzasadnione potrzeby mieszkańców;
  • SCT musi być skutecznie egzekwowana.

Zaproponowane rozwiązania, dotyczące wprowadzenia strefy, będą tak przygotowane, by stały się kompromisem pomiędzy osiągnięciem celów ekologicznych, a oczekiwaniami mieszkańców. Czyli, aby wprowadzanie przyjętych rozwiązań, dotyczących maksymalnego ograniczenia zanieczyszczeń powietrza, pochodzących z sektora transportu nie skutkowało ewentualnymi gwałtownymi zmianami ekonomicznymi.

Jednocześnie, w tym miejscu należy dodać, że mieszkańcy Krakowa oczekują od miasta – jak wskazują badania Barometru Krakowskiego – dalszych, skutecznych działań polepszających jakość życia poprzez poprawę jakości powietrza.

W przygotowanym projekcie uchwały, zostaną zaproponowane łagodniejsze i rozłożone w dłuższym czasie zasady wprowadzenia i funkcjonowania SCT. Takie podejście do działania pozwoli zainteresowanym na spokojne przygotowanie się do proponowanych zmian i osiągnięcie zamierzonego celu.

Mając na uwadze postulaty uczestników konsultacji oraz obecną sytuację ekonomiczną i prognozy dotyczące najbliższej przyszłości, proponujemy takie rozwiązania:

  • nowy termin wprowadzenia zasad obowiązywania SCT – 1 czerwca 2024 r. Jednak wprowadzone zasady będą dotyczyły pojazdów zarejestrowanych po 1 stycznia 2023 r.;
  • zamiast pierwotnie zakładanych sześciu etapów wdrożenia – trzy etapy, wprowadzane łagodniej;
  • I etap będzie dotyczył wyłącznie pojazdów nowo rejestrowanych od roku 2023. Zakładamy, że w przypadku obecnie poruszających się po ulicach Krakowa pojazdów, zasady zaczną obowiązywać od 2026 r.;
  • wprowadzone docelowo w 2026 r. ograniczenia to dopuszczony wjazd pojazdów minimum „Euro 4” w przypadku silników benzynowych oraz „Euro 6” w przypadku silników diesla;
  • objęcie bezterminowym wyłączeniem pojazdów osób starszych – w wieku 70+;
  • zgodnie z zapisami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, pojazdy posiadające odpowiednie oznakowanie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne, będą zwolnione z obostrzeń obowiązujących w SCT;
  • bezterminowy wjazd do strefy dla pojazdów historycznych oraz pojazdów specjalnych (m.in. kampery, bankowozy, food trucki czy karawany);
  • w ramach efektywnego mechanizmu egzekwowania zasad SCT,  wykorzystanie systemu cyfrowej rejestracji wjazdu oraz kontroli. Przed wejściem w życie strefy chcemy przygotować bazę danych o pojazdach dopuszczonych do wjazdu, tak aby korzystały z niej służby porządkowe.

Poprzez zaproponowane rozwiązania chcemy przy akceptacji i zaangażowaniu zainteresowanych doprowadzić do zmian, które w efekcie końcowym pozwolą na osiągnięcie głównego ekologicznego celu.


pokaż metkę


Osoba publikująca:

Anna Duda


Podmiot publikujący:

Wydział Komunikacji Społecznej


Data publikacji:

2022-06-13


Data aktualizacji:

2022-06-13

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł“Rolnik szuka żony”: przyjaźń czy coś więcej? Kamila spotyka się z uczestnikiem innej edycji
Następny artykułBędą płatności dla podwykonawców tunelu pod Łodzią